След въвеждането на извънредно положение на 13.03.2020 г., наред с безспорно необходимите и обществено подкрепени мерки, управляващите започнаха да предприемат и ред стъпки, които ерозират и без това отслабения правов и демократичен ред в страната. Връх в това отношение е фактическото прекратяване на работата на парламента. На практика, мнозинството превръща Народното събрание в придатък към “щаба”.
Вместо да бъде върховен представителен и контролен орган, парламентът се свежда до мълчалив гумен печат. Това е изключително опасно в условията на обявено извънредно положение, ограничаване на граждански права, стигащо до заявки за суспендиране на Европейската конвенция за правата на човека, приспиване на съдебната власт, планиране на големи извънредни разходи и пр. Практически, в страната остават да действат единствено органите на изпълнителната власт и прокуратурата. Все по-големи области от обществения живот се уреждат със заповеди.
Управляващите трябва да бъдат наясно, че общественото доверие е крехко и разполагат с подкрепа единствено за мерки, които са конкретно необходими за преодоляване на пандемията и нейните непосредствени последици. Обществото ни не се е съгласявало с установяване на режим на управление с декрети, издавани от изпълнителната власт и неясни щабове и съвети, без гаранции за правомерност, прозрачност и отчетност.
Ето защо, в спешен порядък призоваваме за следното:
1. Възстановяване на пълноценната работа на Народното събрание. За целта предлагаме да се въведат необходимите нормативни и технологични мерки за неприсъствена работа на народните представители, при пълни гаранции за прозрачност и обществено участие. Готови сме да предоставим експертна помощ за бързото реализиране на тази цел.
2. Приемане на необходимите редакции в Закона за здравето, Закона за защита при бедствия и други закони, които да позволят след 13.04.2020 г. мерките по прилагане на карантина и ограничаване последиците от пандемията да продължат да се прилагат на основата на редовното законодателство и да не се налага продължаване на извънредното положение. Ще направим конкретни законодателни предложения в тази насока.
3. Всички извънредни харчове на обществени средства да бъдат придружени от максимални гаранции за прозрачност и отчетност. Всеки разход над 200 000 лева да бъде одобряван с постановление на Министерски съвет, а изпълнението на всички финансови мерки, включително от страна на Българската банка за развитие, да бъде отчитано ежеседмично в парламента.
4. Изричен отказ от всякакви действия, насочени към дерогиране прилагането на Европейската конвенция за правата на човека и утвърждаване на пълноценното й прилагане.
Припомняме, че правова държава означава управление на правото и на законите, а не чрез произволни декрети на изпълнителната власт. Отстояването на нормалната парламентарна дейност, прилагането на редовно законодателство и зачитането на Конвенцията за правата на човека са важни гаранции, че всички необходими ограничителни мерки ще бъдат основани на закона, пропорционални на легитимна цел и обосновани от ясна за обществото необходимост. Само при тези условия те могат да бъдат истински ефективни и обединяващи обществото в споделена воля за преодоляване на кризата.
България трябва да прилага решителни противоепидемични, социални и икономически мерки. Необходимостта за това вероятно ще продължи по-дълго, отколкото ни се иска. И точно затова, то трябва да се прави без да се отказваме от своите демократични и правови завоевания. Нещо повече, убедени сме, че ако управляващите продължат със своя антидемократичен уклон, това ще разруши обществения консенсус за прилагане на необходимите противоепидемични мерки и може да има изключително опасно въздействие върху волята за преодоляване на кризата.
Още новини

Не може лидерът на управляващата партия да коментира възнаграждения на журналисти, да поставя под въпрос възможността за медиен плурализъм в България. Това е първа крачка към ограничаване свободата на всички граждани.

Ние ще продължим да настояваме за кандидати с високи нравствени и морални качества, доказани професионалисти, които не могат да бъдат изнудвани, при избора на всички регулатори

Когато се засягат чувствителни интереси - политически или на определени хора от бизнеса, прокуратурата работи селективно и поръчково по висшите етажи на властта

Борисов или държи отворена вратата за забавяне на еврозоната, или умишлено се създава впечатление за извънредно тежка ситуация, за да може ГЕРБ да оберат каймака и да излезе, че те са свършили всичката работа, ако влезем в еврозоната

Как е възможно гражданска активистка група да установи местоположението на Петьо Еврото, а българските служби за сигурност и МВР не успяват?

Ние имаме много конкретни предложения, които отчитат нуждата за адекватно заплащане в сектор сигурност, но разграничават различните функции в МВР – служителите с полицейски функции или такива по гражданска защита и пожарна безопасност и служители с чисто административни функции.
Медиатека

Свилен Трифонов в "ДEНЯТ ON AIR"

Божидар Божанов в "Денят започва"

Антоанета Цонева гост в Дарик радио
Позиции

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание