Избори 2024: Подкрепете ни с номер 26 в бюлетината!

Отчетът на Надежда Йорданова като министър: Избрахме да застанем на страната на отговорността, диалога и професионализма

30 юли 2022, събота Viber

Отчетът на Надежда Йорданова като министър: Избрахме да застанем на страната на отговорността, диалога и професионализма

През тези 7 месеца в Министерството на правосъдието си поставихме една проста цел – да останем фокусирани върху задачите, които българските граждани ни възложиха и върху надеждите за по-справедлива и правова държава, които инвестираха в нас.

Избрахме да застанем на страната на отговорността, диалога и професионализма, загърбвайки шумните сцени, личните нападки и дребнавите скандали, които все по-често властват в българската политика. Заложихме на институционалното поведение и сътрудничество, на процедурите и последователността на законовите стъпки. Заложихме на духа на правото в преследване на завръщане към качеството в законодателния процес.

Защото вярваме, че във времена на преплитащи се спирали от исторически за нашето поколение кризи, България има нужда от политика на разума.

През тези 7 месеца работихме по 39 проекта на нормативни актове. В края на моя мандат 19 са напълно завършени. Тази бройка не е самоцел. Важни са задачите и предизвикателствата, които тези действия и законодателни решения целят да решат.

Предприехме всички законови способи за ограничаване на безотчетната власт на главния прокурор и българската прокуратура:

  • Закрихме специализираното правосъдие в България. За да има един закон за всички, не можем повече да позволим съществуването на институции, които са бухалка за неудобните и чадър за „избраните“.
  • Разработихме механизъм за наказателно разследване на главния прокурор и неговите заместници, както и възможност за обжалване пред съда на откази на прокуратурата да образува досъдебни производства. Законопроектът е ключова част от реформите, заложени в НПВУ.
  • Осигурихме условия за ефективна и независима работа на Европейската прокуратура в България, чрез по-голяма автономност, обособяване в самостоятелна организационна структура и осигуряване на собствен бюджет.
  • За първи път в българската история министър на правосъдието доведе до край процедура за предсрочно освобождаване на главния прокурор пред Висшия съдебен съвет. Край, който изкристализира структурния проблем на статуквото в съдебната власт, което възпрепятства всеки реален опит за търсене и носене на отговорност.

Промените в Конституцията остават единственият и най-добър път за поставяне на прокуратурата по реална демократична отчетност. И да, това минава през оставката на Иван Гешев като главен прокурор.

До края на 2022 г. България е задължена да приеме 23 закона, за да получи средствата от НПВУ. Реформите в сектор „Правосъдие“ са 8 – близо 1/3-та от всички. Осемте проекта на закони са внесени в парламента, в процес на обществено обсъждане или във финален етап на разработване, съгласно графика за приемането им, заложен в НПВУ. Част от тях включват:

  • Промени в Търговския закон в частта за несъстоятелност и преструктуриране, които дават втори шанс на малкия бизнес и за пръв път обхващат хората със свободни професии – законопроектът е внесен в Народното събрание.
  • Закон за защита на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения – законопроектът е приет от Министерски съвет.
  • Изменения в Наказателния кодекс за защита на журналисти и свободата на изразяване – законопроектът е внесен в Министерски съвет.
  • Реформа на КПКОНПИ. Министерството на правосъдието участва в консултациите за изработването на Законопроект за противодействие на корупцията и разработи Законопроект за отнемане на противоправно придобито имущество, с който се уреждат условията и редът за налагане на обезпечителни мерки и конфискация.

Поставихме си за цел да предложим работещи решения по дългоочаквани, но дълго отлагани, социално значими приоритети.

За пръв път от 1996 г. разработихме и приехме изцяло нова Наредба за юридическото образование, която да отрази новите реалности на обществено-икономическия живот, сложността на правната система и обществените потребности.

Премахнахме така наречените „златни паспорти“, които често се оказваха източник на корупция и потенциална заплаха за националната сигурност, без реални инвестиции.

Разработихме и внесохме в парламента дългоочаквани промени в Закона за домашното насилие – улеснява се достъпът до правосъдие, разширява се кръгът на лицата, пострадали от домашно насилие, които могат да търсят защита, увеличават се мерките за защита и се засилва ангажиментът на държавата по отношение на този изключително значим социален проблем.

Разработихме редица приоритетни изменения в ГПК, НК и НПК, Търговския закон, вкл. пълна електронизация на запорите в България, както и важни законодателни решения в областта на екстрадицията и Европейската заповед за арест.

Ускорихме значително работата по заварените наказателни процедури за нарушение на правото на ЕС – за 7 месеца успяхме да закрием 3 наказателни процедури. Разработихме законодателни решения във връзка с редица осъдителни Решения на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ).

През тези 7 месеца:

  • за 6 205 лица е отправено предложение за издаване на указ или отказ за издаване на указ за българско гражданство;
  • международни осиновявания – от министъра на правосъдието са дадени 60 съгласия за осиновяване на 72 деца. Даден е ход на 95 процедури за осиновяване на 131 деца.
  • общият брой лица получили правна помощ за периода е 22 218.

Върнахме Министерството на правосъдието на европейската карта посредством задълбочено сътрудничество с Европейската комисия, Съвета на Европа, Европейската прокуратура, Групата държави срещу корупцията (GRECO), Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и други. Като министър на правосъдието имах честта да участвам активно и в инициативите на равнище ЕС, свързани с борбата с безнаказаността в Украйна.

За тези 7 месеца извлякохме много поуки и стартирахме много важни процеси – някои от тях доведохме до успешен край, много други финализирахме, но за тях животът на 47-ото Народно събрание се оказа твърде къс. Много са в своята финална фаза на разработване, а други тепърва започнахме и планирахме.

Иска ми се да кажа, че стартирахме необратими процеси. Но знам, че битката за справедливост, законност и върховенство на правото е непреходна. И следва да бъде такава, защото демокрацията се отстоява всеки ден. И ние ще продължим да я отстояваме.

Още новини

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприци бента на безобразията.

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприци бента на безобразията.

Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи

Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи

Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство

Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство

Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски

Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски

Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024

Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Всички новини

Медиатека

Божидар Божанов в "Панорама"

Божидар Божанов в "Панорама"

Надежда Йорданова в "Лице в лице"

Надежда Йорданова в "Лице в лице"

Божидар Божанов в "Денят ON AIR"

Божидар Божанов в "Денят ON AIR"

Всички видеа

Позиции

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK