Демократична България иска президентско вето срещу закона приет от негласната „коалиция Лукойл“

19 юли 2018, четвъртък Viber

Демократична България иска президентско вето срещу закона приет от негласната „коалиция Лукойл“

До Президента на Република България

До Парламентарната комисия за борба с корупцията,
конфликт на интереси и парламентарна етика
Копие: ЕК, комисар Маруш Шевчович, енергетика
Копие:  ЕК, комисар Юрки Катайнен, конкурентноспособност
Копие: ЕК, Елжбета Бенковска, вътрешен пазар и МСП

Демократична България настоява за президентско вето върху картелния закон за горивата[1] и разследване на основните вносители  за конфликт на интереси.

Нарушаването на законоустановените правила за приемане на един нормативен акт и подозренията за наличие на конфликт на интереси у вносителя, който си внася законопроект, отказва да назове авторството му, разглежда го в собствената си комисия и явно лобира за приемането му, са основания за налагане на президентско вето, разследване от компетентните органи и намеса на ЕК.

Демократична България настоява Президентът да наложи вето, а Парламеннтарната комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика да извърши проверка по следните притеснителни обстоятелства. При установена злоупотреба с власт, очакваме незабавната намеса и на Прокуратурата на Р България:

  1. Законопроектът на секторен Закон  за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, внесен от Емил Димитров Симеонов и група народни представители, е внесен в НС в нарушение на ЗНА и без анализ на съответствието му с правото на ЕС и в частност свободната стопанска инициатива.
  2. Законопроектът е придружен с бланкетна и непълна предварителна оценка на въздействието, в която в раздела „административна тежест и структурни промени” въобще липсва споменаване на въвежданата непосилна тежест за малкия и среден бизнес, участващ на пазара на нефт и нефтопродукти. За последния, изискванията за уставен капитал се увеличават в хиляди пъти от сега изискуемите по Търговския закон 2 лева, на 1 000 000 лева, а в първоначалния законопроект се предвиждаше и образователен ценз!
  3. Законопроектът в първоначалния си вид се явява дискриминационен и нарушава чл.  6 от Конституцията с въведеното изискване за висше образование за търговците на пазара на горива.
  4. По законопроекта липсва каквото и да било обществено обсъждане, като такова не е инициирано от председателя на водещата комисия (същият е и водещ вносител).
  5. Законопроектът е разпределен на водеща комисия – Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата, председателствана от същия Емил Димитров, който е и основен вносител на законопроекта. Последното противоречи на дългогодишната практика на Парламента, водеща комисия винаги да е някоя от титулярните парламентарни комисии с ресор в сектора „енергетика“ – Комисия по енергетика, Комисия по икономическа политика и туризъм и т.н., а не нарочно създадена ‘ад хок’ комисия, оглавявана от основния вносител.
  6. Конкретният законопроект явно защитава интересите на едрите търговци на горива, разполагащи с данъчни складове, като последните са изключени от ограничителните разпоредби на законопроекта. Припомняме, че при последните е налице свръхконцентрация у няколко собственика и квазимонополно положение на основния от тях![2]
  7. Припомняме и започната от ЕК наказателна процедура срещу България по промените в ЗДДС от 2016г. (чл. 176в и следващите „Обезпечение при доставки на течни горива“), подкрепени от част от вносителите и на този законопроект, с които бяха въведени силно дискриминационни и противоречащи на общностното право изисквания за двойно обезпечаване на евентуално дължимия ДДС от малките търговци на горива. Отново, собствениците на данъчни складове за горива, т.е. големите търговци, са изключени от тези изисквания!

Предвид гореизложеното настояваме да бъде изяснено, дали не е налице лобиране в полза на големите търговци на горива и в ущърб на малките участници на пазара и дали водещият вносител не е следвало да се отведе при гласуванията по този законопроект и при разглеждането му в председателстваната от същия депутат парламентарна комисия.

Конкретните действия, на всеки един въвлечен в процеса, включително и вашата реакция, ще осветлят кой къде седи спрямо негласната „коалиция Лукойл“.

Очакваме президентско вето върху така приетия закон, за да се изяснят горните съмнителни обстоятелства преди неговото  влизане в сила!

София, 19.07.2018г.

[1] Законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, http://parliament.bg/bg/bills/ID/77990/

[2] https://www.investor.bg/ikonomika-i-politika/332/a/lukoil-dyrji-nad-90-ot-danychnite-skladove-za-benzin-237001/

Още новини

Ивайло Мирчев: НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

Ивайло Мирчев: НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО

Ивайло Мирчев: Президентът да каже защо Пеевски отдавна е със сериозна охрана от НСО

Надежда Йорданова: Предлагаме платформа за разговор, който да реши кризата на законност и липса на справедливост в България

Надежда Йорданова: Предлагаме платформа за разговор, който да реши кризата на законност и липса на справедливост в България

Божидар Божанов: Предлагаме мерки за премахване предпоставките на политическата криза

Божидар Божанов: Предлагаме мерки за премахване предпоставките на политическата криза

Планът на ПП-ДБ: първо антикорупционните закони и решения, а след това разговори за реализиране на втория мандат

Планът на ПП-ДБ: първо антикорупционните закони и решения, а след това разговори за реализиране на втория мандат

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова: Тревожно е, че още нямаме осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта

Надежда Йорданова: Тревожно е, че още нямаме осъдителни присъди за корупция по високите етажи на властта

НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

НСО и президента трябва да отговорят защо Пеевски от година използва охрана от НСО?

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Божидар Божанов: За предложените от нас антикорупционни закони ще търсим подкрепа от всички

Всички видеа

Позиции

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK