С бюджета за 2021 г. Борисов подновява ипотеката на държавата в полза на олигархията

Правителството на Борисов внесе в НС бюджет с дефицит за 2021 г. в размер на 4,5%. Ако се вгледаме обаче по-внимателно, ще забележим, че в закона за бюджета за 2020 също се предлага с 1,7 млрд. по-висок дефицит за 2020 г. до 5,2% от БВП. Причините за този допълнителен дефицит за 2020 г. са две – по-ниските от предвидените бюджетни приходи и допълнителните 400 млн. лв. за държавното дружество Автомагистрали ЕАД. Така за 2020 и 2021 г. бюджетният дефицит и държавният дълг се очаква да нараснат кумулативно с около 10% от БВП.

Приходите в бюджета за 2021 г. обаче са силно надценени, защото са основани на нереалистично завишени макроикономически прогнози. Целта е приемане на високи разходи и изкуствено занижаване на очаквания бюджетен дефицит (4,5%) с мотива, че уж се запазва фискална консервативност.

Нереалистичните макроикономически прогнози са широко използван трик от това управление. Досега беше обичайна практика да се прогнозират по-ниски приходи, за да се отчете бюджетен излишък, който по-късно да се разпредели по целесъобразност и по волята на премиера в полза на олигархията с постановления на Министерския съвет. Например, за да обоснове по-високи разходи през 2020 и 2021 г. правителството прогнозира икономически спад на БВП за 2020 г. от едва 3% и ръст от 2,5% при прогноза на ЕК за спад от 5,1% за 2020 г. и ръст от 2,6% за 2021 г. Това означава, че заради нереалистичната прогноза приходите в бюджета за 2021 г. са надценени за сума, отговаряща на около 2,5-2,6% от БВП, съответно прогнозираният бюджетен дефицит по КФП за 2021 г. от 3,9% е подценен с поне 2,5-2,6%. Това означава, че истинският дефицит, предлаган от Борисов, е от порядъка на 6,4-6,5% от БВП.

Друг проблем на този бюджет е начинът на използване на оскъдния финансов ресурс и липсата на принос на разходите за възстановяване на икономиката. Подобно на другите значителни фискални разходи, извършени в мандата на Борисов, основният бенефициент от завишените разходи в този бюджет не е здравеопазването и образованието, а фирмите на олигархията, съсредоточени в усвояването на средства чрез непрозрачен и предопределен процес на възлагане на инфраструктурни проекти през държавните дружества. Пресни са примерите от: Автомагистрали ЕАД, Напоителни системи ЕАД, Държавно предприятие (ДП) Национална компания железопътна инфраструктура, ДП Пристанищна инфраструктура, Българска банка за развитие, ДП Управление и стопанисване на язовири и т.н.

Всичко това е повече от средствата, предвидени за целево противодействие на негативните икономически ефекти от Ковид-19 кризата. Фокусът на бюджета не е върху търсене на двигатели за икономическия растеж, не е в развитието на човешкия капитал и в увеличаване на производителността. Типично за това управление – отсъстват структурни реформи, които да постигнат дългосрочен ефект върху качеството на управлението и изразходването на публичните ресурси.

След анонсираните вчера мерки, изобщо не е ясно как и с какви средства от бюджета ще бъдат компенсирани засегнатите бизнеси. Действията са на парче – крайно закъснели, предприемани в хаотична и напълно непредвидима за фирмите среда.

Акцент на този бюджет е предоставянето на обществени средства на принципа на политическа целесъобразност и възвръщаемост, базирана на размера на корупционните отчисления, ползвани за облагодетелстването на олигархията и управляващите.

Още новини

Ивайло Мирчев: НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

Ивайло Мирчев: НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО

Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО

Надежда Йорданова: Предлагаме платформа за разговор, който да реши кризата на законност и липса на справедливост в България

Надежда Йорданова: Предлагаме платформа за разговор, който да реши кризата на законност и липса на справедливост в България

Божидар Божанов: Предлагаме мерки за премахване предпоставките на политическата криза

Божидар Божанов: Предлагаме мерки за премахване предпоставките на политическата криза

Планът на ПП-ДБ: първо антикорупционните закони и решения, а след това разговори за реализиране на втория мандат

Планът на ПП-ДБ: първо антикорупционните закони и решения, а след това разговори за реализиране на втория мандат

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова: Тревожно е, че още нямаме осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта

Надежда Йорданова: Тревожно е, че още нямаме осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта

НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Всички видеа

Позиции

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK