Икономическата пропаст между Северна и Южна България е
пряко свързана с проблемите в инфраструктурата
На официална среща-дискусия вчера в град Варна, експерти от ПП „Движение Да България“ в сферата на регионалното развитие, транспорта и инфраструктурата представиха задълбочен анализ на проблемите в сектора.
Според експертите 6 млрд. лева са необходимите средства за строеж на цялата базова пътна инфраструктура в Северна България и вертикални връзки с Южна България. При допълнителни приходи от 550 до 700 млн. лв годишно от бъдеща тол система тези 650 км магистрали, скоростни пътища и тунел Шипка могат да бъдат изградени за 10 години.
За поддръжка и ремонт на съществуващата републиканска пътна мрежа са необходими 7,5 млрд. лв. В следващите 5 години приходи от винетки и др. биха били около 300 млн. лв. годишно.
Според експерти на Движението увеличаване на качеството на живот, нови инвестиции, повишаване за заплатите, по-добри условия за бизнес, по-бързо и сигурно придвижване, прекратяване на обезлюдяването на цели региони в Северна България – всичко това може да бъде постигнато с изграждане в ускорени срокове на:
- магистрала Хемус;
- магистрала Велико Търново – Русе;
- скоростен път или магистрала Ботевград – Видин;
- скоростен път Шумен – Русе;
- автомагистрала Черно море;
- скоростна железопътна връзка между Карнобат и Варна (с което ще бъде завършено цялостно скоростно железопътно трасе между София и Варна);
- тунели под Шипка и Петрохан (които да свързват Северна с Южна България).
Експертите на „Да, България!“ са обезпокоени за състоянието и изграждането на основната пътна артерия на Северна България – магистрала Хемус – която по техни думи скоро няма да видим завършена. По официални данни, за периода 2009 г. – 2016 г. по магистрала Хемус са построени общо 15,5 км. За периода 2016 г. – 2020 г. засега правителството е планирало 25,3 км. В експлоатация са само 168 от общо 433 км. Предвижда се евентуално строителство на само още 50 км до разклона за Плевен/Ловеч, с което километрите биха станали 250 от необходимите 433.
В свое скорошно интервю министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков сподели, че „магистрала Струма се строи по график“. Експертите на „Да, България!“ категорично опровергаха твърдението, че е възможно строежът да бъде завършен навреме. Те информираха, че остава да се построят лотове 3.1, 3.2 и 3.3. По график се строи само 3.3. Строителството на лот 3.1 е започнало, след като договорът с изпълнител беше подписан преди 2 години. Търгът за тунел Железница се обявява за трети път, а лот 3.2 през дефилето изпитва огромни затруднения.
По време на срещата-дискусията експертите споделиха, че сме свидетели на повърхностно видими подобрения в градската среда с лошо качество и функционалност. На фона на това се извършват всякакви противообществени съглашателства на политическите партии в местните органи на властта. Видима е тотална декапитализация на общинските ресурси, като общините постоянно губят приходите си. Според тях липсват законодателни инициативи в помощ на общините за справяне с наболели проблеми – защита на културно наследство, спазването на общинските наредби и др.
Експертите също така информираха, че изработването на общи устройствени планове на общините се е превърнало в самоцел и на практика липсва контрол от страна на държавата за изпълнение на сроковете и дейностите по създаването им. Под претекст за граждански интерес се усвояват защитени територии, плановете се изготвят без публичен контрол и онлайн визуализации. Не на последно място – качеството на обществените строежи е основен проблем на управлението на национално и общинско ниво. Като причини за това бяха изтъкнати порочни търгове с лобистки задания и липса на санкции към некачествени изпълнители. Експертите допълниха, че продължава процесът на презастрояване на градове и защитени територии. Това влияе изключително негативно върху качеството на живот и отдих на населението и вреди на туризма.
Още новини
Покана за Учредително събрание на местна организация в гр. Каварна
Oбщо събрание на МО Велико Търново
Ивайло Мирчев: Едно голямо момче в момента, Пеевски, търси мнозинство, с което да бъде избран негов председател на НС.
Ивайло Мирчев: Борисов е бащата на санитарния кордон, не сме го измислили ние.
ГЕРБ не просто не отстъпват от Рая Назарян, а саботират процесите и не инициират никакво решение на проблема
Общо събрание на МО Брюксел
Медиатека
Божидар Божанов в "Неделя 150"
Ивайло Мирчев в "120 минути"
Манол Пейков в "Тази събота и неделя"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.