Избори 2024: Подкрепете ни с номер 26 в бюлетината!

Стенограмата: поредната кардиограма на една тежко болна демокрация.

Точно три години след кризата в Корпоративна търговска банка АД  (в несъстоятелност), поредната порция данни за събитията от тогава – дошли под формата на частично разсекретената стенограма от срещата в президентството на 14.07.2014 г. – очертават вече печално известни факти, но и заключения, които не можем да си позволим да подминем. Герои на срещата са политици, главният прокурор, доскорошни помагачи и посетители на Цветан Василев, които стенограмата е уловила в момент на картинна борба върху въображаема спасителна лодка, докато се опитват да се отдалечат от потъващия кораб „КТБ“. Ето и нашия поглед върху най-важните за осмисляне заключения:

  • Българската демокрация е просто фасада. Разговорът, стилистиката и аргументите за едно или друго решение за съдбата на четвъртата по големина банка са всичко друго, но не и експертна или правно аргументирана дискусия. Основна част от доводите и мотивацията на участниците в обсъжданията са пречупени през преценката на публиката, вложителите, гласоподавателите. Изрази от типа на „да се успокоят хората и медиите“, „ние сме под ударите на общественото мнение“, „ще се изправят срещу нас митинги, протести…“, „как ще го продадем… на българската общественост“ са не само откровено цинични, но и показателни за мотивацията на политическата класа на статуквото.
  • Първопричините за кризата отиват още по-назад във времето. Неслучайно парламентарно представените сили, прокуратурата, президентът и регулаторът БНБ са били склонни да обсъждат съвместни действия дори при на пръв поглед противоречиви цели. Според прокуратурата банката, в която Бойко Борисов е заварил значителни държавни средства, но не е направил нищо, за да промени завареното положение, се характеризира с присвоителни действия в целия период от 2011 г. до юни 2014 г. Забележителното в случая е, че това поведение обхваща поне четири български правителства от най-новата ни история и съпътстващите ги регулатори – като всички те имат своя принос за подготвената катастрофа за вложителите, финансовата система и бюджета.
  • Виновни има, но омертата е по-силна. Още преди три години ясно се констатира, че има „неизпълнение на задължение по осъществяване на банковия надзор“ и „няма как да прехвърляме вината само на Цветан Гунев“. Но незнайно защо неизпълнените надзорни задължения досега са камъни в градината само на бившите подуправители на управление „Банков надзор“. Същевременно никой не си задава въпроса за отговорността на гуверньора на БНБ – висшият държавен служител, който по закон е длъжен да организира, ръководи и контролира дейността на централната банка. Затова са абсурдни изявленията на Иван Искров: „Ние доклади не гледаме – нито управителят, нито Управителният съвет.“ и „Аз съм административен ръководител.“. Същият този Искров, при проблем с Общинска банка, се намеси „без да има правата“ и беше оставен да се оттегли спокойно и в удобен за него момент. Развитие, всъщност, напълно логично, предвид репликата на Бойко Борисов: „Приятел си ми, знаеш.“.

Макар да се споменават и подозрения за пране на пари и обвързаности покрай „КТБ“ (н), тепърва прокуратурата ще показва какво и доколко ефективно е разследвала в рамките на три години, независимо, че множество данни за злоупотреби или източване чрез свързвани лица бяха в медиите много преди кризата от лятото на 2014 г.

  • Стенограмата: поредната кардиограма на една тежко болна демокрация, която никой не се опитва да спаси. За „каймака“ на политическа каста част от проблемите са очевидни и в един достатъчно откровен разговор те неминуемо са изплували на повърхността: „…продукт на тежка системна корупция…., на нерегламентирана връзка на институции и престъпен бизнес“. Независимо от тежките констатации, три години по-късно няма и следа от активност на прокуратурата и регулаторите в разплитането на проблемите със зависимостите между политици, регулатори и бизнес. Това не е изненада, след като „проблемът с неефективността на регулациите всъщност е продукт на много по-страшното явление, системното, че тези регулации са квази“. Също така не е случайно, че “слонът в стаята”, който никой на срещата в президентството не вижда и не споменава, е депутатът от ДПС, Делян Пеевски. Именно неговите „твърдения“ за подготовка на убийството му от страна на Цветан Василев бяха официалният старт на финалния щурм срещу „КТБ“ (н) и Василев от страна на медии, прокуратура и превзетите държавни институции. В консултациите няма и нито дума за други регулатори, които засягат пряко „КТБ“ (н) – КФН, КЗК, ДАНС – ясна индикация за тяхната безполезност и непригодност при адресирането на реални рискове в държавата.
  • В кабината няма пилот. Очевидното след поредната доза информация за аферата „КТБ“ е липсата на институционални механизми и принципи на управление. Решенията се вземат по пътя на най-малкото съпротивление, на най-малкото общо кратно и съобразно възприятията за настроенията на публиката. Управлението е ад хок – отиграват се ситуации и теми, когато и както възникнат, без превенция или проактивно изследване на рисковете. Прокуратурата се задейства едва след обществена активност по теми като „КТБ“ (н), а Фондът за гарантиране на влоговете в банките, квесторите и синдиците се отчитат непрозрачно или се обясняват “художествено” при някаква медийна активност.
  • Уроците не са научени. Парите не са открити. Заради всичко това и поради факта, че в аферата „КТБ” потънаха над 3 млрд. лева пари на данъкоплатците позицията на ПП „Движение Да, България“ е категорична:
  • настояваме за максимално бързо оздравяване на регулаторната среда – освен по-принципно структуриране на работата и отговорностите в БНБ, КФН, КЗК, това включва и влизане в Европейския банков съюз, както и присъединяване към Еврозоната – заявки, потвърждавани през години, чиято реализация обаче все още остава в бъдеще неопределено време;
  • настояваме за съзнателен и фундаментален отказ от безполезните чисто политически, назначения в държавните регулатори, както и за отстояването на експертно начало, публичност и прозрачност при избора на членовете на регулаторните органи;
  • настояваме за пълна прозрачност на работата по събиране на източените пари на „КТБ“ (н) – активни мерки по осребряване на масата на несъстоятелността на „КТБ“ (н), както и привличането на международни експерти за проследяване и разследване на раздадени пари към „кухи“ фирми, свързани с бившата банка или нейните бизнес партньори;
  • настояваме за създаване на буфери във финансовата система на България, които да могат да поемат бъдещи сътресения от типа на „КТБ“ (н) – предвид изпразнения Фонд за гарантиране на влоговете в банките.

Още новини

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи

Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи

Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство

Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство

Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски

Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски

Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024

Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Всички новини

Медиатека

Божидар Божанов в "Панорама"

Божидар Божанов в "Панорама"

Надежда Йорданова в "Лице в лице"

Надежда Йорданова в "Лице в лице"

Божидар Божанов в "Денят ON AIR"

Божидар Божанов в "Денят ON AIR"

Всички видеа

Позиции

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK