Експертна група от юристи от “Да, България!” се включиха в процеса на консултации за изготвяне на първия годишен Доклад за върховенството на закона, изработван от Европейската Комисия в рамките на новия Европейски механизъм за върховенство на закона. Целта на годишния доклад е да се наблюдават значими развития – както положителни, така и отрицателни, свързани с върховенството на закона в държавите членки.
Кои са някои от основните проблеми, набелязани от експертната група в тяхното писмено становище?
Зависим Висш съдебен съвет
Компрометираната конституционна реформа на Висшия съдебен съвет (ВСС) от 2015 г. запази доминацията на политическите назначения в Съдийската колегия на ВСС. Реформата, също така, запази твърде много важни правомощия за пленарния формат (в това число и представителите на прокуратурата), в резултат на което въпросите, свързани със съдебното самоуправление, се решават от силно структурно мнозинство, включващо политически назначения и не-съдии.
Драстичният двоен стандарт, демонстриран в отношението на ВСС към председателя на Върховния касационен съд г-н Лозан Панов, от една страна, и това към главния прокурор г-н Иван Гешев, от друга, е достатъчно, за да ерозира всякакво очакване за безпристрастна дисциплинарна регулация.
Безотчетна прокуратура
Конституционният, правен и практически статус на прокуратурата в България съчетава три важни характеристики:
- фактическо отсъствие на каквато и да било демократична отчетност на главния прокурор;
- надделяващ контрол върху редовите прокурори от страна на Главния прокурор, съчетаващ практически неограничена възможност за инструкции по конкретни дела и силно кариерно и дисциплинарно влияние чрез Прокурорската колегия на ВСС с мнозинство, съставено от негови подчинени;
- пълен монопол на прокуратурата върху започването на наказателна процедура (или – също толкова важно – върху въздържането от такава).
Тези три характеристики означават, че Главният прокурор може да бъде напълно безотговорен, на отделните прокурори не се предоставят фактически никакви гаранции за професионалната им независимост, а прокуратурата е изключително подходящ инструмент за канализиране, посредством политически доминирания ВСС, на неформално политическо влияние, гарантиращо на едни имунитет за престъпните действия и разнообразни форми на натиск и тормоз на други. Тази структурна ситуация беше критикувана от редица мнения на Венецианската комисия.
Изоставащо електронно правосъдие
Законодателната рамка, уреждаща различните аспекти от електронното правосъдие беше въведена в Закона за съдебната власт и съответните разпоредби преди няколко години. Въпреки това практическото въвеждане на електронното правосъдие е твърде ограничено и в повечето случаи de facto несъществуващо, въпреки че за него са осигурени средства по ОП “Добро управление” 2014-2020.
Небезпристрастни разследвания
Има опасения, че случаите на корупция/конфликт на интереси на високо равнище се разследват небезпристрастно и под политически натиск. Съществуват обществени опасения и за това, че случаите на конфискация на незаконно придобито имущество не са водени по независим и безпристрастен начин от Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ).
Некачествено законодателство
Законодателният процес в България все още не отговаря на стандартите за отворено управление. При все това обичайна практика е съществени допълнения или поправки в законопроектите да се правят между първо и второ четене, напълно избягвайки по този начин реалното им обществено обсъждане.
Обхватът на предварителната оценка на въздействието на законите е ограничен. Обосновката на предложените законопроекти е твърде формална; често предварителните оценки на въздействието не са подкрепени със статистически данни, което води до решения, основани на спекулации, вместо на данни. Резултатът е законодателство с лошо качество – неясно, непоследователно и обект на чести промени.
Пълния текст на подаденото становище можете да прочетете ТУК.
Още новини

Общо събрание на МО Панчарево

Призоваваме г-жа Киселова да възстанови вписването на парламентарната група на МЕЧ в регистъра на парламентарните групи в съответствие с духа на правилника и да не прилага процедурни хватки за заглушаване на опозицията

ДБ: В бюджета ще подкрепяме само десни мерки и тези за еврозоната

Антоанета Цонева: Хартиената коалиция в момента управлява страната

Залагаме нови, по-високи изисквания към сметосъбиращите фирми, за да бъде София осезаемо по-чиста.

Същността на нашата икономическа политика е да намалим харчовете в бюджета, да увеличим фискалната дисциплина в държавата и да стимулираме икономиката
Медиатека

Антоанета Цонева в "Още от деня"

Д-р Симидчиев в "Денят на Дарик"

Бойко Димитров в "Кой говори"
Позиции

Декларация от „Демократична България“ относно гарантирането на справедлив и траен мир в Украйна и укрепването на отбраната и сигурността на България и Европа

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза