Под претекст, че се цели въвеждане в националното законодателство на разпоредбите на европейска директива, управляващите се опитват за втори път да въведат промени в наказателното производство, с които да се осигури възможност за така нареченото от медиите „тайно задържане“.
Промените, приети на първо четене в Народното събрание, предвиждат възможност с прокурорско решение да не се уведоми никой в продължение на 48 часа за задържането на лице. Ако е задържано дете, властите ще имат законово право да не уведомяват родителите до 24 часа. Тази промяна, неслучайно асоциирана с репресивните практики на тоталитарния режим, е предложена от Министерски съвет. Управляващите за пореден път показват неспособността си да разбират духа на европейските актове и ценностите, които те защитават. Обвинявайки „Европа” за предвижданите промени, те се опитват да прикрият още едно овластяване на прокуратурата – органът, който не се ползва с нужното доверие нито в страната, нито в Европа.
Целта на Директива 2013/48 не е да въведе метода Дзержински в наказателния процес, а да установи минимални правила относно правото на достъп до адвокат и правото на уведомяване на трето лице, което да гарантира справедлив съдебен процес. За всеки, прочел Директивата, без да са нужни специални юридически познания, е ясно, че с нея се гарантират и доразвиват в рамките на ЕС минималните стандарти за защита на процесуалните права, произтичащи от Хартата, ЕКПЧ и МПГПП. Вносителите на законопроекта обаче не са вникнали в текста по същество, а както често правят с директивите, просто преписват съответните разпоредби. Точно това са направили и с чл. 5, параграф 3 от Директивата. Следва да отбележим, че обратно на твърдяното от управляващите, Директивата не изисква от нас да въведем тази промяна. Разпоредбата започва с думите „държавите членки могат да“, тоест директивата допуска отклонение от общото правило като изключение при определени условия. Нещо повече, директивата изрично отбелязва, че подобно изключение е допустимо само временно и при изключително внимателна преценка за обоснованост и пропорционалност. Очевидно е, че това изключение се допуска с оглед риск от терористична дейност и разследване на терористични мрежи. Тоест, по никакъв начин не може да се говори за риск от неизпълнение на задължението ни за транспониране на Директивата, а по-скоро за съвсем реален опит за нейното извращаване в нарушение на практиката на ЕСПЧ, което в перспектива ще доведе до нова вълна от осъдителни решения срещу страната ни.
Особено притеснително е, че в мотивите на МС отсъстват каквито и да било аргументи за необходимостта от въвеждане на това изключение и за очаквания ефект от него. В познат стил, тези текстове се прокарват на тъмно и без адекватна обществена дискусия.
По същество сме изправени пред поредния опит от провеждане на елементи на извънредно законодателство. Това се прави успоредно с тоталния политически отказ от реформиране на прокуратурата и МВР и при засилващи се репресивни действия на управляващите и техните съюзници в прокуратурата. За нас няма съмнение, че т.нар. тайно задържане ще се превърне в пореден инструмент за репресия и корупция.
Демократична България има за своя основна кауза борбата за свобода, върховенство на правото и изграждане на свободни от корупция демократични институции в България. Стоим на принципната позиция, че без радикална реформа, на прокуратурата и МВР не следва да се дават нови правомощия, които могат да станат инструмент за нови репресивни и корупционни злоупотреби.
Поради това, обявяваме решителна съпротива на тази поредна стъпка към задушаване на свободата и върховенството на правото в България. Настоятелно призоваваме народните представители да не подкрепят така предложените изменения. Декларираме, че ако те бъдат приети от Парламента, ще използваме всички демократични средства за предотвратяване на тяхното влизане в сила и за последващата им отмяна.
Още новини

Няма да мълчим, когато виждаме, че има нездраво влияние в институциите и не се случва най-доброто за България

Не може лидерът на управляващата партия да коментира възнаграждения на журналисти, да поставя под въпрос възможността за медиен плурализъм в България. Това е първа крачка към ограничаване свободата на всички граждани.

Ние ще продължим да настояваме за кандидати с високи нравствени и морални качества, доказани професионалисти, които не могат да бъдат изнудвани, при избора на всички регулатори

Когато се засягат чувствителни интереси - политически или на определени хора от бизнеса, прокуратурата работи селективно и поръчково по висшите етажи на властта

Борисов или държи отворена вратата за забавяне на еврозоната, или умишлено се създава впечатление за извънредно тежка ситуация, за да може ГЕРБ да оберат каймака и да излезе, че те са свършили всичката работа, ако влезем в еврозоната

Как е възможно гражданска активистка група да установи местоположението на Петьо Еврото, а българските служби за сигурност и МВР не успяват?
Медиатека

Ивайло Мирчев в "Панорама"

Божидар Божанов в "Делници"

Свилен Трифонов в "ДEНЯТ ON AIR"
Позиции

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание