Поставен под силен обществен натиск, МС представи досегашните си половинчати и неефективни предложения като “пакет от 4,5 милиарда лв.” за подпомагане на бизнеса. В действителност, предложените мерки нито са за 4,5 милиарда, нито отговарят на мащабите на кризата. Те по-скоро представляват финансово подпомагане за по-представително погребение на българския малък бизнес.
1. Предложеното покриване на 60% от заплатите е PR мярка и имитация на загриженост.
- То не подпомага никого, освен административно затворените предприятия. Хиляди фирми, които не работят поради собствената си социална отговорност или поради срив на пазара, остават изцяло непокрити.
- 60% е сумата, която НОИ така и така дължи в случай на съкращения. За сметка на фирмата обаче остават 100% от осигуровките. Държавата пести, а не дава пари с тази мярка.
- Предложената процедура е тромава и неработеща. Реален е рискът мярката да остане на хартия.
2. Бюджетът осигурява 0,5, а не 2,5 милиарда чрез капитализацията на ББР. Пълната непрозрачност на работата на тази банка досега и кредитният й портфейл, насочен към олигархични структури създават недоверие в бизнеса и съмнения, че тези публични средства всъщност са насочени към партийно-обвързани бизнеси и спонсори на властта.
3. Програмата за потребителски кредити за лица в неплатен отпуск е крайно неефективна и несправедлива мярка. Тя създава тежка процедура в условия на oграничена свобода на движение. Достъпът е силно ограничен, тези пари ще останат неизползвани. Независимо от това – лицата без доходи заради кризата имат нужда от подпомагане, а не от допълнително задлъжняване.
4. Отказът на властта да предостави, за разлика от почти всички други държави в ЕС, данъчно-осигурителна “ваканция” за периода на кризата, обрича десетки хиляди фирми на неизправност и ги лишава от достъп до помощта по т. 1 и 2.
5. Пренебрегването на самоосигуряващите се лица – собственици на дребен и фамилен бизнес, занаятчии, свободни професии – обрича най-малко 100 000 български семейства на фалит без всякаква помощ от държавата и обществото.
6. Общо отделените от бюджета средства по тези “мерки” са около 2,3 милиарда, а ако се отчете “спестяването” на Бюджета на ДОО с мярката по т.1 – под 1,2 милиарда лв. Само пряката помощ от ЕК е над 1,3 милиарда лв. Българското правителство се опитва да “излезе напред” от кризата, за сметка на бизнеса и гражданите, като използва фондовете на ЕС за допълнително финансиране на олигархичните си обръчи.
Мерките, които Демократична България предлага, ще намерите тук: https://demokrati.bg/speshnite-merki-za-ikonomikata-sa-edinstven-shans-za-rastezh-sled-krizata/
Още новини
България има нужда проевропейско и антикорупционно управление и защита на парламентарната република
Гласувахме за кандидат на системна партия, с която имаме различни позиции, но БСП подписаха декларацията за санитарен кордон около Пеевски и не затвориха вратата за сформиране на редовно управление в България
Ако законопроекта за спиране избора на Сарафов от ВСС с изтекъл мандат, бъде приет до 16 януари, това ще покаже дали партиите действително подкрепят санитарния кордон около Пеевски.
Може ли ВСС с изтекъл мандат да избере Сарафов?
ПП-ДБ внесе промени в ЗСВ, които да прекратят процедурата за избор на главен прокурор, 5.12.2024г.
Решение на Националния съвет на ПП "Движение Да, България", 2.12.2024г.
Медиатека
Антоанета Цонева в "Денят започва с Георги Любенов"
Мартин Димитров в "Денят ON AIR"
Свилен Трифонов в "БНР Пловдив", 2.12.2024г.
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.