Новият правилник на СОС заплашва да е като новите дрехи на царя

Правилникът на Общинския съвет не е формалност. Той може да подпомага, а може и да пречи на общинските съветници да си вършат работата. А от работата на общинските съветници зависи:

  • какъв въздух ще дишаме;
  • по какви тротоари ще ходим; 
  • дали ще имаме фалиращи Общински дружества. 

Настоящият правилник на СОС действа от 15 г. Поправян е множество пъти.

Всички дават заявки, че ще го променят, но какво се случва на практика?

В комисиите се вижда, че подходът на мнозинството към тази промяна е формален и тя е на дневен ред единствено заради нашият натиск. Опасяваме се, че в процедурни обсъждания ще се изгуби същността, а тя е съвсем проста: 

Общинският съвет трябва да бъде ефективен инструмент за гражданите.

В момента той е превърнат в гумен печат на кмета, в орган, който одобрява формално, и правилникът за работата му изразява тази нагласа – нагласата на общински съветници и кмет, които са от над десетилетие в общината.

  • Имаме нужда от правила, които дават гаранция за демократичната работа на органа, така че да не разчитаме на добрата воля на мнозинството.  
  • Имаме нужда от правила, които отварят работата на съвета към гражданите по начин, който да е удобен за тях и адекватен на съвремието ни. Ние работим за тях, не те – за нас. 

Кои са промените, без които няма да имаме истинска промяна в работата на съвета?

  • Разумен срок за разглеждане на материалите: 3-дневният е малко. А в момента липса и ясно посочване откога се брои срокът. 7 работни дни, в които съветниците да се подготвят – да се консултират с експерти, да проучат темата, да се срещнат с граждани, да сондират мнение. Макар и подготвителна, работата в комисиите е съществената експертна работа. Когато имаме качествена работа, ще имаме решения, които не биват отменяни от съда и биват приемани от гражданите.  
  • Съветниците да получават от самото начало пълната необходима им информация: ОС да получават пълното досие на всеки казус, без да им бъдат филтрирани предварително по преценка на администрацията. 
  • Ефективна прозрачност: аудио и видеозаписи (които да са достъпни за гражданите), гарантиращи, че се отразяват в пълнота мненията и изказванията на съветниците; да има аргументация на гласуването – да е ясно не само кой как е гласувал, но и защо. Протоколите и документите да са достъпни в машинно четим формат. 
  • Председателят на СОС да има отговорността да обезпечи дейността на съветниците и комисиите: достатъчни зали, адекватен график, съвременна техника…

Регион:

София
Вижте още

Какво е „Да, България!“?

Ние сме политическата партия, която разобличава корупцията с имена и адреси и се противопоставя с действия на превземането на страната ни. Вярваме, че България може много повече!

Вижте повече

Следете ни във:

  1. Instagram
  2. YouTube

Още новини

Христо Иванов към ЕК: Изискайте независим финансов анализ на измененията в концесията за Летище София

09.04.2021

Вижте още...

ДБ обяви народните си представители в 45-ото Народно събрание

09.04.2021
Вижте още

Христо Иванов: Сценарий за нови избори не е трагедия, да не се плашим да питаме хората

06.04.2021
Вижте още
Всички новини

Още позиции

Христо Иванов: Благодаря на всички, които повярваха, че България може много повече

Христо Иванов: Благодаря на всички, които повярваха, че България може много повече

България има системен проблем с руското влияние. (А и с други влияния.)

България има системен проблем с руското влияние. (А и с други влияния.)

Христо Иванов: Въпросът е как да рестартираме държавата, за да влезем в новата технологична епоха

Христо Иванов: Въпросът е как да рестартираме държавата, за да влезем в новата технологична епоха

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK