Мандатът на този ВСС изтече преди две години и няма легитимност да избира нов главен прокурор, нито председател на Върховния административен съд. Няма и законовото право, защото Конституцията има пряко действие. Това заяви бившият правосъден министър доц. д-р Атанас Славов в предаването „Пресечна точка“ по Нова телевизия.
„В голямата си част конституционната реформа беше отменена, но не и в частта на параграф 23 от Преходните и заключителни разпоредби, която казва, че двете колегии на Висшия съдебен съвет, до избора на новите Висш прокурорски съвет и Висш съдебен съвет, не могат да осъществяват функциите по избор на новите трима ръководители – председател на Върховния административен съд, Върховния касационен съд и главен прокурор“, коментира Славов.
Според члена на Изпълнителния съвет на „Да, България!“, логиката на текста в параграф 23 е била не само, че ще има нова структура на съдебната система – такава очевидно няма да има след бламирането на реформата – а че този състав на ВСС няма легитимност да проведе този избор. „През цялото време на конституционния процес, в който участвах пряко, тези два аргумента бяха валидни – единият формален (за нова структура) и другият съдържателен, този за легитимността“, заяви Славов.
Според Атанас Славов съществува валиден юридически спор и затова е редно да бъде сезиран Конституционният съд, който следва да изтълкува, в случай на противоречие между параграф 23 от Конституцията и режима по Закона за съдебната власт, кое трябва да се приложи? „Аз нямам съмнение кое трябва да се приложи – това е Конституционният текст, защото няма как един обикновен закон, какъвто е Законът за съдебната власт, да суспендира прилагането на един параграф от Конституцията“
Бившият министър на правосъдието посочи Народното събрание, за което се изискват минимум 48 подписа, президентът и Върховния касационен съд измежду субектите, които могат да сезират Конституционния съд. Славов допълни, че трябва да се направи всичко възможно, за да няма каквито и да било съмнения, че когато започне, процедурата ще отговаря на всички изисквания, включително и конституционни.
Междувременно, според Славов, друга стъпка, която могат да предприемат народните представители е промяна в Закона за съдебната власт, която да подобри процедурата за избор на нов ВСС и да въведе достатъчни гаранции за директно представителство на интересите на професионалната общност и липса на политическо вмешателство. И след това да се произведе новия избор за Висш съдебен съвет, който вече да осъществи процедурата за избор на главен прокурор и председател на ВАС.
Още новини
Ще бъдем безкомпромисни срещу всякакви нелегитимни влияния на ДПС-Ново начало в изпълнителната власт.
Участието на ДБ в преговорите беше проява на отговорност в условия на дълбока политическа криза.
Ще бъдем яростна опозиция всеки път, когато правителството позволява нерегламентирани влияния да определят работата и действията му.
Трябва ни правителство, готово да прекара държавата не просто през кризите, но и решително да я модернизира и да освободи институциите от корупционния захват, не виждаме това в настоящия кабинет.
Покана за Учредително събрание на местна организация в гр. Средец
Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях
Медиатека
Атанас Славов в "Опорни хора"
Ивайло Мирчев в "ЕвроДикоФ" по Евроком
Надежда Йорданова в "Офанзива"
Позиции
Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях
Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание