Бюджетът е основният инструмент за създаване на икономически политики и изпълнение на управленски приоритети.

Бюджет 2018, предложен от ГЕРБ, е политически документ от миналото – без перспектива за развитие, без връзка с технологичните достижения на съвременния свят. 

В този бюджет няма нищо, което да въведе устойчиви и осезаеми политики за развитие на икономика на знанието, базирана на иновации, технологии и автоматизация (вкл. широко използване на изкуствен интелект и роботика):

  • липсват приоритети, свързани с модернизиране на публичната администрация с помощта на информационните технологии и подобряване ефективността и ефикасността на публичните услуги;
  • липсва приоритет за публичните политики в сферата на приложимите информационни технологии и иновации, което задържа България да не реализира съществуващия потенциал за конкурентно предимство в дигиталната сфера.

От „Да, България!“ смятаме, че е нужна национална политика, стимулираща развитието на технологиите и иновациите и тяхното широко разпространение.

Иновациите са основният двигател за икономически растеж. Публичните политики имат ключова роля за успеха на дигиталната икономика. Доброто партньорство между иновативни бизнеси и просветени публични институции доказано генерира висока добавена стойност.

Вярваме, че трябва да се постави стратегически фокус върху ефективността, скоростта и намаляване на цената на публичните услуги. Това може да бъде постигнато, ако се заложат следните приоритети, в които държавата трябва да инвестира и да създава условия за ускорено развитие на частни инвестиции:

  • ускорено въвеждане на електронна идентичност за гражданите –необходим базов приоритет за добро функциониране на всички видове електронни услуги;
  • електронни регистри на недвижимите имоти и електронно сключване на сделки, включително плащане на намалени такси чрез блокчейн технология, базирана на „умни договори“ (smart contract);
  • електронен регистър и номерация на превозните средства, на водачите и техните свидетелства за правоуправление, свързаните с тях пътни нарушения и произшествия и съответно застраховки;
  • динамичен регистър на достъпа и получените услуги в здравното обслужване;
  • децентрализиран електронен регистър на кредитите, наличен още в момента на подписване на договорите и децентрализиран регистър на залозите и ипотеките – основани на „умни договори“ и блокчейн технология. Такава реформа ще направи почти невъзможно източване на банки, както се случи с пирамидата КТБ;
  • стандартизирани изпити и индивидуални резултати в образователната система, основани на децентрализирана база данни;
  • стимулиране на инвестициите в международните разплащания през банките и през алтернативните платежни системи, основани на новите технологии с цел рязко поевтиняване на скъпите валутни преводи извършвани през системата SWIFT;
  • създаване на нова и честна система на договори и сделки в търговията с електроенергия, достъпни както до индивидуални така и до големи индустриални потребители;
  • създаване на интелигентна система за движение на автономни превозни средства – лични, обществени или индустриални в сътрудничество с водещите компании разработващи такива технологии, така че да бъдат решени въпросите със замърсяването на въздуха, задръстванията и хилядите жертви на катастрофи;
  • фокус върху енергийна ефективност, умни градове и сгради, които не само потребяват, но и произвеждат необходимата им енергия;
  • разграждане на порочната система на концентрация на субсидиите в селското стопанство спрямо дистрибутираното създаване на добавена стойност, вкл. и от екологична гледна точка, основана на усилията на малките и средни предприемачи;
  • улесняване на достъпа на мобилните оператори както и на нови участници на пазара на мобилни данни към честотния спектър, с цел ускорено въвеждане на 5G услуги и на услуги за обмен на данни между умни устройства в дома, офиса и предприятията. Това е специален наш приоритет, който ще създаде огромни улеснения в бита на хората и ще помогне за създаването на умни и гъвкави фабрики, произвеждащи специфични стоки и компоненти.

Всичко това може да се постигне през обществени поръчки, базирани на ясни и честни критерии, извършвани чрез стандартизирани онлайн апликации, базирани на блокчейн технология, както и чрез ясни правила за публична регулярна отчетност от страна на спечелилите фирми за всички разходи над 5% от стойността на поръчката или за суми над 1 000 000 лева.

Чрез въвеждане на блокчейн технологията може се противодейства на корупцията при обществените поръчки, поглъщаща милиарди от нашите пари.

Използването на това лесно решение в публичния сектор по ясен, непроменим и общодостъпен начин ще гарантира висока отчетност и ще доказва във времето връзката между обещания, задачи, отговорници, изпълнение и мотивация. Това би променило из основи отговорностите и поведението на всички участници в реализацията на публичните политики – най-вече на политиците и държавните служители.

Българската технологична революция трябва да бъде задължително подплатена от три основни стратегически начинания, в чиято основа стои дълбока реформа на образованието и законодателство, създаващо права на интелектуална собственост:

  • промяна на образователния процес в училищата и университетите, насочена към националните технологични приоритети (Бюджет 2018 предвижда увеличение на разходите за образование, но не и реформи);
  • динамична и бързодействаща безплатна програма за преквалификация на хора, работещи в отмиращи сектори към сектори, влизащи в националните приоритети;
  • създаване на адекватно законодателство и програмни изисквания, способстващи запазването на интелектуалните права, създадени в различните проекти и начинания в рамките на тези приоритети. За да заменим аутсорсинг икономиката с икономика на знанието и на правата на интелектуална собственост.

Ние в „Да, България!“ имаме ясен план за осъществяване на тези приоритети, така че да се противопоставим на корупцията и да повишим доходите чрез технологии и образование.

Предстоящи събития

Последвайте ни