Решението ПП-ДБ да издигнем кандидат за председател на Народното събрание е аналогично на това на останалите формации. Но щом няма разговори за подкрепа, ясно беше, че няма как и той да събере подкрепа. Това беше проучвателно гласуване, за да се види какви партньорства може да има. Смятам, че и утре няма да бъде избран председател, защото не са водени разговори.
Важно е какво мнозинство стои зад председателя, какъв дневен ред, каква законодателна програма, какви приоритети ще преследва този парламент и това се вижда през избора на председател. Той няма само техническа, а много важна роля в съдържанието и темпото на парламента, той е сърцето на парламента. Затова първо се търси човек с подходящ профил, който да е консенсусен и да работи по приоритети, важни за хората. Например този парламент трябва да гласува бюджет 2025.
ДПС-Ново начало е в изолация и привидно нямат партньор, затова нито издигат парламентарен председател, нито подкрепят нечий кандидат. Това показва, че санитарният кордон е сработил – никой не би направил открито коалиция с тях. Но разговорите за управление предстоят, никой вече не вярва на думи и хвърлени заявления и пожелания, защото знаем какво се случва, когато ДПС тихо и отзад те дебне.
Не надцакването и надиграването е на дневен ред, а изгубеното време. Минаха две седмици от изборите, а никой не е седнал да разговаря. Победителят предпочете да потъне в пълно мълчание, без да потърси подкрепа за мнозинство. Най-големият проблем на Борисов сега е изборът на главен прокурор, защото той трябва да каже „да“ или „не“ Сарафов да бъде спрян. Всяко управление, на което този парламент може да стъпи, трябва да се оповава на ясно разписани коалиционни договори.
В 48-ия парламент, когато видяхме, че не можем да спрем Хартиената коалиция на ГЕРБ, ДПС и БСП за промените в Изборния кодекс, внесохме идеята за преброителните центрове. Отговорът на ГЕРБ беше напълно негативен. Сега предложението е или да върнем изцяло машинното гласуване, или да въведем преброителни центрове. Трябва да се ограничим с това в измененията на Изборния кодекс, за да не застрашим изборния процес и с други промени.
Причините толкова години да не се приемат преброителните центрове е, че партиите не искат да загубят връзката с вота по общини. Прекъсването на тази връзка ще има силни последствия върху контролирания и купен вот, защото брокерът се отчита на ниво секция пред поръчителя на гласове. За да бъде проверен Краси от Гърмен, който казва „нормата ми от 300 гласа излиза“, той трябва да се отчете на ниво секция. Второ, с преброителните центрове интересът да се купуват цели изборни комисии отпада.
-Антоанета Цонева в „Референдум“ по БНТ
Още новини
Ако първата политическа сила е решила да се откаже от това да прави правителство, защото не може да се отдели от Пеевски, това е сериозен проблем.
В тази разделена България, премиерът не трябва да е поляризираща фигура
Ивайло Мирчев: Въпросът, на който всички политици да отговорят е „Искаме ли да променим страната си?“
Искаме оставката на министъра на вътрешните работи заради стотици сигнали и имена за купуване на гласове, включително за това как МВР подпомага купуването на гласове.
Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред
Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния
Медиатека
Антоанета Цонева в "Референдум"
Ако първата политическа сила е решила да се откаже от това да прави правителство, защото, например, не може да се отдели от Пеевски, това е сериозен проблем
Надежда Йорданова в "Събуди се"
Позиции
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.
Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ