Коментар по техническия доклад, към доклада на Европейската комисия относно напредъка на България

17 ноември 2017, петък Viber

Коментар по техническия доклад, към доклада на Европейската комисия относно напредъка на България

Техническият доклад, към доклада на Европейската комисия относно напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка, обичайно удобно се пропуска от управляващите, но в него се съдържат констатации, които са обратни на публично обявената и широко огласена „положителна” оценка на напредъка на България.

Дори родните политици упорито да подминават написаното там, всеки т.нар. „технически” детайл се чете внимателно от държавите – членки, от чието решение всъщност зависи отпадането на мониторинга за България.

• В процедурата за избор на председател на ВАС има обстоятелства, които пораждат въпроси. Отбелязва се фактът, че той е подкрепен от отиващото си ръководство на съда. Проведено е тайно гласуване от пленума на ВАС при обсъждане на кандидатите, за което има твърдение, че не е допустимо по действащата процедура.
• По повечето сигнали за проверка на интегритета на магистрати, които се получават в ИВСС не се образуват проверки.
• При разшираването на компетенциите на Специализирания наказателен съд и прехвърлянето на делата за корупционни престъпления на политици, магистрати и висши държавни служители не е спазена препоръката от Януарския Доклад (2017г.), че това решение трябва да бъде подготвено и съпроводено с адвекатвен анализ относно необходимите ресурси и правните последици на предвидените промени. Краткият скрок за влизане в сила на законовите промени задълбочава проблема. Спорът за това дали прехвърлянето на делата от общия съд към Специализирания наказателен съд не нарушава Конституцията, също е отбелязан.
• Изтъкната е острата реакция на магистратската общност и на Веницианската комисия срещу законодателните решения, нарушаващи съдийската независимост и върховенството на правото – възможността за отстраняване на съдия само въз основа на повдигнато обвинение и задължението за деклариране на членство в професионални организации.
• За поредна година не се вземат мерки за преодоляването на трайните и тежки дисбаланси в натовареността на съдилищата. Фрустрацията на съдиите и служителите от засегнатите съдилища също е посочена. Отновно се изтъква, че за поредна година няма окончателно решение за консолидация на слабонатоверни съдилища – напр. част от апелативните съдилища и 3 военни съдилища, както и че не се прродължава с анализа на 28-те административни съдилища.
• Работата по създаване на механизъм за разследване на действащия главен прокурор е зациклила, на практика напредък няма. Все още няма разработена процедура, която да позволява ефективно и независимо разследване при съмнение за извършено престъпление от действащ главен прокурор (както е препоръчано в Доклада на европейските прокурори и нееднократно е настоявано от Веницианската комисия и в решенията на ЕСПЧ). Изпълнението на препоръката е застинало на етап назначена работната група. Правителството явно е взело решение, че тази процедура за разследване трябва да се разшири и да обхване и председателите на ВКС и ВАС.
• Макар че през последните години са започнали значителен брой дела срещу висши дръжавни служители, както и министри и магистрати, те рядко водят до осъдителни присъди. Този модел сочи за генерален проблем.
• Надеждността на системата за борба с корупцията по високите етажи се оценява въз основа на окончателни присъди, влезли в сила. Рапортуването на нови разследвания и висящи наказателни производства далеч не е достатъчно. Всъщност проблемът се състои в липсата на успешни дела по обвинения в корупция на високопоставени лица – ситуация, която е в контраст с общото възприятие в обществото за наличието на проблем с корупцията по високите етажи в България. Този проблем изпъква още повече, когато се съпостави с високия общ брой на обвиненията, които се внасят от прокуратурата в съда.
• Борбата с корупцията по ниските етажи също няма видими резултати. Въпреки наличните планове за действие и други политики за противодействие на корупцията в министерствата, както и шумни публични изявления на министри, ръководещи сектори с висок корупционен риск, ЕК констатира, че конкретни резултати от тези мерки не са й представени.

Още новини

Мартин Димитров: България тръгва стремглаво надолу, бюджетът на служебното правителство е притеснителен

Мартин Димитров: България тръгва стремглаво надолу, бюджетът на служебното правителство е притеснителен

Надежда Йорданова: Няма как да подкрепим Борисов за премиер и няма да направим компромис с приоритетите, които поставят Пеевски в санитарен кордон

Надежда Йорданова: Няма как да подкрепим Борисов за премиер и няма да направим компромис с приоритетите, които поставят Пеевски в санитарен кордон

Нашият ангажимент за пълна изолация на Пеевски минава през ангажимент за редовно проевропейско и антикорупционно правителство.

Нашият ангажимент за пълна изолация на Пеевски минава през ангажимент за редовно проевропейско и антикорупционно правителство.

Искаме мерките от декларацията в коалиционно споразумение. Няма да преговаряме, ако Бойко Борисов е кандидат-премиер

Искаме мерките от декларацията в коалиционно споразумение. Няма да преговаряме, ако Бойко Борисов е кандидат-премиер

България има нужда проевропейско и антикорупционно управление и защита на парламентарната република

България има нужда проевропейско и антикорупционно управление и защита на парламентарната република

Гласувахме за кандидат на системна партия, с която имаме различни позиции, но БСП подписаха декларацията за санитарен кордон около Пеевски и не затвориха вратата за сформиране на редовно управление в България

Гласувахме за кандидат на системна партия, с която имаме различни позиции, но БСП подписаха декларацията за санитарен кордон около Пеевски и не затвориха вратата за сформиране на редовно управление в България

Всички новини

Медиатека

Антоанета Цонева във "Важното, казано на глас"

Антоанета Цонева във "Важното, казано на глас"

Атанас Славов в "Денят ON AIR"

Атанас Славов в "Денят ON AIR"

Мартин Димитров в "Денят започва"

Мартин Димитров в "Денят започва"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK