България е на път да изгуби близо един милиард лева по ОП Транспорт и Транспортна Инфраструктура

03 юли 2018, вторник Viber

България е на път да изгуби близо един милиард лева по ОП Транспорт и Транспортна Инфраструктура

От проведено заседание на Комитета по наблюдение на Оперативна Програма Транспорт става ясно, че поради критично забавяне на процедурите за възлагане на най-големия предвиден за изпълнение железопътен проект в страната (Елин Пелин – Костенец), същият ще бъде отложен за следващия програмен период. Стойността на този проект е 451 млн. евро.

 Това решение поставя под голяма опасност изпълнението на цялата Оперативна Програма.

След взетото решение, управляващият орган изпраща писмо до ДП „НКЖИ“, с което ги призовава да предложат други проекти за реализацията в рамките на този бюджет.
Единственият проект, който може да бъде финансиран по Оперативната Програма в този бюджет е участъкът Видин – Медковец, част от линията Видин – София – Кулата. Този проект е част от основната TEN-T мрежа, за него са похарчени над  10 млн. лв до момента, направени са – анализ разходи-ползи, предпроектни проучвания, идеен и технически проект. Проектът е включен и в постановление на МС 509/2011, чрез което се определя като обект за приоритетно финансиране.

Скандалното в тази ситуация е, че на заседанието на Комитета по наблюдение, управляващият орган насочва ДП „НКЖИ“ да ускори работата по модернизацията на ЖП линията Русе – Варна. Този проект не попада в основната TEN-T мрежа, което признава и Министър Ангелкова през 2016 г. Опитът за финансиране на проекта Русе – Варна ще бъде пагубен и ще доведе до загуба на близо един милиард лева, тъй като има договорена приоритетност между всички държави членки за реализиране първо на основната TEN-T мрежа, а в последствие на разширената. Тази опасност се потвърждава и от писмо от УО до директора на НКЖИ. Проектът Русе – Варна е важен за страната ни, но не може да бъде финансиран с европари, докато не изградим TEN – T мрежата.

Директна критика и официално предупреждение отправя и изпратеният представител на Европейската комисия – г-н Аурелио Сесилио. Той заявява открито, че ЕК има съмнения за нарочни саботажи на обществените поръчки за железопътна модернизация, с цел да се пренасочат средства към пътна инфраструктура или други проекти! Заявява категоричната позиция на ЕК, че това няма да бъде допуснато и препоръчва по най-бързия начин да се подадат за финансиране алтернативни железопътни проекти.

Ние неотстъпчиво сме защитавали позицията, с оглед на националния и европейски интерес, че страната ни приоритетно трябва да развива основната европейска TEN-T мрежа, част от която е направлението Видин – София – Кулата като най-пряк път между големите контейнерни пристанища на Егейско море и Централна и Западна Европа. Най-прекият път до Централна и Западна Европа на пристигащите азиатски товари по море минава именно по това направление. Развитието му е шанс за икономически растеж за най-бедния европейски и български регион – Северозападния. Добрата обезпеченост с модерна жп инфраструктура винаги е действала като катализатор за инвестициите, там където е изградена.

Проектът „Видин – Медковец“ е от ключово значение за страната ни. В негова подкрепа говорят следните факти:

– Ще стимулира реално развитието на Северозапада;

– Ще създаде оперативно съвместима свързаност на транспортната мрежа на Гърция и България с тази на останалите държави от ЕС;

– Ще привлече допълнително товари от гръцките пристанища към вътрешността на Европейския съюз, които ще преминават през България;

– Проектът „Русе – Варна“ е възможен чак след реализацията на всички участъци от основната TEN – T мрежа;

– При ремонт на жп линията “Русе – Варна”, товарите от Турция към ЕС, минаващи през Русе, ще бъдат принудени да заобикалят България;

 Във връзка с реалния риск България да изгуби сериозни средства по Оперативна Програма Транспорт, „Демократична България“ настоява за следното:

– ДП „НКЖИ“ незабавно да подаде за финансиране пред УО на ОПТТИ напълно готовия проект „Видин – Медковец“, на стойност 405 млн евро, който да замести изостаналия проект „Елин Пелин – Костенец“;

– Министър Московски, който 2 пъти бе избран за народен представител от Видин, публично да заяви, че поема отговорност за реализацията на проекта „Видин – Медковец“, като единствения възможен за реализация проект от основната TEN-T мрежа.

Демократична България

Още новини

Христо Иванов: Къде стои Елена Йончева и къде Делян Пеевски по отношение на войната в Украйна?

Христо Иванов: Къде стои Елена Йончева и къде Делян Пеевски по отношение на войната в Украйна?

Антоанета Цонева: Създаването на Съвет по координация на политиките за българите в чужбина е крачка в правилната посока

Антоанета Цонева: Създаването на Съвет по координация на политиките за българите в чужбина е крачка в правилната посока

ГЕРБ и ДПС блокират 1,3 милиарда евросредства към България по Плана за възстановяване и устойчивост

ГЕРБ и ДПС блокират 1,3 милиарда евросредства към България по Плана за възстановяване и устойчивост

Антоанета Цонева: Притеснително е, че ЦИК разпредели над 80% от председателите на районните избирателни комисии към ГЕРБ и ДПС

Антоанета Цонева: Притеснително е, че ЦИК разпредели над 80% от председателите на районните избирателни комисии към ГЕРБ и ДПС

Христо Иванов: Големият въпрос на изборите е дали ще продължим реформите, или ще позволим на Пеевски да удържи влиянието си в регулаторите, службите и съдебната власт

Христо Иванов: Големият въпрос на изборите е дали ще продължим реформите, или ще позволим на Пеевски да удържи влиянието си в регулаторите, службите и съдебната власт

Резултати от изборите на “Да, България” за подредба на кандидатите за евроизборите

Резултати от изборите на “Да, България” за подредба на кандидатите за евроизборите

Всички новини

Медиатека

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Всички видеа

Позиции

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK