Започнаха преговорите за бюджета (Многогодишната финансова рамка) на ЕС в периода 2021-2027. В българското общество липсва дебат по темата, въпреки периода на ротационното председателство. Гражданите са на тъмно за българската позиция и приоритети по тази ключова за обществото и икономиката ни тема.
С настоящите препоръки, Управленската алтернатива “Демократична България” заявява готовността си да участва в пълноценен дебат с бизнеса, професионалните общности и институциите:
-
Бюджетът за България в новия програмен период.
ЕК предлага увеличение на бюджета за България и другите държави от Черноморската и Средиземноморска периферия на Съюза, които са най-застрашени от мигрантски натиск и други рискове за сигурността.
Това решение следва да бъде приветствано. В това отношение, нашите интереси не съвпадат с тези на държавите от т.нар. “Вишеградска група”. Призивът на лидера на БСП Корнелия Нинова за подкрепа на позицията на Вишеград и знаците от правителството, че след края на председателството такава подкрепа ще бъде дадена, са безотговорни и против националния интерес на България.
Новите критерии, които ЕК предлага, в т.ч. уязвимост от мигрантски натиск, интеграция на мигрантите и климатични промени, са стратегически правилни и също следва да бъдат подкрепени.
Изразяваме надежда, че критерият “Върховенство на правото” ще бъде възприет, но без да ощетява гражданите, които не са виновни за корупцията и организираната престъпност. В държави без утвърдено върховенство на закона, следва да се прилагат повече директни инструменти за финансиране направо от ЕК, без намеса на корумпираните политически фактори.
-
Финансови инструменти или грантове.
Призоваваме българското правителство да се бори за смяна на философията на европейското финансиране от грантове и субсидии към финансови инструменти и кредитни механизми. Това ще позволи с парите на европейските данъкоплатци да се подпомагат икономиката, бизнеса, работещите и работните места, а не предизборните кампании на управляващите партии.
Финансирането през финансови инструменти не само осигурява повече прозрачност и икономическа ефективност, но и позволява много по-пълноценно използване на ресурсите, в т.ч. повторно усвояване на средствата след връщане на използваните кредити.
-
Новите приоритети на Европа
Основната част – над 65% – от средствата през новия програмен период ще бъдат отделени за приоритетите “Умна Европа” и “Зелена Европа” – за икономически растеж, основан на новите и цифровите технологии, високо образование на работещите и бизнес, опазващ околната среда. България не е готова да инвестира европейските фондове съобразно с тези приоритети. Без нови приоритети и смели национални реформи, ние ще загубим голяма част от възможностите, които кохезионната политика дава.
Призоваваме централната и местната власт, водени от разбирането, че европейските приоритети са ключови за просперитета на България, да създадат предпоставки за пълноценно използване на възможности, които ЕС предоставя. Необходими са дълбоки реформи в провежданите образователна, икономическа, трудова и екологична политики.
-
Политика за регионите
Европа отделя все повече средства за бедните и изостанали региони. Времето на централизацията на управлението на европейските фондове свърши. Условие поставено от ЕК, което работи в полза на България, е местните власти да участват в управлението на програмите, които се развиват на тяхна територия и най-малко в подбора на проектите, като се засили контролът на гражданите. Призоваваме управляващите да предприемат незабавни стъпки за действителна децентрализация, в т.ч. и да подготвят, обсъдят и договорят Програма “Север/Северозапад” за новия програмен период, като по този начин гарантират, че европейските средства действително отиват там, където има най-много нужда от нови инвестиции. Само така ще се постигнат реалните цели на кохезионната политика.
-
Използване на възможностите на програмата invest.eu
През новия програмен период, държавите-членки имат възможност да отделят част от средствата за кохезионна политика за пряко управление от ЕК по програмата invest.eu (продължение на т.нар. “План Юнкер”).
Това е добро решение за България – то дава възможност за пряко финансиране и управление на кохезионната политика, без намеса на корумпирани политици, чиновници и бюрократичен хаос.
-
Общата селскостопанска политика – за насърчаване на дребното и средното земеделие
България трябва да подкрепи тенденцията за ограничаване на субсидиите за най-големите производители и пренасочване на субсидиите към дребното и средно земеделие, независимите фермери, иновативните и чисти земделски производства.
-
Повече пари за отбрана и сигурност – възможност за България
Увеличеният бюджет за отбрана и сигурност на Съюза дава нови шансове за България. Като гранична държава и обект както на мигрантски натиск, така и на постоянна пропагандна агресия и кибератаки, България трябва да подкрепи инвестиране на значителен процент от общия бюджет за отбрана.
Призоваваме управляващите да предложат проекти за увеличение на отбранителната способност на Съюза по неговите външни граници, както и за центрове за изследвания, технологични хъбове и центрове за противодействие на пропагандната война и киберзаплахите на българска територия.
Демократична България
Още новини
Общо събрание на МО Лозенец, 12.12.2024
Покана за Учредително събрание на местна организация в гр. Каварна
Oбщо събрание на МО Велико Търново
Ивайло Мирчев: Едно голямо момче в момента, Пеевски, търси мнозинство, с което да бъде избран негов председател на НС.
Ивайло Мирчев: Борисов е бащата на санитарния кордон, не сме го измислили ние.
ГЕРБ не просто не отстъпват от Рая Назарян, а саботират процесите и не инициират никакво решение на проблема
Медиатека
Божидар Божанов в "Неделя 150"
Ивайло Мирчев в "120 минути"
Манол Пейков в "Тази събота и неделя"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.