Избори 2024: Подкрепете ни с номер 26 в бюлетината!

Позиция на Демократична България относно избора на обществен посредник на Столична община

02 август 2019, петък Viber

Позиция на Демократична България относно избора на обществен посредник на Столична община

Според българското законодателство, общественият посредник е основната фигура на местно ниво, която съдейства за спазване правата и законните интереси на гражданите пред органите на местното самоуправление и местната администрация.

С решение № 342 на Столичния общински съвет от 13.06.2019 година се избира комисия по номинации на обществен посредник на Столична община. Съгласно това решение, Закона за местното самоуправление и местната администрация и Правилника за организацията и дейността на обществения посредник на Столична община (ПОДОПТСО), СОС обявява конкурс за избор на обществен посредник.

С избирането на комисия по номинациите от настоящия състав на СОС, чийто правомощия изтичат с предстоящите избори на общински съветници на 27.10.2019, и с обявлението за конкурса, съгласно което „допуснатите до събеседване кандидати и датите на провеждането на събеседването ще бъдат обявени след 02.09.2019 г. на сайта на Столичен общински съвет“ се дава заявка, че процедурата по избор на обществен посредник ще трябва да приключи преди края на мандата.

Съгласно Правилника за организацията и дейността на СОС неговите комисии и взаимодействието му с администрацията на СО и ПОДОПТСО мандата на обществения посредник е 5 години, като след изтичането на този срок, посредникът продължава да изпълнява правомощията си до избирането на нов (чл. 3 от ПОДСОС и чл. 13 и чл. 14, ал. 2 от ПОДОПТСО). Тези регламенти са създадени с цел да се гарантира разминаване в мандатите на обществения посредник и общинския съвет.

Според Демократична България:

  • Настоящият общински съвет няма морална легитимност да избира новия обществен посредник. Трябва да има възможност новоизбраните общински съветници да оценят работата на настоящия посредник и да участват в избора на тази важна фигура, която следва да е гарант за спазване на правата и законните интереси на гражданите. Принципите на добро управление изискват да се ограничи вземането на решения, когато отговорността от последиците от тези решения ще се носи от други.
  • Произвеждането на избор от настоящия общински съвет залага риска новоизбраният обществен посредник да не се ползва с доверието на следващия общински съвет. Доверието в обществения посредник от страна както на гражданите, така и от органите на местно самоуправление, е решаващо за успешното изпълнение на задълженията му.
  • В избора на комисия по номинации е допуснато грубо нарушение на чл. 9, ал. 2 от ПОДОПТСО. Там е регламентирано, че „Комисията по номинация се състои от по един общински съветник от всяка кандидат съветническа листа, получила мандати в Столичния общинския съвет, респективно от всяка политическа група в СОС“. Според решението на СОС обаче, в комисията влизат двама съветници от групата на ГЕРБ, а няколко от кандидатските листи въобще не са представени. Това нарушение е предпоставка заинтересовани лица да обжалват процедурата – така да се минира дейността на посредника и да се ограничават възможностите за защита на правата и интересите на гражданите на София. Ако общинските съветници от мандат 2015-2019 на СОС не искат да останат в историята и с това свое предизвестено закононарушение, единствената възможна реакция е решение № 342 да се отмени.

От друга страна, нормата на чл. 14, ал. 2 от ПОДОПТСО, гарантираща непрекъснатостта на работа на институцията на обществения посредник при изтекъл мандат е въведена именно да обезпечи ситуации като настоящата, свързана с дефицит на време, легитимност, риск от нарушаване на доверието към местния омбудсман. Затова настояваме решение № 342 на Столичния общински съвет от 13.06.2019 да се отмени и след провеждане на местните избори на 27.10.2019 новоконституираният общинския съвет да пристъпи към избор на обществен посредник.

Още новини

Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния

Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния

Пеевски е сериен изнасилвач на българската демокрация и влиза в ролята на жертва.

Пеевски е сериен изнасилвач на българската демокрация и влиза в ролята на жертва.

Общо събрание на МО Триадица

Общо събрание на МО Триадица

Предлагаме санитарен кордон около Пеевски. Смятаме, че безпрецедентното купуване на гласове и контролиран вот за „Новото начало“ доведе до нелегитимно представителство за Пеевски в новия парламент

Предлагаме санитарен кордон около Пеевски. Смятаме, че безпрецедентното купуване на гласове и контролиран вот за „Новото начало“ доведе до нелегитимно представителство за Пеевски в новия парламент

Божидар Божанов: Борисов продължава да отрича ролята нa Пеевски, стигайки дотам да му адвокатства

Божидар Божанов: Борисов продължава да отрича ролята нa Пеевски, стигайки дотам да му адвокатства

Борисов стана адвокат на Пеевски. Ще ги оставим ли в неделя двамата да пропилеят страната?!

Борисов стана адвокат на Пеевски. Ще ги оставим ли в неделя двамата да пропилеят страната?!

Всички новини

Медиатека

Атанас Славов в "Офанзива"

Атанас Славов в "Офанзива"

Ивайло Мирчев в "Говори сега"

Ивайло Мирчев в "Говори сега"

Антоанета Цонева в "Денят започва с Георги Любенов"

Антоанета Цонева в "Денят започва с Георги Любенов"

Всички видеа

Позиции

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ

Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK