Конституционното гарантиране на свободата на събранията, свободата на сдружаването и плурализма на гражданското общество е базисно условие за съществуването на демократичната правова държава. Последните няколко години обаче тези основни свободи целенасочено се ограничават за определени граждански организации, които независимо и обективно се опитват да отразяват случващото се в страната – проблемите на политическата корупция, която не се разследва ефективно, ерозията на върховенството на правото и постоянните атаки срещу независимите съдилища и съдии, унищожението на природата и погазването на европейски регламенти, нарушаването на човешки и граждански права, липсата на прозрачност, отчетност и отговорност в действията на управляващите.
Нещо повече, тези независими организации системно са атакувани и заклеймявани като „соросоиди“, „анархо-либерали“, „чуждестранни агенти“ и наричани с всякакви манипулативни епитети. Неколкократно бяха правени и опити за законодателно ограничаване на различни аспекти от дейността на гражданските организации – до този момент неуспешно.
Поредният опит е от 1 юли 2020 г., когато 16 депутати от управляващото мнозинство (т. нар. „Обединени патриоти“ – ВМРО) предложиха поправки в Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Става дума за поправки, които са рестриктивни и рискови за свободата на сдружаване и дейността на гражданските организации. С новия законопроект се предлага да бъдат ограничени правомощията на новосъздадения Съвет за развитие на гражданското общество, в който членуват 14 активни организации, избрани в една безспорно прозрачна и състезателна процедура. В законопроекта се предлага да бъде ограничена функцията на Съвета по формиране на политики и мерки за гражданския сектор, премахва се водещата роля на органа при изработването на Стратегията за развитие на гражданското общество, както и предвиденото администриране на публично финансиране за гражданските организации.
В законопроекта е заложено и де факто ограничаване на финансирането на неправителствени организации от чуждестранни донори. Въвежда се задължение за организациите, получаващи такова финансиране, да се отчитат пред Министерството на финансите за всяко дарение над 1000 лева. Предвижда се също създаването на специален регистър за финансирането на неправителствени организации от чуждестранни донори, като се дават правомощия на министъра на финансите за назначаване на финансови инспекции, които да се извършват от Агенцията за държавна финансова инспекция.
По този начин най-активните български граждански организации ще бъдат брандирани като „чуждестранни агенти“. Създава се възможност за налагане на сериозни имуществени санкции спрямо организациите, които не декларират полученото финансиране от чуждестранни донори. Въвеждането на новия режим ще действа ограничаващо върху свободата на сдружаване и ще превръща определени организации в постоянна цел на различни манипулативни атаки.
В същото време, с изменение в антикорупционния закон (ЗПКОНПИ), се предвижда председателите и членовете на управителните органи на организациите да подават специални декларации за имуществени интереси, аналогични на декларациите на лицата, заемащи публични длъжности.
Трябва да се подчертае, че предложените ограничения са насочени изключително към организациите, осъществяващи дейност в обществена полза и не обхващат тези в частна полза. И то при положение, че самият ЗЮЛНЦ и в момента изисква по-строги стандарти за прозрачност и отчетност за организациите в обществена полза.
Демократична България вижда в това поредната директна атака срещу независимия граждански сектор в България и по специално срещу организациите, работещи в обществена полза. Вместо реална подкрепа от институциите за различни граждански инициативи, получаваме нови ограничения за свободата на сдружаване и манипулативни внушения за зависимост от чужди интереси. Това е поредният опит за подчиняване на независимото гражданско общество, който е заимстван от законодателството на Русия и Унгария.
Настояваме да бъде блокирана тази законодателна инициатива. В противен случай ще сигнализираме институциите на ЕС и Съвета на Европа за нарушаване на основни демократични ценности и свободи.
Още новини
Ако първата политическа сила е решила да се откаже от това да прави правителство, защото не може да се отдели от Пеевски, това е сериозен проблем.
В тази разделена България, премиерът не трябва да е поляризираща фигура
Ивайло Мирчев: Въпросът, на който всички политици да отговорят е „Искаме ли да променим страната си?“
Искаме оставката на министъра на вътрешните работи заради стотици сигнали и имена за купуване на гласове, включително за това как МВР подпомага купуването на гласове.
Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред
Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния
Медиатека
Ако първата политическа сила е решила да се откаже от това да прави правителство, защото, например, не може да се отдели от Пеевски, това е сериозен проблем
Надежда Йорданова в "Събуди се"
Ивайло Мирчев гост в "Панорама"
Позиции
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.
Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ