Искане за налагане на вето на § 6 и § 11 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г.

04 декември 2017, понеделник Viber

Искане за налагане на вето на § 6 и § 11 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г.

Г-Н РУМЕН РАДЕВ

ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

  

            УВАЖАЕМИ ПРЕЗИДЕНТ РАДЕВ,

Обръщаме се към Вас с настояване да упражните правомощията си по чл. 101, ал. 1 от Конституцията и да върнете § 6 и § 11 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г., приет на 29 ноември 2017г., за ново обсъждане в Народното събрание.

В § 6 и § 11 от Преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса (ЗБНЗОК) за 2018 г. се предлага пълна забрана на реимбурсиране на нови лекарства и нови дейности. Приемането на текста означава на практика мораториум за медикаменти, които са достижение на съвременната медицина, вече се заплащат в останалите държави от Европейския Съюз и са от жизненоважно значение за хиляди граждани в България.

Решението на Парламента да установи мораториума е акт на противоконституционно посегателство върху правата на пациентите в България. Осигуряването на равен достъп до лекарства на всички граждани на Европейския съюз бе потвърдено наскоро като приоритет и за България, а приетите промени правят точно обратното.

Механизмът на навлизане на нови лекарствени продукти на българския пазар е ясен и предвидим. Повече от година съществува и ефективно работи Комисия по оценка на здравни технологии, оценяваща терапевтичната полза и фармакоикономическата перспектива на всяка нова молекула. Само след позитивна оценка и последващи преговори за отстъпка между НЗОК и производител, съответната терапия може да бъде включена в Позитивен лекарствен списък. От 2016 година насам НЗОК има и ефективни механизми за договаряне на максимална обща стойност на заплащане. Промените в Наредба № 10 от 24.03.2009 г. за условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 и т. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, както и на лекарствени продукти за здравни дейности по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (Загл. изм. – ДВ, бр. 67 от 2011 г., изм. и доп., бр. 48 от 2014 г., доп., бр. 62 от 2015 г., в сила от 14.08.2015 г.), публикувани в Държавен вестник на 7-ми ноември 2017 г., гарантират пълно спазване на договорена прогнозна стойност на заплащане от страна на НЗОК.  Мораториумът засяга около 20 нови терапии на стойност около 25 млн лева с вече договорени отстъпки по действащия в България механизъм, като част от тях са животоспасяващи или без налична лекарствена алтернатива на българския пазар. Някои от тези медикаменти са по-разходоефективни в сравнение с вече заплащани терапии. Не на последно място може да се спомене, че за някои от тези терапии пациенти са в очакване от няколко години.

Мораториумът за нови дейности на практика спира развитието, инвестициите и инициативата в сектора за цяла година. Ако България трябва да предложи достъп до нови технологии и терапии на гражданите си, наравно с гражданите на останалата част от ЕС, то с тази мярка, предлагана под претекст на спестяване на средства, разходите просто се отлагат. Това отлагане обаче води и до натрупване на финансови разходи, защото медицината се развива постоянно и 2019 г. ще ни очакват още нововъведения за финансиране.

При настоящата сложна финансова ситуация опитът за оптимизиране на бюджета на НЗОК е повече от нужен. Това обаче не може да бъде постигнато със забрана за иновации и достъп до терапия на пациентите. Опитът по такъв елементарен и механичен начин да се решат тези проблеми издава безсилието или нежеланието на управляващите да се борят с корупцията в системата и да осигурят по-качествено здравеопазване на хората. Само цялостен ефективен контрол, прозрачно и модерно електронно управление на сектора могат да доведат едновременно до покачване на медицинския стандарт, предвидимост на разходите и устойчива система на здравеопазване.  Замразяване на системата и мораториум 2018 са сигнал за прехвърляне на отговорност за здравето на българските граждани. Нещо повече, те представляват подкрепа за статуквото и просто „пазене на територията“ от нови участници, които биха могли да предложат по-изгодни продукти и да намалят разходите. Инвестицията в здравеопазване е инвестиция от национално значение за развитието на обществото.

В днешно време в сферата на здравеопазване, докато светът въвежда приоритетно и своевременно високо технологични дейности, валидира и прилага иновативни лекарствени терапии, върви към ера на „персонализирана медицина“, у нас все още стои въпросът за адекватно здравеопазване. Към настоящия момент, чрез решенията си управляващите не показват държавнически подход и грижа към бъдещето и здравето на нацията ни. Забрана за нови лекарства и нови дейности по същество е незачитане правата на пациентите по отношение на ефективно лечение и  дискриминация на региони, където съответната болнична медицинска услуга не се предлага към настоящия момент.

Ето защо, Ви призоваваме да упражните своето право на вето и да върнете § 6 и § 11 от Закона за Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г.

 

4  декември 2017 г.

Христо Иванов – Преседател на

ПП „Движение Да България“

Още новини

<strong>Законопроектът “Лукойл” на “Демократична България” бе одобрен с огромно мнозинство на първо четене в икономическата и енергийната комисия на НС</strong>

Законопроектът “Лукойл” на “Демократична България” бе одобрен с огромно мнозинство на първо четене в икономическата и енергийната комисия на НС

<strong>Правната комисия в парламента одобри електронизацията на заповедното производство</strong>

Правната комисия в парламента одобри електронизацията на заповедното производство

<strong>“Демократична България” призова партиите за подкрепа на законопроекта “Лукойл”</strong>

“Демократична България” призова партиите за подкрепа на законопроекта “Лукойл”

<strong>Ивайло Мирчев: Трябва да има правителство заради Еврозоната и Шенген, но не кабинет на всяка цена</strong>

Ивайло Мирчев: Трябва да има правителство заради Еврозоната и Шенген, но не кабинет на всяка цена

<strong>Божидар Божанов: Иван Гешев олицетворява всички ужаси, дефицити и системни проблеми на прокуратурата</strong>

Божидар Божанов: Иван Гешев олицетворява всички ужаси, дефицити и системни проблеми на прокуратурата

<strong>Атанас Славов: ГЕРБ се правят на най-големите натовци в България, но няма да получат индулгенция за безобразията си във вътрешната политика</strong>

Атанас Славов: ГЕРБ се правят на най-големите натовци в България, но няма да получат индулгенция за безобразията си във вътрешната политика

Всички новини

Медиатека

Ивайло Мирчев: Няма аргумент горивата да поскъпнат заради дерогацията на "Лукойл"

Ивайло Мирчев: Няма аргумент горивата да поскъпнат заради дерогацията на "Лукойл"

Атанас Славов: Ще поискаме президентът да наложи вето върху промените в Изборния кодекс

Атанас Славов: Ще поискаме президентът да наложи вето върху промените в Изборния кодекс

Ивайло Мирчев: Вместо да припкаме след „Лукойл“, трябва да бъдем активната страна

Ивайло Мирчев: Вместо да припкаме след „Лукойл“, трябва да бъдем активната страна

Всички видеа

Позиции

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

„Демократична България“: Бързо и ефикасно да бъдат неутрализирани заплахите срещу журналиста Атанас Чобанов

Категорично осъждаме нападението над център Rainbow Hub

Категорично осъждаме нападението над център Rainbow Hub

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK