От декември миналата година  алармираме многократно за реалния риск от провал в подготовката на Европейска столица на културата поради липсата на адекватни и навременни действия във връзка с изграждането на културна инфраструктура, необходима за реализирането на проекта. Това е инфраструктурата, която градът и страната ни са поели ангажимент да изградят с апликационната книга, с която Пловдив кандидатства и спечели титлата.
Поискахме и оставката на Иван Тотев като шеф на фондация Пловдив 2019 с редица мотиви. Нееднократно, последователно сме сигнализирали за множеството проблеми пред ЕСК 2019.

Смисълът на Европейската столица на културата (ЕСК) не е да произведе еднократни фойерверки, които струват милиони, а да позиционира дългосрочно града ни на европейската културна карта, да създаде устойчива среда и да интегрира максимален кръг от граждани в реализирането на проекта. Европейска столица на културата е възможност да се промени устойчиво качеството на културния продукт в града и да се появят пространства, които да са активни средища на съвременна култура и след 2019 г., и които да имат капацитета да променят овехтялата представа на пловдивска община за културен туризъм.

За съжаление вече е ясно, че ние ще пропуснем тази уникална възможност. Пловдив ЕСК 2019 се превърна в едноличен проект на Иван Тотев, който пуска и спира фестивали и събития, харчи с лека ръка публични пари за еднократни проекти в областта на шоубизнеса и сам не прави разлика между шоубизнес и култура. Държавата напълно нелогично се е дистанцирала и даже е  избягала от темата, все едно не става дума за български град и за това, че страната ни за първи път ще бъде домакин на единственото общоевропейско събитие от подобен мащаб в областта на културата.

Четири години от спечелването на титлата буквално изтекоха в бездействие, хитруване на дребно и некомпетентно говорене, но времето на истината идва съвсем скоро, защото пловдивчани няма да имат нито нов площад, нито обещаните нови зали, галерии и останалата необходима инфраструктура.

Едва тази пролет Иван Тотев предприе някакви действия в режим „спешност“, т.е. “ на тъмно“. Този режим е удобното извинение, вместо архитектурни конкурси, да се действа с нелепата процедура „инженеринг“ за обекти от национално и дългосрочно значение. Определя се изпълнител на строително-ремонтни дейности, който сам си изготвя проект, след което си го изпълнява. Няма конкурси за проекти, няма обществени обсъждания, няма публичност, няма визия за бъдещето. А парите, които Иван Тотев ще изхарчи са същите, каквито щяха да бъдат, ако ги имаше всички тези неща.

Дори с инженеринг, пак няма да сме готови до откриването:

–          Площад „Централен“ през цялата 2019-та ще е строителна площадка. Какъв е проектът – не знаем. Още по-малко знаем какъв ще е резултатът. Само знаем, че няма да е иновативният проект на португалското архитектурно бюро FORA, които спечелиха международен конкурс преди 4 години. Знаем, че площадът няма да е от дърво, както предвиждаше проекта и, че няма да има подземно ниво с музей. Всичко това няма да го има, защото Общината 4 години не си е мръднала пръста да го съгласува с МК и НИКН. Резултатът ще е нещо според вкуса на избрания изпълнител „Драгиев и ко“, чийто опит е основно в  изграждане на улици. Настилката на площада може да се окаже и асфалт и никой няма да ни пита.

–         Къде ще правим международни изложби – процедурата за реновиране на Градска художествена галерия на ул.Съборна е прекратена. Няма да се случи нищо до 2019-та, защото няма технологично време за провеждане на процедури. Частично реновирана е залата за временни експозиции на Главната, но тя е напълно непригодна за условията, които се изискват за представянето на големи международни изложби. По Галерията на дружеството на пловдивските художници на ул.Гладстон едва сега започва работа. В договора с Главболгарстрой е предвидено дейностите да приключат през 2019-та. Как ще изглежа това пространство, ще отговаря ли на международните стандарти, кога точно през 2019-та година ще приключи – това са все въпроси, които нямат отговор, защото самият Иван Тотев не го знае.

–         Тютюневият град – изцяло се неглижират законови възможности на Общината и вместо да имаме огромно количество зали и ателиета, вместо да използваме този знаков за града ни паметник на културата на базата на договорена обща стратегия за развитие, заедно със собствениците на сградите, Общината остави тези пространства да се разрушат.

–         Концертна зала – това трябваше да е ангажимент на Министерство на културата, тъй като сградата не е общинска, а държавна собственост. Едва през юни е обявена поръчка за проект, а докато започнат реални действия ще мине цялата 2019-та.

Цели четири години Община Пловдив и държавата бездействат за ЕСК, а последната година беше изцяло посветена за подготовката на европредседателството и за Европейска столица на културата нямаше време. Е, то приключи, а ЕСК чука на вратата, но това не трогва нито общинското ръководство, нито правителството.

Затова, ние от „Демократична България“, призоваваме министър-председателя да организира изнесено заседание на Министерски съвет в Пловдив, на което да се вземат кризисни мерки за спасяване на проекта Европейска столица на културата.

Провалът няма да е провал на кмета Тотев, защото  никой никъде по света няма да го помни, но ще бъде запомнено поредното недоразумение от „България“.

Предстоящи събития

Няма намерени резултати

Последвайте ни