ДО
Парламентарната група на ПП ГЕРБ
Парламентарната група „БСП за България“
Парламентарната група „Обединени патриоти“
Парламентарната група „Движение за права и свободи“
Парламентарната група на ПП ВОЛЯ
Уважаеми дами и господа народни представители,
С номинациите и изслушването на кандидатите за членове на Висшия съдебен съвет от парламентарната квота, този състав на Народното събрание за пореден път доказа, че е лишен от воля за реални реформи.
Стана очевидно, че водещи съображения при селекцията на издигнатите номинации не са били нито характерът, нито наличие на визия за реформи, нито заявена публична позиция в защита на върховенството на правото.
При разглеждането на номинациите парламентът наруши и буквата, и духа на закона. Правилата за работа на комисията съдържаха ред несъответствия на нормите на Закона за съдебната власт, гарантиращи задълбочена проверка на качествата на кандидатите, прозрачността и публичното участие в процедурата.
Самото изслушване на кандидатите в правна комисия беше откровен фарс. Комисията не проведе задълбочен анализ за наличието на изискуемите по конституция високи нравствени и професионални качества, каквато е основната й роля по смисъла на Закона за съдебната власт. В частност – не бяха изследвани различни индикации за поведение, нарушаващо стандартите за професионална етика, от страна на ред кандидати. Без подобна взискателна проверка депутатите не могат да упражнят правото си на избор при достатъчно висока сигурност, че гласуват за кандидати с несъмнен интегритет. Наред с това, членовете на комисията не просто не проведоха дебат по възгледите за съдебната реформа на кандидатите, а често дори изобщо отказваха да поставят въпроси. Не бяха поставени и въпросите, подадени от неправителствени организации, въпреки че това е предвидено от Закона за съдебната власт.
Звучи невероятно, но процедурата, организирана и проведена от Данаил Кирилов, не просто не отговаря на целта на закона и основни ангажименти за реформа на съдебната власт, но дори значително отстъпва на спазването на формалните изисквания при избора, проведен от Искра Фидосова през 2012 г.
Няма никакво съмнение, че този избор няма да обслужи нито обществените очаквания за формиране на един Висш съдебен съвет, който най-сетне да проведе съдебната реформа, нито дори ще отговори на основни препоръки на Европейската комисия в рамките на Механизма за наблюдение и оценка. Ще бъде обслужен единствено интересът за възпроизводство на токсичното корупционно статукво.
В общата маса кандидати без изявени способности, между които Ви се предлага да избирате, се открояват четирима, чиито биографии съдържат особени фактори за съмнение в наличието на изискуемите високи нравствени и професионални качества. Правна комисия дори не опита да обсъди и потвърди или отхвърли тези съмнения.
Става дума за:
Съдия Стефан Грозев, един от най-ярките примери за съдия, чиито решения с години ерозират общественото доверие в интегритета на съдебната власт. Обществените съмнения около него са толкова силни, че дори настоящият състав на ВСС двукратно отказа да му гласува доверие като председател на САС.
Съдия Боян Магдалинчев, който беше основно действащо лице в порочния модел на администриране на Върховния административен съд, породил множество скандали и съмнения за манипулиране на дела. Ясно е, че г-н Магдалинчев не може да бъде лице на реформата в съдебната власт, независимо дали едно реално проучване би потвърдило или отхвърлило съмненията, че той в много отношения наследи ролята на Венета Марковска.
Адвокат Боян Новански, чиито връзки с бившия следовател Петър Петров („Петьо Еврото“) са особено компрометиращи.
Прокурор Йордан Стоев, който потвърди отказа за образуване досъдебно производство по сигнала срещу Делян Пеевски, Цветан Василев, Николай Бареков и големия брой кредити към свързани лица, отпускани от вече фалиралата КТБ.
Без съмнение, сред останалите кандидати има твърде малко, които изобщо дават причини да бъдат подозирани, че ще се борят за реална съдебна реформа. Как иначе да си обясним фактическото преотстъпване на квотата на ОП в полза на кандидатите на ДПС и предложените шестима кандидати от страна на БСП. Със сигурност има и други неразкрити зависимости. Индикациите за лоялност на статуквото са правило. Вместо добре информиран и мотивиран избор Ви се предлага да участвате в поредния пазарлък на тъмно, който да осигури още поне пет години управление чрез корупция, зависимости и беззаконие.
Избирането обаче на някой от четиримата, посочени по-горе кандидати, би представлявало крещяща демонстрация за циментиране и задълбочаване на модела „Кой“ в съдебната власт. При липсата на сериозен анализ на фактите, пораждащи съмнения в техните качества и капацитет за провеждане на реформа от страна на Правна комисия, всеки депутат трябва да вземе политическо решение какво послание иска да изпрати на обществото със своето гласуване.
Ето защо, призоваваме Ви да не подкрепяте гореизброените кандидати и да не превръщате очертаващия се лош избор за парламентарна квота във Висшия съдебен съвет в откровено обществено нетърпим.
ПП „Движение Да България“
ПП „Български земеделски народен съюз“
ПП „Демократи за силна България“
ПП „ДЕОС“
ПП „Зелените”
Още новини
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Медиатека
Божидар Божанов в "Панорама"
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Божидар Божанов в "Денят ON AIR"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.