Наредба за текстила - да, но не така и не сега

„Демократична България“ подкрепя усилията на институциите и задължената индустрия в България да бъде въведена устойчива, ефективна, справедлива и отговаряща на европейските стандарти система за управление на ненужния текстил от домакинствата.

За изграждането на подобна система, в еднаква степен отговаряща на интересите на заинтересованите страни и способна да постигне високите цели, очаквани в обновената Рамкова директива за отпадъците на Европейския съюз, е необходимо:

  1. Да се разясни на каква база са изчислени предвидените продуктови такси и за какво ще се харчат събраните от държавата (в лицето на ПУДООС) приходи.

Продуктовите такси, предложени в проекта за наредба, като цяло са непазарни, отнесена към стойността на голяма част от продуктите, за които ще се прилагат, и неоправдано високи,  съотнесена с разходите по дейностите по разделно събиране и третиране, които трябва да се извършват. При артикули за ежедневна употреба и ниска единична цена, например чорапи, такса от 1,40 лв. може да доведе до увеличение на цената за крайния потребител над 100%.

Основно правило за таксите в Р България е, че те трябва да са разходоориентирани, т.е. държавата не трябва да събира повече пари, отколкото са ѝ необходими, за да извършва определена общественополезна услуга. Друго важно правило в прозрачното и ефективно управление е всяко инвестиционно решение да се взима на базата на информиран анализ на възможните алтернативи. Така, дори да приемем, че ПУДООС има ясна визия и строен план за разходване на събраните от такси средства, къде са аргументите в подкрепа на решението да се инвестират държавни средства в изграждането от нула на нова система за разделно събиране и третиране на отпадъци от текстил, вместо да се използва вече съществуваща инфраструктура?

  • Да се заложи изрична цел за повторна употреба, която включва и подготвените за повторна употреба изнесени от България количества

Предложената наредба не предвижда цел за повторна употреба и изключва за целите на изпълнението теглото на изнесените, изпратените от страната ни към територията на друга държава-членка на Европейския съюз текстил и обувки, и текстил, предаден за директна повторна употреба. По този начин се стимулират дейности, които са по-ниско в йерархията на отпадъците – т.нар. даунсайклинг и енергийно оползотворяване.

  • Наложителните и неизбежни промени в проекто-наредбата да отчетат реалностите в засегнатите индустрии

Използваната оценка на въздействието е от 2019 г. и е твърде далеч от икономическата пост-ковид 19 реалност в текстилната и обувната промишлености в България и света,  силно повлияна от висока инфлация, сътресения във веригите за създаване на стойност и геополитическа несигурност. Освен, че се основава на неизползваеми стари данни, въпросният анализ не отговаря на някои базови регулаторни изисквания за информацията, която трябва да се предоставя в такъв тип документи. Трябва да се вземе предвид и фактът, че се очаква през следващите месеци Европейската комисия да представи ясни регулаторни насоки за управлението на отпадъците от текстил, посредством обновяването на Рамковата директива за отпадъците,.

  • Да се успокои припряността в нормотворческия процес и да си повиши неговото качество и прозрачност

По-бързото регламентиране на оползотворяването на отпадъците от обувки и текстил е в най-добър интерес на българското общество. Прибързаните и непрозрачни решения обаче са в ущърб на бизнеса, на потребителите и на устойчивото развитие на сектора.

Настояваме да се направи нова, адекватна на реалностите оценка на въздействието. Задължението ни като държава-членка на ЕС да въведем разделно събиране на текстил  от 1 януари 2005 г. ни дава необходимото време за това. И на нейна база, в рамките на прозрачен процес, заинтересованите страни заедно да намерят умни и работещи решения за оползотворяване на този поток отпадъци, съобразени с европейското законодателство и добри практики и в интерес на цялото общество.

Още новини

Мартин Димитров: България тръгва стремглаво надолу, бюджетът на служебното правителство е притеснителен

Мартин Димитров: България тръгва стремглаво надолу, бюджетът на служебното правителство е притеснителен

Надежда Йорданова: Няма как да подкрепим Борисов за премиер и няма да направим компромис с приоритетите, които поставят Пеевски в санитарен кордон

Надежда Йорданова: Няма как да подкрепим Борисов за премиер и няма да направим компромис с приоритетите, които поставят Пеевски в санитарен кордон

Нашият ангажимент за пълна изолация на Пеевски минава през ангажимент за редовно проевропейско и антикорупционно правителство.

Нашият ангажимент за пълна изолация на Пеевски минава през ангажимент за редовно проевропейско и антикорупционно правителство.

Искаме мерките от декларацията в коалиционно споразумение. Няма да преговаряме, ако Бойко Борисов е кандидат-премиер

Искаме мерките от декларацията в коалиционно споразумение. Няма да преговаряме, ако Бойко Борисов е кандидат-премиер

България има нужда проевропейско и антикорупционно управление и защита на парламентарната република

България има нужда проевропейско и антикорупционно управление и защита на парламентарната република

Гласувахме за кандидат на системна партия, с която имаме различни позиции, но БСП подписаха декларацията за санитарен кордон около Пеевски и не затвориха вратата за сформиране на редовно управление в България

Гласувахме за кандидат на системна партия, с която имаме различни позиции, но БСП подписаха декларацията за санитарен кордон около Пеевски и не затвориха вратата за сформиране на редовно управление в България

Всички новини

Медиатека

Антоанета Цонева във "Важното, казано на глас"

Антоанета Цонева във "Важното, казано на глас"

Атанас Славов в "Денят ON AIR"

Атанас Славов в "Денят ON AIR"

Мартин Димитров в "Денят започва"

Мартин Димитров в "Денят започва"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK