Тайното задържане: пореден инструмент за репресия

Под претекст, че се цели въвеждане в националното законодателство на разпоредбите на европейска директива, управляващите се опитват за втори път да въведат промени в наказателното производство, с които да се осигури възможност за така нареченото от медиите „тайно задържане“.

Промените, приети на първо четене в Народното събрание, предвиждат възможност с прокурорско решение да не се уведоми никой в продължение на 48 часа за задържането на лице. Ако е задържано дете, властите ще имат законово право да не уведомяват родителите до 24 часа. Тази промяна, неслучайно асоциирана с репресивните практики на тоталитарния режим, е предложена от Министерски съвет. Управляващите за пореден път показват неспособността си да разбират духа на европейските актове и ценностите, които те защитават. Обвинявайки „Европа” за предвижданите промени, те се опитват да прикрият още едно овластяване на прокуратурата – органът, който не се ползва с нужното доверие нито в страната, нито в Европа.

Целта на Директива 2013/48 не е да въведе метода Дзержински в наказателния процес, а да установи минимални правила относно правото на достъп до адвокат и правото на уведомяване на трето лице, което да гарантира справедлив съдебен процес. За всеки, прочел Директивата, без да са нужни специални юридически познания, е ясно, че с нея се гарантират и доразвиват в рамките на ЕС минималните стандарти за защита на процесуалните права, произтичащи от Хартата, ЕКПЧ и МПГПП. Вносителите на законопроекта обаче не са вникнали в текста по същество, а както често правят с директивите, просто преписват съответните разпоредби. Точно това са направили и с чл. 5, параграф 3 от Директивата. Следва да отбележим, че обратно на твърдяното от управляващите, Директивата не изисква от нас да въведем тази промяна. Разпоредбата започва с думите „държавите членки могат да“, тоест директивата допуска отклонение от общото правило като изключение при определени условия. Нещо повече, директивата изрично отбелязва, че подобно изключение е допустимо само временно и при изключително внимателна преценка за обоснованост и пропорционалност. Очевидно е, че това изключение се допуска с оглед риск от терористична дейност и разследване на терористични мрежи. Тоест, по никакъв начин не може да се говори за риск от неизпълнение на задължението ни за транспониране на Директивата, а по-скоро за съвсем реален опит за нейното извращаване в нарушение на практиката на ЕСПЧ, което в перспектива ще доведе до нова вълна от осъдителни решения срещу страната ни.

Особено притеснително е, че в мотивите на МС отсъстват каквито и да било аргументи за необходимостта от въвеждане на това изключение и за очаквания ефект от него. В познат стил, тези текстове се прокарват на тъмно и без адекватна обществена дискусия.

По същество сме изправени пред поредния опит от провеждане на елементи на извънредно законодателство. Това се прави успоредно с тоталния политически отказ от реформиране на прокуратурата и МВР и при засилващи се репресивни действия на управляващите и техните съюзници в прокуратурата. За нас няма съмнение, че т.нар. тайно задържане ще се превърне в пореден инструмент за репресия и корупция.

Демократична България има за своя основна кауза борбата за свобода, върховенство на правото и изграждане на свободни от корупция демократични институции в България. Стоим на принципната позиция, че без радикална реформа, на прокуратурата и МВР не следва да се дават нови правомощия, които могат да станат инструмент за нови репресивни и корупционни злоупотреби.

Поради това, обявяваме решителна съпротива на тази поредна стъпка към задушаване на свободата и върховенството на правото в България. Настоятелно призоваваме народните представители да не подкрепят така предложените изменения. Декларираме, че ако те бъдат приети от Парламента, ще използваме всички демократични средства за предотвратяване на тяхното влизане в сила и за последващата им отмяна.

Още новини

Покана за Общо събрание на МО Брюксел

Покана за Общо събрание на МО Брюксел

<strong>Христо Иванов: Недоверието в машините ерозира възможността България да мине в нов технологичен етап</strong>

Христо Иванов: Недоверието в машините ерозира възможността България да мине в нов технологичен етап

<strong>Христо Иванов: Да не затваряме прибързано прозореца на втория мандат</strong>

Христо Иванов: Да не затваряме прибързано прозореца на втория мандат

“Демократична България” внесе законопроект с нови мерки срещу домашното насилие

“Демократична България” внесе законопроект с нови мерки срещу домашното насилие

Позиция на “Демократична България”

Позиция на “Демократична България”

<strong>Ивайло Мирчев: Със или без знанието на Бойко Борисов, днес видяхме прегръдката на ГЕРБ с ДПС</strong>

Ивайло Мирчев: Със или без знанието на Бойко Борисов, днес видяхме прегръдката на ГЕРБ с ДПС

Всички новини

Медиатека

Христо Иванов в „Седмицата“ на Дарик Радио

Христо Иванов в „Седмицата“ на Дарик Радио

Христо Иванов пред OFFNews: Нямаме право да разделяме електората на ДБ, ПП и Спаси София. Той е общ

Христо Иванов пред OFFNews: Нямаме право да разделяме електората на ДБ, ПП и Спаси София. Той е общ

Надежда Йорданова, ДБ: Общите теми с ГЕРБ не могат да заметат големите разлики между нас

Надежда Йорданова, ДБ: Общите теми с ГЕРБ не могат да заметат големите разлики между нас

Всички видеа

Позиции

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

Категорично осъждаме нападението над център Rainbow Hub

Категорично осъждаме нападението над център Rainbow Hub

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK