КЗК представи анализ на пазара на горива, от който става ясно, че нищо няма да предприеме. За да се замаже положението се изброяват отново редица проблеми и се обяснява, че държавата трябва да ги решава. От специален регулатор, КЗК се превръща в специален коментатор, който не предприема нито една значима мярка.
Последните няколко години ГЕРБ и БСП предприеха геноцид срещу малките търговци, което допълнително ограничи конкуренцията и е причина за нарастване цените на горивата. Коалиция „Лукойл:
- Първо прие промените в ЗДДС, чрез които малките търговци бяха недопустимо дискриминирани и задължени да обезпечават двойно дължимото ДДС, за разлика от големите вериги на пазара. По въпроса ЕК дори започна наказателна процедура срещу България.
- След това прие промени в Закона за акцизите и данъчните складове за минималните капацитети на данъчните складове, които твърде вероятно ще доведат до отнемане на лицензи и още по-големи проблеми с достъпа.
- Накрая прие „картелния закон“ за горивата, гласуван от ГЕРБ, БСП и т.нар. „патриоти“, който има за цел да удари малките търговци, което вероятно ще се реализира през въведения регистрационен режим (Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход)
От Демократична България за пореден път настояваме:
1/ Искаме оставката на КЗК, защото не защитава конкуренцията и малките и средни фирми.
2/ Да се отменят лобистките закони, извършващи геноцид срещу малките и средни търговци в полза на големите вериги.
3/ Да се облекчат условията за създаване и за достъп до данъчните складове за горива, за които от 2015 г. се знае, че близо 80% за дизела и над 90% при бензина, като капацитети, се контролират от най-големия участник на пазара – групата „Лукойл“;
3.1./ Законодателна забрана производителите и търговците или свързани с тях лица да имат господстващо положение или концентрация в сегмента на данъчните складове.
3.2./Данъчните складове да бъдат регулирани като обществени доставчици със задължителен, свободен и равнопоставен достъп до тях и публичност на цените за наемане, като в края на всеки месец обявяват свободните количества.
3.3./Разрешаване за използване на лицензирани данъчни и акцизни складове в съседни страни от ЕС.
3.4./ Като краткосрочна мярка държавата може да се намеси като пазарен участник в сектора на акцизните и данъчни складове, като създаде допълнителни такива с прозрачни правила за достъп и пазарни цени за ползване.
4/ Настояваме да се извърши обективно разследване на големите вериги, чиито цени подозрително съвпадат.
Още новини
Ако първата политическа сила е решила да се откаже от това да прави правителство, защото не може да се отдели от Пеевски, това е сериозен проблем.
В тази разделена България, премиерът не трябва да е поляризираща фигура
Ивайло Мирчев: Въпросът, на който всички политици да отговорят е „Искаме ли да променим страната си?“
Искаме оставката на министъра на вътрешните работи заради стотици сигнали и имена за купуване на гласове, включително за това как МВР подпомага купуването на гласове.
Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред
Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния
Медиатека
Ако първата политическа сила е решила да се откаже от това да прави правителство, защото, например, не може да се отдели от Пеевски, това е сериозен проблем
Надежда Йорданова в "Събуди се"
Ивайло Мирчев гост в "Панорама"
Позиции
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.
Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ