До Президента на Република България
До Парламентарната комисия за борба с корупцията,
конфликт на интереси и парламентарна етика
Копие: ЕК, комисар Маруш Шевчович, енергетика
Копие: ЕК, комисар Юрки Катайнен, конкурентноспособност
Копие: ЕК, Елжбета Бенковска, вътрешен пазар и МСП
Демократична България настоява за президентско вето върху картелния закон за горивата[1] и разследване на основните вносители за конфликт на интереси.
Нарушаването на законоустановените правила за приемане на един нормативен акт и подозренията за наличие на конфликт на интереси у вносителя, който си внася законопроект, отказва да назове авторството му, разглежда го в собствената си комисия и явно лобира за приемането му, са основания за налагане на президентско вето, разследване от компетентните органи и намеса на ЕК.
Демократична България настоява Президентът да наложи вето, а Парламеннтарната комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика да извърши проверка по следните притеснителни обстоятелства. При установена злоупотреба с власт, очакваме незабавната намеса и на Прокуратурата на Р България:
- Законопроектът на секторен Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, внесен от Емил Димитров Симеонов и група народни представители, е внесен в НС в нарушение на ЗНА и без анализ на съответствието му с правото на ЕС и в частност свободната стопанска инициатива.
- Законопроектът е придружен с бланкетна и непълна предварителна оценка на въздействието, в която в раздела „административна тежест и структурни промени” въобще липсва споменаване на въвежданата непосилна тежест за малкия и среден бизнес, участващ на пазара на нефт и нефтопродукти. За последния, изискванията за уставен капитал се увеличават в хиляди пъти от сега изискуемите по Търговския закон 2 лева, на 1 000 000 лева, а в първоначалния законопроект се предвиждаше и образователен ценз!
- Законопроектът в първоначалния си вид се явява дискриминационен и нарушава чл. 6 от Конституцията с въведеното изискване за висше образование за търговците на пазара на горива.
- По законопроекта липсва каквото и да било обществено обсъждане, като такова не е инициирано от председателя на водещата комисия (същият е и водещ вносител).
- Законопроектът е разпределен на водеща комисия – Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, председателствана от същия Емил Димитров, който е и основен вносител на законопроекта. Последното противоречи на дългогодишната практика на Парламента, водеща комисия винаги да е някоя от титулярните парламентарни комисии с ресор в сектора „енергетика“ – Комисия по енергетика, Комисия по икономическа политика и туризъм и т.н., а не нарочно създадена ‘ад хок’ комисия, оглавявана от основния вносител.
- Конкретният законопроект явно защитава интересите на едрите търговци на горива, разполагащи с данъчни складове, като последните са изключени от ограничителните разпоредби на законопроекта. Припомняме, че при последните е налице свръхконцентрация у няколко собственика и квазимонополно положение на основния от тях![2]
- Припомняме и започната от ЕК наказателна процедура срещу България по промените в ЗДДС от 2016г. (чл. 176в и следващите „Обезпечение при доставки на течни горива“), подкрепени от част от вносителите и на този законопроект, с които бяха въведени силно дискриминационни и противоречащи на общностното право изисквания за двойно обезпечаване на евентуално дължимия ДДС от малките търговци на горива. Отново, собствениците на данъчни складове за горива, т.е. големите търговци, са изключени от тези изисквания!
Предвид гореизложеното настояваме да бъде изяснено, дали не е налице лобиране в полза на големите търговци на горива и в ущърб на малките участници на пазара и дали водещият вносител не е следвало да се отведе при гласуванията по този законопроект и при разглеждането му в председателстваната от същия депутат парламентарна комисия.
Конкретните действия, на всеки един въвлечен в процеса, включително и вашата реакция, ще осветлят кой къде седи спрямо негласната „коалиция Лукойл“.
Очакваме президентско вето върху така приетия закон, за да се изяснят горните съмнителни обстоятелства преди неговото влизане в сила!
София, 19.07.2018г.
[1] Законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, http://parliament.bg/bg/bills/ID/77990/
[2] https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/lukoil-dyrji-nad-90-ot-danychnite-skladove-za-benzin-237001/
Още новини
Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Медиатека
Д-р Симидчиев в "Говори сега, 23.11.2024г.
Божидар Божанов в "Панорама"
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.