С диалог по приоритетите ни ще търсим формула за управление на дълбоката промяна

България е в криза. България е в криза и най-очевидното изявление и проявление на този факт е, че ние от повече от година нямаме пълноценно, нормално управление. Нямаме управление, което се ползва с доверие, нямаме управление, което се ползва с парламентарна подкрепа и нямаме ясна формула за това как да съставим следващо управление. А страната е изправена пред изключително сложни предизвикателства и трябва да започнем веднага работа по няколко от тях. На първо място, разбира се, подготовката за задаващата се следваща ковид вълна. Това е изключително важно за нас и ние още утре на председателския съвет ще сондираме колегите от другите парламентарни сили какви мерки можем да вземем, без да чакаме излъчването на комисия по здравеопазване. Дали да не излъчим контактна група, която да уточни какво бихме могли да направим в парламента заедно, за да започнем много бързо да подкрепяме усилията на служебния кабинет и на здравните власти да фокусираме по тази политика.

На второ място, не по значение, разбира се, това е Планът за възстановяване. Той е обявен, ние трябва максимално бързо да осигурим неговото внасяне,  но същевременно да гарантираме, както каза г-жа Зайкова, че парите няма да бъдат откраднати и че ще бъдат вложени наистина в истинска модернизация на страната, в човешкия капитал на страната, че Планът за възстановяване ще се превърне в платформа за прилагане на смели политики по технологично обновяване, зелени политики, включително в областта на енергетиката много сериозно обновяване трябва да имаме. И трябва да започнем максимално бързо работа по един бюджет, но това да бъде бюджет на промяната. Той трябва не просто да повтори досегашната финансова рамка. В него ние трябва да заложим модела на възстановяване. В него ние трябва да заложим решителни мерки за подобряване на ефективността на публичните разходи, защото тогава ще можем в условията на много по-голяма ефективност, на много по-голяма прозрачност, наистина да потърсим възможност за преизчисляване на пенсиите, наистина да се фокусираме върху политики на целенасочена държавна инвестиция, в социални услуги, в отглеждането на деца, в обновяването на българското здравеопазване. И това, което се случва с една болница в България в момента трябва наистина да бъде знак, че е крайно време за сериозен разговор за реформа в здравеопазването. Отвъд конкретните казуси стои системната невъзможност на българските лекари да си вършат работата, в която те са поставени, защото ние така и не направихме цялостна реформа на здравеопазването. Трябва да започнем този разговор веднага. 

Наред с това, за нас акцент ще бъдат политиките, насочени към българите в чужбина. Продължаването на реформата в изборното законодателство. Реформата на самия законодателен процес, така че да повишим неговата прозрачност, да се чува всеки глас, да повишим възможността на всички съсловия и групи в обществото да участват в този процес, да елиминираме лобизма. 

Също така, за нас ще бъде приоритет България да се фокусира върху изпълнението на целите на Организацията на обединените нации за устойчиво развитие и да предприемем решителни действия да се включим активно във формирането и реализирането на политиките за климата. Ние трябва да приложим пакет от политики, които да гарантират опазването на българското природно наследство, включително българското Черноморие, горите и особено въздуха. Ние трябва да превърнем инвестицията в българската култура, образование и науки наистина в национален приоритет и аз неслучайно започвам с културата, защото за мен това ще бъде изключително важна тема.

Ние в този парламент трябва да отстоим българския национален интерес, да проявим твърдост, но и смелост, да намерим решение на проблема с Република Северна Македония. Трябва да отстоим истината, но трябва и да намерим начин да станем заедно членове на европейското семейство, защото това е българският национален стратегически интерес. 

Стана дума, че България е в криза и тази криза не е проблем на аритметично съотношение на партиите в този парламент. Без да разберем нейните дълбоки основания, ние не можем никога да я решим. Тази криза е криза, породена от това, че в България има корупционен модел. Този корупционен модел има своите корени в тоталитарния режим, в продължаващото влияние на службите и структурите на комунистическия режим. Той е инкорпориран политически в това, което ние наричаме Сарайския модел и има своето най-върхово проявление досега, надявам се да остане последно, в управлението на Бойко Борисов. Именно този модел, именно решението на този проблем като системен дълбок проблем е реалният отговор на това как България да излезе от кризата. Именно по отношение на това как се позиционира всяка политическа сила по тази тема може да бъде разбрано българското политическо пространство. 

Никакви прилагателни – “партия на протеста”, “партия на промяната” –  нямат смисъл, ако те не са гарантирани с конкретни действия оттук нататък. Кои са партии на промяната, кои са партии на дълбоката промяна ще се разбере по нашата способност да работим целенасочено и ефективно именно по решението на този проблем. Защото този проблем не е просто проблем на краденето. Това е проблем, който фактически суспендира републиката. Защото корупцията в България означава обсебване на държавната власт. А “република” означава публичност на държавната власт. Тя да се осъществява от името на народа, чрез народа и за народа. 

Корупцията в България ерозира българския суверенитет в критична степен. Защото България в момента се намира под три мониторинга в областта на правосъдието, наред с обичайния, който е за всички Европейски членки, не е спрян мониторингът специално за България и за Румъния, така нареченият CVM, каквото и да си говорим. И продължаваме да бъдем под наблюдение на Съвета на Европа, представете си. И последният доклад в това отношение отново ни повтори неща, които десетилетия се говорят и се претакат и ние си затваряме очите за тях. Когато виждаме председатели на две български партии в предизборен период да отиват да се срещат с Ердоган, това също е  израз на разклащането на българския суверенитет. Когато в България вече дори не се говори за присъединяване към Шенген, когато ние не можем да излъчим представители да попълним своята квота в европейската прокуратура, когато се налага на най-близките ни съюзници да приемат интервенция от сорта на “Магнитски”, след която някои хора се снимат с фланелки с лика на един от хората, които бяха предмет на тези санкции, това също показва, че българският суверенитет, пълноценната българска държавност, е много зле. 

Вие разбирате ли, че българската държава в рамките на съюзите си – на Европейския съюз, на НАТО, започва да изглежда като парий? Ние трябва да намерим сили заедно, впрочем, всички да започнем да решаваме този проблем. Да укрепваме суверенитета и да връщаме републиката. Има няколко теми, национални приоритети, свързани именно с тази тема, които за нас ще бъдат въпрос на национален приоритет. Това, не по значение, е решителната реформа и оздравяването на сектор “Сигурност” в България, включително провеждане на лустрация. Възстановяване на енергийния суверенитет на България. Защото когато вместо наистина да диверсифицираме и да модернизираме, ние инвестираме 3 млрд. лв. в това да построим тръба на Путин, това ли е суверенитет? 

Ние трябва да продължим решително модернизацията на армията. Не просто като осъвременяване на въоръжението, а като платформа за трансформация на цели сектори от сигурността, икономиката и образованието. Ние трябва да въведем най-сетне електронно управление, след похарчени 2 млрд.лв. Срам! Най-сетне трябва да въведем електронно управление и то да бъде платформа за дълбока административна реформа, която да освободи българските граждани и предприемачи от това бреме на несигурността, на мотането и на възможността да бъдат щавени и унижавани. Това е свободата. Ние трябва да рестартираме системата от регулатори, които наистина да гарантират прилагането на закона, а не прилагането на някакви сигнали.

И непоследно по значение, трябва да проведем съдебна реформа. Съдебна реформа, която най-сетне да направи това, което, знаете ли, даже ми е неудобно да цитирам доклада на Европейската комисия, защото българските граждани го казаха: г-н Гешев за поредно откриване на българския парламент не смее да се появи тук. Надявам се, че това е израз на това, че той се подготвя да си подаде оставката. Ние трябва да покажем, че няма безотговорни носители на публична власт и особено това се отнася за главния прокурор.

Ние трябва да приложим смела съдебна реформа, конституционна реформа. Този път ние няма да внасяме и да предлагаме законопроект. Този път ние ще инициираме дебат. Ние ще поканим всички парламентарни сили заедно да дебатираме, всеки да изложи своята визия за съдебна реформа. И са прави онези колеги, които казват, че, да, трябва тази тема да бъде поставена на много по-широка основа. Нека да започнем с юридическото образование. Нека да видим състоянието на всички елементи на системата, но не може да си затваряме очите за състоянието на прокуратурата, не може повече да си затваряме очите за това, че е нетърпимо това, в което се превърна специализираното правосъдие. Не може да си затваряме очите за това, че КПКОНПИ в този си вид и с това ръководство е бухалка. Всичко това ние трябва да го реформираме. 

Позволете ми само още едно изречение. Ние по тези приоритети ще говорим с всички, защото конституцията слага “народен представител” и “съвест” в едно изречение.

Ние знаем кои сме, ние много добре знаем за какво сме избрани и затова без комплекси ще водим диалог с всяка една парламентарна сила и с всеки един народен представител, защото вярваме, че всеки тук е патриот, че всеки тук иска България да тръгне напред и водени от тази вяра ще разговаряме с всички. Диалогът е абсолютно задължителна предпоставка да намерим решение на всички тези проблеми. Диалогът с нашите опоненти е нещо, което ще правим, диалогът с тези, с които гледаме в една и съща посока е задължителен, колеги. Така че, в духа на диалог върху тези приоритети, ние ще търсим формула за едно управление, което наистина да бъде не просто някакво управление, а управление на дълбоката промяна, на трансформацията, което да даде нова страница на България. Нека да опитаме това да го направим и както се казва, Господ да ни е на помощ.

Участници в материала:

Христо Иванов

Председател на „Да, България!“

Христо Иванов

Още новини

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Общо събрание на МО Берлин

Общо събрание на МО Берлин

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова в "120 минути"

Надежда Йорданова в "120 минути"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK