Правилникът на Общинския съвет не е формалност. Той може да подпомага, а може и да пречи на общинските съветници да си вършат работата. А от работата на общинските съветници зависи:
- какъв въздух ще дишаме;
- по какви тротоари ще ходим;
- дали ще имаме фалиращи Общински дружества.
Настоящият правилник на СОС действа от 15 г. Поправян е множество пъти.
Всички дават заявки, че ще го променят, но какво се случва на практика?
В комисиите се вижда, че подходът на мнозинството към тази промяна е формален и тя е на дневен ред единствено заради нашият натиск. Опасяваме се, че в процедурни обсъждания ще се изгуби същността, а тя е съвсем проста:
Общинският съвет трябва да бъде ефективен инструмент за гражданите.
В момента той е превърнат в гумен печат на кмета, в орган, който одобрява формално, и правилникът за работата му изразява тази нагласа – нагласата на общински съветници и кмет, които са от над десетилетие в общината.
- Имаме нужда от правила, които дават гаранция за демократичната работа на органа, така че да не разчитаме на добрата воля на мнозинството.
- Имаме нужда от правила, които отварят работата на съвета към гражданите по начин, който да е удобен за тях и адекватен на съвремието ни. Ние работим за тях, не те – за нас.
Кои са промените, без които няма да имаме истинска промяна в работата на съвета?
- Разумен срок за разглеждане на материалите: 3-дневният е малко. А в момента липса и ясно посочване откога се брои срокът. 7 работни дни, в които съветниците да се подготвят – да се консултират с експерти, да проучат темата, да се срещнат с граждани, да сондират мнение. Макар и подготвителна, работата в комисиите е съществената експертна работа. Когато имаме качествена работа, ще имаме решения, които не биват отменяни от съда и биват приемани от гражданите.
- Съветниците да получават от самото начало пълната необходима им информация: ОС да получават пълното досие на всеки казус, без да им бъдат филтрирани предварително по преценка на администрацията.
- Ефективна прозрачност: аудио и видеозаписи (които да са достъпни за гражданите), гарантиращи, че се отразяват в пълнота мненията и изказванията на съветниците; да има аргументация на гласуването – да е ясно не само кой как е гласувал, но и защо. Протоколите и документите да са достъпни в машинно четим формат.
- Председателят на СОС да има отговорността да обезпечи дейността на съветниците и комисиите: достатъчни зали, адекватен график, съвременна техника…
Още новини
Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния
Пеевски е сериен изнасилвач на българската демокрация и влиза в ролята на жертва.
Общо събрание на МО Триадица
Предлагаме санитарен кордон около Пеевски. Смятаме, че безпрецедентното купуване на гласове и контролиран вот за „Новото начало“ доведе до нелегитимно представителство за Пеевски в новия парламент
Божидар Божанов: Борисов продължава да отрича ролята нa Пеевски, стигайки дотам да му адвокатства
Борисов стана адвокат на Пеевски. Ще ги оставим ли в неделя двамата да пропилеят страната?!
Медиатека
Атанас Славов в "Офанзива"
Ивайло Мирчев в "Говори сега"
Антоанета Цонева в "Денят започва с Георги Любенов"
Позиции
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.
Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ