Христо Иванов към ЕК: Изискайте независим финансов анализ на измененията в концесията за Летище София

09 април 2021, петък Viber

Христо Иванов към ЕК: Изискайте независим финансов анализ на измененията в концесията за Летище София

С настояване за независим финансов анализ на измененията в концесионния договор за Летище София се обърна към Европейската комисия съпредседателят на “Демократична България” Христо Иванов. 

В искането си до Генерална дирекция “Конкуренция”: Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги Иванов излага опасенията си, че предварителното становище на Комисията е било базирано на непълната информация, предоставена от българското правителство относно измененията в концесионния договор. Иванов отбелязва и обстоятелството, че съществува осезаема и необяснима разлика в отношението на държавата към оператора на други две български летища (Варна и Бургас), получили отсрочка от 1 година за концесионните си такси, сравнено с 10-те години, предвидени за Летище София. 

“Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант.” – се казва в писмото на Иванов до Европейската комисия. 


Пълния текст на писмото вижте тук:  

ДО
Г-н Хенрик Морч

Генерална дирекция “Конкуренция”:
Пазари и дела V: транспорт, пощенски и други услуги 
Европейска комисия

Относно: Предварително становище на Европейската комисия относно измененията на Договора за концесия на летище София

Уважаеми г-н Морч, 

Пиша Ви във връзка с предварителното становище на службите на Комисията по отношение на измененията в договора за концесията на Летище София, които предвиждат отлагането на дължимите по договор концесионни такси с 10 години. 

Беше публично обявено, че българското правителство се е обърнало към Европейската комисия с искане да оцени дали конкретни изменения в договора за концесията на Летище София са съвместими с правилата на ЕС относно конкуренцията и по специално с правилата за държавна помощ. 

Също така беше публично обявено, че службите на Комисията са одобрили предложената мярка. 

Службите на Комисията излязоха с предварително становище, базирано на информацията, предоставена от българското правителство. Тази информация обаче е непълна и не покрива всички релевантни аспекти на казуса. В резултат на предложените изменения плащането на концесионните такси ще бъде отложено с 10 години. Това е значителна промяна във финансовите условия на концесията и е мотивирано с икономическите и финансови последици от COVID 19.


Съществуват обаче сериозни въпроси относно това дали предложената пребалансиране на договора е извършено по справедлив и безпристрастен начин. Стана публично известно, че не е бил направен финансов анализ от независим финансов консултант. Оценката, оправдаваща държавна помощ следва да бъде обективна, точна, безпристрастна и прозрачна. На нито едно от тези изисквания не може да бъде отговорено без обективен, прозрачен и безпристрастен финансов анализ, направен от независим консултант. 

Трябва също така да бъде отбелязано, че българското правителство не третира еднакво всички летищни оператори в България. 

Българското правителство има различен подход към оператора на други две летища в България. Отношението към оператора на летищата във Варна и Бургас е съвсем различно. Плащането на концесионните такси за тези две летища ще бъде отложено поради икономическите и финансови последици от COVID 19 само с 1 година. 

Неясни са причините за такава голяма разлика в дължината на периодите, с които ще бъде отложено плащането на концесионните такси за два летищни оператора на територията на България. При повече от един случай правителството беше призовано да даде публично обяснение за разликата в подхода. Тази информация обаче все още не е предоставена. 

Всички тези обстоятелства пораждат сериозни опасения дали изискванията на правилата за конкуренция на ЕС са спазени в случая с измененията в договора за концесията на Летище София. 

Затова се обръщаме с любезно настояване службите на Комисията да предприемат обстоен преглед на случая, включително, но не само, като изискат финансов анализ и сравнение с решението за другите две български летища, направен от независим финансов консултант. 

С уважение, 

Христо Иванов  

Участници в материала:

Христо Иванов

Председател на „Да, България!“

Христо Иванов

Още новини

Христо Иванов: Ще рестартираме парламентарната демокрация. Трябва  устойчиво усилие, не просто сбор от гласове 

Христо Иванов: Ще рестартираме парламентарната демокрация. Трябва  устойчиво усилие, не просто сбор от гласове 

Ивайло Мирчев и Мартин Димитров питат Сметната палата за неприключени одити на 14 общини и 6 институции

Ивайло Мирчев и Мартин Димитров питат Сметната палата за неприключени одити на 14 общини и 6 институции

Ивайло Мирчев: Съгласно ли е българското служебно правителство, че в Русия има демокрация, та да изгоним противник на Путин?

Ивайло Мирчев: Съгласно ли е българското служебно правителство, че в Русия има демокрация, та да изгоним противник на Путин?

Депутатите от ДБ Ивайло Мирчев и Мартин Димитров дадоха на прокуратурата решение на Сметната палата, оневиняващо шефа на АПИ

Депутатите от ДБ Ивайло Мирчев и Мартин Димитров дадоха на прокуратурата решение на Сметната палата, оневиняващо шефа на АПИ

Константин Павлов: Напълно възможно е да излезем с общ кандидат, който от ноември да е кмет на София

Константин Павлов: Напълно възможно е да излезем с общ кандидат, който от ноември да е кмет на София

Христо Иванов: Задължително е да има правителство с втория мандат

Христо Иванов: Задължително е да има правителство с втория мандат

Всички новини

Медиатека

Константин Павлов: Напълно възможно е да излезем с общ кандидат, който от ноември да е кмет на София

Константин Павлов: Напълно възможно е да излезем с общ кандидат, който от ноември да е кмет на София

Бойко Димитров: Още през 2020 г. предложихме План за пътна безопасност в София, но нямаше отговор от ГЕРБ

Бойко Димитров: Още през 2020 г. предложихме План за пътна безопасност в София, но нямаше отговор от ГЕРБ

Симеон Ставрев: Целият полицейски ресурс в София е зает с опазването на незаконно шествие, вместо да се ангажира с войната по пътищата

Симеон Ставрев: Целият полицейски ресурс в София е зает с опазването на незаконно шествие, вместо да се ангажира с войната по пътищата

Всички видеа

Позиции

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK