Бюджетът е основният инструмент за създаване на икономически политики и изпълнение на управленски приоритети.
Бюджет 2018, предложен от ГЕРБ, е политически документ от миналото – без перспектива за развитие, без връзка с технологичните достижения на съвременния свят.
В този бюджет няма нищо, което да въведе устойчиви и осезаеми политики за развитие на икономика на знанието, базирана на иновации, технологии и автоматизация (вкл. широко използване на изкуствен интелект и роботика):
- липсват приоритети, свързани с модернизиране на публичната администрация с помощта на информационните технологии и подобряване ефективността и ефикасността на публичните услуги;
- липсва приоритет за публичните политики в сферата на приложимите информационни технологии и иновации, което задържа България да не реализира съществуващия потенциал за конкурентно предимство в дигиталната сфера.
От „Да, България!“ смятаме, че е нужна национална политика, стимулираща развитието на технологиите и иновациите и тяхното широко разпространение.
Иновациите са основният двигател за икономически растеж. Публичните политики имат ключова роля за успеха на дигиталната икономика. Доброто партньорство между иновативни бизнеси и просветени публични институции доказано генерира висока добавена стойност.
Вярваме, че трябва да се постави стратегически фокус върху ефективността, скоростта и намаляване на цената на публичните услуги. Това може да бъде постигнато, ако се заложат следните приоритети, в които държавата трябва да инвестира и да създава условия за ускорено развитие на частни инвестиции:
- ускорено въвеждане на електронна идентичност за гражданите –необходим базов приоритет за добро функциониране на всички видове електронни услуги;
- електронни регистри на недвижимите имоти и електронно сключване на сделки, включително плащане на намалени такси чрез блокчейн технология, базирана на „умни договори“ (smart contract);
- електронен регистър и номерация на превозните средства, на водачите и техните свидетелства за правоуправление, свързаните с тях пътни нарушения и произшествия и съответно застраховки;
- динамичен регистър на достъпа и получените услуги в здравното обслужване;
- децентрализиран електронен регистър на кредитите, наличен още в момента на подписване на договорите и децентрализиран регистър на залозите и ипотеките – основани на „умни договори“ и блокчейн технология. Такава реформа ще направи почти невъзможно източване на банки, както се случи с пирамидата КТБ;
- стандартизирани изпити и индивидуални резултати в образователната система, основани на децентрализирана база данни;
- стимулиране на инвестициите в международните разплащания през банките и през алтернативните платежни системи, основани на новите технологии с цел рязко поевтиняване на скъпите валутни преводи извършвани през системата SWIFT;
- създаване на нова и честна система на договори и сделки в търговията с електроенергия, достъпни както до индивидуални така и до големи индустриални потребители;
- създаване на интелигентна система за движение на автономни превозни средства – лични, обществени или индустриални в сътрудничество с водещите компании разработващи такива технологии, така че да бъдат решени въпросите със замърсяването на въздуха, задръстванията и хилядите жертви на катастрофи;
- фокус върху енергийна ефективност, умни градове и сгради, които не само потребяват, но и произвеждат необходимата им енергия;
- разграждане на порочната система на концентрация на субсидиите в селското стопанство спрямо дистрибутираното създаване на добавена стойност, вкл. и от екологична гледна точка, основана на усилията на малките и средни предприемачи;
- улесняване на достъпа на мобилните оператори както и на нови участници на пазара на мобилни данни към честотния спектър, с цел ускорено въвеждане на 5G услуги и на услуги за обмен на данни между умни устройства в дома, офиса и предприятията. Това е специален наш приоритет, който ще създаде огромни улеснения в бита на хората и ще помогне за създаването на умни и гъвкави фабрики, произвеждащи специфични стоки и компоненти.
Всичко това може да се постигне през обществени поръчки, базирани на ясни и честни критерии, извършвани чрез стандартизирани онлайн апликации, базирани на блокчейн технология, както и чрез ясни правила за публична регулярна отчетност от страна на спечелилите фирми за всички разходи над 5% от стойността на поръчката или за суми над 1 000 000 лева.
Чрез въвеждане на блокчейн технологията може се противодейства на корупцията при обществените поръчки, поглъщаща милиарди от нашите пари.
Използването на това лесно решение в публичния сектор по ясен, непроменим и общодостъпен начин ще гарантира висока отчетност и ще доказва във времето връзката между обещания, задачи, отговорници, изпълнение и мотивация. Това би променило из основи отговорностите и поведението на всички участници в реализацията на публичните политики – най-вече на политиците и държавните служители.
Българската технологична революция трябва да бъде задължително подплатена от три основни стратегически начинания, в чиято основа стои дълбока реформа на образованието и законодателство, създаващо права на интелектуална собственост:
- промяна на образователния процес в училищата и университетите, насочена към националните технологични приоритети (Бюджет 2018 предвижда увеличение на разходите за образование, но не и реформи);
- динамична и бързодействаща безплатна програма за преквалификация на хора, работещи в отмиращи сектори към сектори, влизащи в националните приоритети;
- създаване на адекватно законодателство и програмни изисквания, способстващи запазването на интелектуалните права, създадени в различните проекти и начинания в рамките на тези приоритети. За да заменим аутсорсинг икономиката с икономика на знанието и на правата на интелектуална собственост.
Ние в „Да, България!“ имаме ясен план за осъществяване на тези приоритети, така че да се противопоставим на корупцията и да повишим доходите чрез технологии и образование.
Още новини

Няма да мълчим, когато виждаме, че има нездраво влияние в институциите и не се случва най-доброто за България

Не може лидерът на управляващата партия да коментира възнаграждения на журналисти, да поставя под въпрос възможността за медиен плурализъм в България. Това е първа крачка към ограничаване свободата на всички граждани.

Ние ще продължим да настояваме за кандидати с високи нравствени и морални качества, доказани професионалисти, които не могат да бъдат изнудвани, при избора на всички регулатори

Когато се засягат чувствителни интереси - политически или на определени хора от бизнеса, прокуратурата работи селективно и поръчково по висшите етажи на властта

Борисов или държи отворена вратата за забавяне на еврозоната, или умишлено се създава впечатление за извънредно тежка ситуация, за да може ГЕРБ да оберат каймака и да излезе, че те са свършили всичката работа, ако влезем в еврозоната

Как е възможно гражданска активистка група да установи местоположението на Петьо Еврото, а българските служби за сигурност и МВР не успяват?
Медиатека

Ивайло Мирчев в "Панорама"

Божидар Божанов в "Делници"

Свилен Трифонов в "ДEНЯТ ON AIR"
Позиции

Хронология на споразуменията за правителство. И как Пеевски изпадна от тях

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание