Христо Иванов към ЕК: Изискайте независим финансов анализ на измененията в концесията за Летище София

С настояване за независим финансов анализ на измененията в концесионния договор за Летище София се обърна към Европейската комисия съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов. 

В искането си до Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Иванов излага опасенията си, че предварителното становище на Комисията е било базирано на непълната информация, предоставена от българското правителство относно измененията в концесионния договор. Иванов отбелязва и обстоятелството, че съществува осезаема и необяснима разлика в отношението на държавата към оператора на други две български летища (Варна и Бургас), получили отсрочка от 1 година за концесионните си такси, сравнено с 10-те години, предвидени за Летище София. 

“Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.” – се казва в писмото на Иванов до Европейската комисия. 


Пълния текст на писмото вижте тук:  

ДО
Г-н Хенрик Морч

Генерална дирекция “Конкуренция”:
Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги 
Европейска комисия

Относно: Предварително становище на Европейската комисия относно измененията на Договора за концесия на летище София

Уважаеми г-н Морч, 

Пиша Ви във връзка с предварителното становище на службите на Комисията по отношение на измененията в договора за концесията на Летище София, които предвиждат отлагането на дължимите по договор концесионни такси с 10 години. 

Беше публично обявено, че българското правителство се е обърнало към Европейската комисия с искане да оцени дали конкретни изменения в договора за концесията на Летище София са съвместими с правилата на ЕС относно конкуренцията и по специално с правилата за държавна помощ. 

Също така беше публично обявено, че службите на Комисията са одобрили предложената мярка. 

Службите на Комисията излязоха с предварително становище, базирано на информацията, предоставена от българското правителство. Тази информация обаче е непълна и не покрива всички релевантни аспекти на казуса. В резултат на предложените изменения плащането на концесионните такси ще бъде отложено с 10 години. Това е значителна промяна във финансовите условия на концесията и е мотивирано с икономическите и финансови последици от COVID 19.


Съществуват обаче сериозни въпроси относно това дали предложената пребалансиране на договора е извършено по справедлив и безпристрастен начин. Стана публично известно, че не е бил направен финансов анализ от независим финансов консултант. Оценката, оправдаваща държавна помощ следва да бъде обективна, точна, безпристрастна и прозрачна. На нито едно от тези изисквания не може да бъде отговорено без обективен, прозрачен и безпристрастен финансов анализ, направен от независим консултант. 

Трябва също така да бъде отбелязано, че българското правителство не третира еднакво всички летищни оператори в България. 

Българското правителство има различен подход към оператора на други две летища в България. Отношението към оператора на летищата във Варна и Бургас е съвсем различно. Плащането на концесионните такси за тези две летища ще бъде отложено поради икономическите и финансови последици от COVID 19 само с 1 година. 

Неясни са причините за такава голяма разлика в дължината на периодите, с които ще бъде отложено плащането на концесионните такси за два летищни оператора на територията на България. При повече от един случай правителството беше призовано да даде публично обяснение за разликата в подхода. Тази информация обаче все още не е предоставена. 

Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. 

Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант. 

С уважение, 

Христо Иванов  

Участници в материала:

Христо Иванов

Председател на „Да, България!“

Вижте още
Христо Иванов

Какво е „Да, България!“?

Ние сме политическата партия, която разобличава корупцията с имена и адреси и се противопоставя с действия на превземането на страната ни. Вярваме, че България може много повече!

Вижте повече

Следете ни във:

  1. Instagram
  2. YouTube

Още новини

Антоанета Цонева: Служебният кабинет има три ключови задачи

16.05.2021

Вижте още...

Ивайло Мирчев: Служебното правителство влиза в един корупционен батак

16.05.2021
Вижте още

Христо Иванов: Мина времето на Борисов

11.05.2021
Вижте още
Всички новини

Още позиции

Христо Иванов: Да затворим институциите бухалки и да не правим от това евтина политика

Христо Иванов: Да затворим институциите бухалки и да не правим от това евтина политика

Поклон пред невинните жертви на арменския геноцид

Поклон пред невинните жертви на арменския геноцид

Демократична България: Загрижени сме от разполагането на руски военни сили по границите с Украйна

Демократична България: Загрижени сме от разполагането на руски военни сили по границите с Украйна

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK