Държавата да компенсира бизнеса заради Н-18

В предложение до МФ и премиера днес Христо Иванов настоя държавата официално да отмени измененията в Наредба Н-18, както и да компенсира българския бизнес за направените в тази връзка разходи.

“В продължение на три години министерството тормози българския бизнес – малък и голям – със своите намерения да въведе измененията в наредба Н-18, които се превърнаха в абсолютен кошмар, въвеждайки непоносими изисквания за българския бизнес в едни текстове, които са неразбираеми, взаимно противоречиви, технологично неприложими и абсолютно нетърпими от гледна точка на здравия смисъл.” – заяви Иванов.  

В изпратените до МФ и премиера предложения ясно се посочват три основни искания:  

  1. НАП и МФ до края на септември 2020 г. да официализират отпадането на  всички промени в Н-18 след 2018 г.
  2. Министерски съвет да създаде механизъм за компенсиране на всички компании за направените от тях инвестиции, касаещи синхронизацията с Н-18, като възстанови пълния размер на доказуемо направените от фирмите разходи.
  3. Да бъде потърсена отговорност от чиновниците, които допуснаха Н-18 да се превърне във фактор за влошаване на бизнес климата в страната.

В изявление пред министерство на финансите Иванов припомня опитите на експертите от “Да, България!” да спрат това безобразие още през 2018 г. с предложения, позволяващи Н-18 да не се явява пречка за българските фирми. Предложенията не бяха отразени от НАП и МФ и движението поиска цялостната отмяна на наредбата и оставка на министъра на финансите. 

В разговор с Веселин Дремджиев Иванов сподели изчисленията за цената, платена от бизнеса: 

“По наши изчисления тук става дума за – непосредствено за касови апарати са похарчени над 100 млн. Сто милиона от българския бизнес са извадени! А за всичко, свързано с въвеждането на тези изисквания – обучение, адаптация и т.н. – над половин милиард. Това е излезнало от българския бизнес. Залудо. За едно нещо, което щеше да се превърне в новия инструмент – и цитирам декларацията от днеска на тази бизнес асоциация –  “за рекет през държавната машина с цел отнемане на бизнес”. Хората се притесняваха не просто, че ги карат да правят нещо безумно и несъобразено с техния модел на правене на бизнес, а нещо, което ще позволи на същите сили, на същия Сарай, на същия Пеевски, да има пряк достъп до тяхната бизнес информация, техния бизнес модел, и да краде бизнеси.” 

Иванов направи и ясна заявка от името на Демократична България:

“Знаем как да въведем електронно управление, така че бизнесът да има – и гражданите, между другото – с 60% намалено бреме административно.”


Видеоматериал по темата с пълните изявления на Христо Иванов вижте тук: 

https://www.facebook.com/hristaky/videos/10222169961530854/

Текста на предложенията до МФ и премиера ще намерите тук:


ДО 
Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР – ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

ДО
Г-Н КИРИЛ АНАНИЕВ
МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

ПРЕДЛОЖЕНИЕ

Съгласно чл. 107 от Административнопроцесуалния кодекс
и чл. 18, ал. 1 от Закона за нормативните актове
от 
Христо Любомиров Иванов

ГОСПОДИН ПРЕМИЕР,
ГОСПОДИН МИНИСТЪР,

От началото на 2018 г. до  настоящия момент Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Загл. изм. – ДВ, бр. 80 от 2018 г.) е изменяна 8 пъти. 

Многобройните промени бяха мотивирани като мерки за изсветляване на сивата икономика. Въведените нормативни решения обаче са неадекватни, тъй като изискват бизнес процесите във всички видове стопански дейности да протичат по един и същи начин – т.е. всички видове бизнеси да следват бизнес процеси, приложими в практиката само за малка част от стопанските субекти – тези на заведения за хранене, складове и други сходни като начин на организация дейности. 

В резултат на това текстовете на Наредбата са неясни, противоречиви и напълно негодни да регулират обществените отношения по адекватен начин.

Още през 2018 г. алармирахме за това и предложихме конкретни нормативни решения, които да премахнат пречките пред българския бизнес, заложени в Наредба № Н-18. Това обаче не се случи. Поради това поискахме и отмяна на Наредба № Н-18 в цялост.

Към настоящия момент, Правителството е заявило, че промените в Наредба № Н-18 ще бъде отменени, но министърът на финансите все още не е направил това.

За периода 2018 г. – 2020 г. нанесените щети върху бизнеса обаче са огромни. Фирмите смениха над 300 000 фискални устройства за над 100 млн. лв. Консервативните оценки на нашите експерти за преките разходи на българските предприятия (без да се включват пропуснатите ползи), за да отговарят на условията на Наредба № Н-18 са за поне 500 млн. лв. В тях се включват инвестициите във фискално оборудване, софтуер, лицензи, разработка, внедряване и обучение. Огромните инвестиции заради калпавата и недомислена наредба се оказват безсмислени и ненужни. Държавата по никакъв начин не се ангажира да компенсира тези, които са отделили време и средства, за да изпълнят коректно нормативните изисквания.

Затова правим следните предложения:

  1. Министърът на финансите до края на месец септември 2020 г. да предприеме необходимите действия съгласно Закона за нормативните актове и да отмени всички промени в Наредба № Н-18, направени след 2018 г.
  2. Българското правителство да компенсира всички компании за направените от тях инвестиции, касаещи синхронизацията с Наредба № Н-18, като възстанови пълния размер на направените от фирмите разходи.
  3. Да бъде потърсена отговорност от чиновниците, които допуснаха Наредба №  Н-18 да се превърне във фактор за влошаване на бизнес климата в страната.

Този казус е още една причина да настояваме за оставката на това управление, затънало в некомпетентност, арогантност, безотговорност и корупция. Само така българското общество ще получи възможност да излъчи управление, което има и волята, и капацитета да води адекватен диалог с бизнеса, да прилага реално изискванията за предварителна оценка за въздействието на нормативните актове и ще може да въведе електронно управление и да облекчи административното бреме за гражданите и предприемачите. Ние можем да направим това, докато Вие и вашите управления 10 години доказвате, че не можете. Затова: оставка!

11.09.2020 г. 

Христо Иванов
Председател на Движение Да България и
Съпредседател на Демократична България – Обединение

Още новини

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Общо събрание на МО Берлин

Общо събрание на МО Берлин

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова в "120 минути"

Надежда Йорданова в "120 минути"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK