Промени в Конституцията: Национална гражданска инициатива „За Демократична България“

Демократична България винаги е имала ясна, аргументирана и последователна позиция за окончателно прекратяване на „Белене”. Използваме всички инструменти за защита на обществения интерес, като включително водим съдебно дело. От последното писмо на Европейската комисия възникват ключови въпроси, които целенасочено не са били оповестени пред обществото:

  1. Както многократно досега заявявахме, трябва изцяло нова процедура по съгласуване на проекта с ЕК. Досега министър Петкова винаги е твърдяла, че нотификацията (съгласуването) от ЕК от 2007 г. за проекта Белене е в сила. Това беше опровергано през ноември 2018 г. в писмо от ЕК до евродепутата Светослав Малинов. Става ясно, че през 2019 г. ЕК е изпратила писмо до министър Петкова, в което изрично я е уведомила, че евентуалното възобновяване на проекта представлява нов инвестиционен проект и цялата процедура трябва да започне наново. В последното писмо ЕК демонстрира пълна приемственост по въпроса и заявява, че това е необходимо, за да може да се извърши всеобхватна оценка на новия проект и цялостното му съответствие с Договора за Евратом и вторичното законодателство по него в областта на ядрената безопасност, радиационната защита, управлението на радиоактивни отпадъци, инвестициите, сигурността на доставките и ядрените гаранции. Въпреки това министър Петкова продължава да заблуждава обществеността и потенциалните инвеститори, че нотификацията от 2007 г. е в сила. Кой ще плаща, ако някой от тях заведе дело за нанесени щети от невярна информация?
  1. Комисията обръща внимание, че „inter alia, районът на Белене се намира в сеизмично активна зона“ и изисква българските органи да представят нова информация. На тази база проектът ще бъде оценен съобразно новите изисквания и критерии и ЕК ще уведоми за своето становище, включително по въпроса за сеизмичността. С това твърденията на управляващите за липса на сеизмичен риск напълно се опровергават.
  1. Посочва се, че публикуването на поканата за заявяване на интерес за стратегически инвеститор в Официален вестник на ЕС по никакъв начин не означава, че ЕК е одобрила проекта, каквито внушения министър Петкова многократно е правила.
  1. Според ЕК предмет на поканата е придобиването на акции в бъдещо дружество и тя не може да бъде средство за подбор на икономически оператор, който сам би извършил строителните работи или предоставил услугите или доставките, тъй като това би могло да представлява заобикаляне на директивите на ЕС относно обществените поръчки. Правителството обяви необвързващия меморандум между Росатом, Фраматом и Дженерал Електрик за консорциум  в рамките на процедурата за избор на стратегически инвеститор. Това може да доведе до започване на производство за установяване на нарушение срещу България.
  1. Подчертава се, че възможността за диверсификация на доставките на ядрено гориво трябва да бъде условие за всяка нова инвестиция. От процедурата за избор на стратегически инвеститор обаче е ясно, че доставчикът на ядрено гориво е предопределен.
  1. Комисията заявява, че, ако проектът „Белене“ подлежи на промени, ще трябва да се извърши нова ОВОС или скрининг в съответствие с Директива 2014/52/ЕС. Намеренията за имплементиране в проекта на управляващи системи на Фраматом и на турбогенератор на Дженерал Електрик означават извършване на големи промени и следователно налагат провеждане на нова процедура за ОВОС.
  1. Комисията обръща внимание, че ако България възнамерява да сключи проектодоговор с трета страна (Русия, Китай, Корея и САЩ), той трябва да бъде предоставен за оценка от ЕК. Такъв договор може да се сключи само след като са удовлетворени възраженията на ЕК или евентуално произнасяне на съда на ЕС.
  1. Съгласно предоставената информация, ЕК смята, че бъдещото дружество ще бъде държавна собственост на България чрез мажоритарно участие. Досега управляващите са заявявали, че страната ще участва само с настоящите активи, но не и с парични средства. 
  2. Комисията напомня, че бъдещото дружество ще бъде длъжно да провежда обществени поръчки за избор на строител, доставки и услуги.
  1. Припомняме, че прекратяването на проекта АЕЦ „Белене“ е докладвано от страна на правителството пред международната общност с два доклада: през 2013 г. с шестия национален доклад по Международна конвенция за ядрена безопасност и през 2014 г. с  доклад по Директива 2007/91 Евратом на Съвета относно общностна рамка за ядрена безопасност на ядрените инсталации.

Смятаме, че е въпрос на време властта да поиска държавни гаранции по „Белене”, което ще прехвърли рисковете и разходите върху всички данъкоплатци. Крайно време е за окончателно прекратяване на „Белене” и спиране източването на парите на данъкоплатците в неефективни и морално остарели проекти. Предоставянето на площадката за индустриална зона ще бъде възможност за връщане на част от направените досега инвестиции. 

Предстоящи събития

Няма намерени резултати

Последвайте ни