„Да, България!“ не е срещу развитието на туризма, а срещу унищожаването на най-ценния ни туристически ресурс – запазената дива природа по Черноморието и в планините
„Да, България!“ счита, че законопроектът на „Обединени патриоти“ и ГЕРБ за облекчаване на условията за застрояване на земеделските земи е съществена заплаха за Черноморското крайбрежие и е единствено в полза на близки до властта строителни фирми. Предлаганата промяна ще доведе до отпадане на една от основните законодателни защити срещу презастрояването на Черноморското крайбрежие от хилядите инвестиционни проекти, одобрени през изминалите години, често чрез крупни корупционни схеми (напр. Дюни-гейт) и чрез заграбване на държавни и общински земи, включително чрез незаконни схеми като „заменките“ на земеделски земи и имотните измами.
Проектът за изменение на Закона за опазване на земеделските земи предвижда удължаване с 3 години на сроковете, в които да може да се застрояват земеделски земи с променено предназначение. Внесен е в Народното събрание на 10 май и се предвижда да влезе в сила на 23 май. За пореден път, на тъмно, спешно и с лицемерни мотиви се погазва обществения интерес.
Вносителите твърдят, че промяната подкрепя дребните собственици и семействата с нисък и среден доход. Всъщност, целта на лобистите е по този начин да се спасят хиляди инвестиционни проекти за строителство на хотелски, жилищни и голф комплекси, основно по българското Черноморие, които бяха замразени през последните години поради ред икономически и административни причини и на които вече изтича давността, както и на издадените разрешения за строеж. Сред тях са и проектите за застрояването на последните диви плажове като Камчийски пясъци, Корал, Кара дере и Иракли, за които от години се водят спорове относно законосъобразността на имотните сделки по придобиването на земите (заменки и др.) и на екологичните процедури по разрешаване на строителството в тези последни диви плажове по Черноморието.
Промяната в Закона за управление на черноморското крайбрежие, направена през миналата година беше една добра първа стъпка, която дефинира три плажа за природосъобразен туризъм. За да се продължи тази стратегия и да се създаде истински продукт с високодобавена стойност, земите непосредствено зад тези диви плажове трябва да се защитят от възможността за застрояване за да може България да предложи еко-туристически продукт на българското Черноморие, вместо да увеличава наличието на евтина легова база, която допълнително да намалява и заетостта на съществуващите хотели. За съжаление, настоящия законопроект е в пълно регресивна посока, даваща възможност за обезличаване и комодитизиране на българския туристическия продукт.
Това е в разрез с обществения консенсус за опазване на Черноморието и е видимо отстъпление от щедри обещания на ГЕРБ при предходните мандати за конкретни действия.
Припомняме, че освен в Закона за опазване на земеделските земи (чл. 24, чл. 35, §. 27), административни срокове, ограничаващи действието на инвестиционните проекти и разрешенията за строеж има и в Закона за устройство на територията (чл. 153), Закона за опазване на околната среда (чл. 88, чл. 93) и Закона за биологичното разнообразие (чл. 31) (които вероятно ще са следващата цел на депутатите-лобисти). Голяма част от тези срокове са въведени в периода 2011-2012 г. с цел защита на публичния интерес срещу натрупването на хиляди разрешени проекти (често спекулативни), които не се реализират, но в същото време не дават възможност за адекватно устройствено планиране и за адекватни икономически, социални и екологични оценки. Освен това, давността на инвестиционните проекти в тези закони има за цел устройственото планиране и застрояването да се съобразяват и с динамичните промени в икономическите, социалните и екологичните условия. Така например, реализирането на всички разрешени инвестиционни проекти по Черноморието е недопустимо не само от обществена, но и от икономическа гледна точка, тъй като презастрояването вече води до спад в качеството на туристическите услуги и съответно унищожава добавената стойност в туристическия сектор. Световните тенденциите в развитието на туризъма с високодобавена стойност са изцяло свързани с екологичен и устойчив туризъм, и ако България иска да бъде конкурентоспособна и да увеличава пазарния си дял в този сектор, трябва да има ясна стратегия за това. В резултат на безконтролното презастрояване на Черноморието през последните години са променени значително и екологични условия, като ефективната защита на последните диви плажове, дюните и дивите животни по Черноморието е възможна единствено при пълна ревизия на устройствените планове.
Опазването на българското Черноморие е приоритет за „Да, България!“. Настояваме за незабавнооттегляне на проекта на Закон за изменение на Закона за опазване на земеделските земи, както и за иницииране на обществена дискусия относно необходимите спешни мерки за опазване на българското крайбрежие и устойчивото и високодоходно в дългосрочен план развитие на Черноморския туризъм.
Още новини
Покана за Учредително събрание на местна организация в гр. Каварна
Oбщо събрание на МО Велико Търново
Ивайло Мирчев: Едно голямо момче в момента, Пеевски, търси мнозинство, с което да бъде избран негов председател на НС.
Ивайло Мирчев: Борисов е бащата на санитарния кордон, не сме го измислили ние.
ГЕРБ не просто не отстъпват от Рая Назарян, а саботират процесите и не инициират никакво решение на проблема
Общо събрание на МО Брюксел
Медиатека
Божидар Божанов в "Неделя 150"
Ивайло Мирчев в "120 минути"
Манол Пейков в "Тази събота и неделя"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.