С решение на Народното събрание на 13 март 2020 г. бе въведено извънредно положение на територията на цялата страна като мярка за ограничаване на разпространението на коронавирус COVID-19. Това е безпрецедентен акт в най-новата ни политическа история. По принцип, подобна стъпка може да бъде оправдана единствено и само с оглед мащаба на потенциалните рискове за населението, свързани с пандемията. И следва да има краткосрочен характер.
Същевременно, днешното решение е само рамка, която тепърва ще бъде конкретизирана чрез законодателни изменения и действия на изпълнителната власт. Необходимо е да се отчете, че въвеждането на извънредно положение става без достатъчно детайлна обосновка за конкретните му цели и при практически отсъстваща у нас правна регулация за подобен режим и затова трябва да бъдем изключително внимателни към стъпките, които ще бъдат предприемани занапред. На практика, дали днешното решение е оправдано ще зависи изцяло от мерките, които ще бъдат предприети на негова основа. Именно този последващ процес трябва да бъде изключително внимателно проведен, за да се гарантира, че извънредното положение ще обслужи целите, за които се въвежда, и няма да доведе до ненужно ограничаване на граждански права и свободи, допълнителна ерозия на принципите на правовата държава у нас или създаване на нормативен и организационен хаос. С оглед на това, ние ще продължим да следим за стриктното спазване на принципите на върховенството на правото, независимостта на съдилищата, политическия плурализъм и неподлежащите на ограничаване основни права.
На този етап е много важно да се подчертаят следните принципни положения:
- Въвеждането и прилагането на извънредното положение и последващите нормативни и административни мерки трябва да бъдат стриктно съобразени с конституционните принципи и със стандартите на Европейската конвенция за правата на човека.
- Всички ограничения на конституционните права трябва да бъдат въвеждани с приет от парламента закон (който може да бъде предмет на конституционен контрол пред Конституционния съд). Бланкетни норми или прехвърляне на преценка към органи на изпълнителната власт са недопустими. Въведените ограничения трябва да бъдат конкретни и ясно разписани, така че да не позволяват административен произвол при прилагането си.
- Всички ограничения на правата на гражданите следва да бъдат пропорционални на преследваната цел. Това означава, че не е допустимо да се ограничават права, които нямат отношение към налагането на медицинските мерки за карантина, както и неподлежащите на ограничаване основни права (чл. 57, ал. 3 от Конституцията).
- Необходимо е да има постоянен парламентарен контрол за предотвратяване на всички евентуални актове на неоправдано ограничаване на права или превишаване на компетентност. Призоваваме всички парламентарни сили да осъзнаят своята отговорност и да не допуснат законодателен произвол или ненужна репресия от страна на изпълнителната власт.
- Независимо от обективната необходимост от бързина, призоваваме парламентът да положи максимални усилия за прозрачност и въвличане на най-добрите правни експерти при изработване на нормативните актове, свързани с прилагане на приетото извънредно положение. Призоваваме председателят на Народното събрание да възстанови бившия Съвет по законодателството и да въвлече активно членовете му при изработване на съответните законодателни актове.
- Ограничаването на права, гарантирани от Европейската конвенция за правата на човека, изисква да се предостави на Генералния секретар на Съвета на Европа пълна информация относно предприетите действия и породилите ги причини, както и за датата на прекратяване на тези действия и на възстановяване прилагането на разпоредбите на Конвенцията в пълния им обем.
- Всички въведени нови ограничения и съответните им права за органите на изпълнителната власт следва да бъдат предмет на широка информационна кампания за гражданите и да има обучение за служителите, които ще ги прилагат.
Успоредно с това искаме да подчертаем, че е необходимо да се приеме план от мерки, чрез които да се отговори на масивния икономически шок, който ще бъде предизвикан от въведените рестрикции. Правителството следва максимално бързо да установи взаимодействие с всички работодателски организации, банките и други секторни представители за обсъждане и планиране на възможните мерки за облекчаване на щетите и подпомагане на възстановяването на съответните сектори. Колкото по-бързо и по-планомерно се действа, толкова по-малка ще бъде обществената цена. Изправени сме пред историческо предизвикателство, чието преодоляване изисква истинско национално усилие.
Изразяваме своята подкрепа за усилията на българските здравни работници и всички институции за ограничаване разпространението на коронавируса и преодоляване на щетите от него. Същевременно, наш общ дълг е да не допуснем по-нататъшна ерозия на правовия и институционален ред и гражданските свободи в страната ни.
Още новини
Манол Пейков: Пеевски е хванал в мъртва хватка цялата държава
Атанас Славов: Важно е българските служби да служат на националния интерес, а не да остава впечатлението, че обслужват олигархични и корпоративни интереси.
Елисавета Белобрадова: Пеевски е единственият човек в България, който има интерес от зависима съдебна власт и пленена прокуратура
Ивайло Мирчев: Като зомбита се надигат мутри от 90-те, за да купуват масово гласове за Пеевски
Ивайло Мирчев: Пеевски е подхванал мутри от 90те, за да набутат партията му в следващия парламент
Божидар Божанов: Хамид Хамид от ДПС - Пеевски редовно е посещавал Антон Славчев в антикорупционната комисия
Медиатека
Манол Пейков в "Денят започва с Георги Любенов"
Атанас Славов в "Офанзива"
Божидар Божанов гост в предаването "ЕвроДикоф"
Позиции
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.
Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ