Неограничена възможност на прокуратурата за намеса в стопанския оборот и за груба репресия на бизнеса прие на първо четене Комисията по правни въпроси на 44-то Народно събрание. Законопроектът за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, внесен от Министерския съвет, беше гласуван на 14 март 2018 г. За пореден път, законотворците създадоха предпоставки за произвол на властимащите, вместо да изработят правни норми, които да уреждат адекватно и устойчиво реални проблеми в обществените отношения. Казано по друг начин – предвижданите промени, тяхната философия, ще доведат до риск с предвидими последици – търговските отношения да попаднат в „черната дупка“ на българското правораздаване, каквато е нереформираната прокуратура.
В мотивите към Законопроекта се твърди, че се целят “изменения, свързани със законодателната рамка за така наречените “корупционни престъпления”, като се създадат предпоставки наказателноправните норми да се прилагат симетрично както за длъжностни лица от публичния сектор, така и за длъжностни лица от частния сектор.
На практика, обаче, са предложени разпоредби, съгласно които всяко неизпълнение на договорно задължение може да бъде третирано като престъпление. Това води до недопустима намеса на държавата в гражданския и търговския оборот. Заличава се границата между наказателна отговорност и гражданскоправната, административната и дисцпилинарната отговорност. Предвижда се недопустимо смесване на стандартите за правна уредба на дейността на частния и на публичния сектор.
Неуспешен е опитът на вносителите да оправдаят опасните промени с Анализа на европейски прокурори за структурния и функционален модел на Прокуратурата на Република България от края на 2016г. Нито една от препоръките на европейските прокурори не може да бъде тълкувана и използвана като повод за погазване на основни свободи в нарушение на Хартата на основните права на Европейския съюз.
Развиването на икономика установена на свободната инциатива е част от Европейския цивилизационен избор на България. Избор, който е защитен от Констутицията и от Хартата на основните права на Европейския съюз. Националното ни законодателство следва да гарантира спокойното упражняване на свободата на договаряне, а не да създава страх от наказателна репресия при всяка сделка.
Ето защо, настояваме, народните представители в пленарна зала да не приемат измененията и допълненията на Наказателния кодекс, предложени от Министерския съвет.
ПП „Движение Да България“
ПП „Демократи за силна България“
ПП „БЗНС“
ПП „ДЕОС“
ПП „ЗЕЛЕНИТЕ“
Още новини
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Медиатека
Божидар Божанов в "Панорама"
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Божидар Божанов в "Денят ON AIR"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.