Избори 2024: Подкрепете ни с номер 26 в бюлетината!

Отчетът на Надежда Йорданова като министър: Избрахме да застанем на страната на отговорността, диалога и професионализма

30 юли 2022, събота Viber

Отчетът на Надежда Йорданова като министър: Избрахме да застанем на страната на отговорността, диалога и професионализма

През тези 7 месеца в Министерството на правосъдието си поставихме една проста цел – да останем фокусирани върху задачите, които българските граждани ни възложиха и върху надеждите за по-справедлива и правова държава, които инвестираха в нас.

Избрахме да застанем на страната на отговорността, диалога и професионализма, загърбвайки шумните сцени, личните нападки и дребнавите скандали, които все по-често властват в българската политика. Заложихме на институционалното поведение и сътрудничество, на процедурите и последователността на законовите стъпки. Заложихме на духа на правото в преследване на завръщане към качеството в законодателния процес.

Защото вярваме, че във времена на преплитащи се спирали от исторически за нашето поколение кризи, България има нужда от политика на разума.

През тези 7 месеца работихме по 39 проекта на нормативни актове. В края на моя мандат 19 са напълно завършени. Тази бройка не е самоцел. Важни са задачите и предизвикателствата, които тези действия и законодателни решения целят да решат.

Предприехме всички законови способи за ограничаване на безотчетната власт на главния прокурор и българската прокуратура:

  • Закрихме специализираното правосъдие в България. За да има един закон за всички, не можем повече да позволим съществуването на институции, които са бухалка за неудобните и чадър за „избраните“.
  • Разработихме механизъм за наказателно разследване на главния прокурор и неговите заместници, както и възможност за обжалване пред съда на откази на прокуратурата да образува досъдебни производства. Законопроектът е ключова част от реформите, заложени в НПВУ.
  • Осигурихме условия за ефективна и независима работа на Европейската прокуратура в България, чрез по-голяма автономност, обособяване в самостоятелна организационна структура и осигуряване на собствен бюджет.
  • За първи път в българската история министър на правосъдието доведе до край процедура за предсрочно освобождаване на главния прокурор пред Висшия съдебен съвет. Край, който изкристализира структурния проблем на статуквото в съдебната власт, което възпрепятства всеки реален опит за търсене и носене на отговорност.

Промените в Конституцията остават единственият и най-добър път за поставяне на прокуратурата по реална демократична отчетност. И да, това минава през оставката на Иван Гешев като главен прокурор.

До края на 2022 г. България е задължена да приеме 23 закона, за да получи средствата от НПВУ. Реформите в сектор „Правосъдие“ са 8 – близо 1/3-та от всички. Осемте проекта на закони са внесени в парламента, в процес на обществено обсъждане или във финален етап на разработване, съгласно графика за приемането им, заложен в НПВУ. Част от тях включват:

  • Промени в Търговския закон в частта за несъстоятелност и преструктуриране, които дават втори шанс на малкия бизнес и за пръв път обхващат хората със свободни професии – законопроектът е внесен в Народното събрание.
  • Закон за защита на лицата, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения – законопроектът е приет от Министерски съвет.
  • Изменения в Наказателния кодекс за защита на журналисти и свободата на изразяване – законопроектът е внесен в Министерски съвет.
  • Реформа на КПКОНПИ. Министерството на правосъдието участва в консултациите за изработването на Законопроект за противодействие на корупцията и разработи Законопроект за отнемане на противоправно придобито имущество, с който се уреждат условията и редът за налагане на обезпечителни мерки и конфискация.

Поставихме си за цел да предложим работещи решения по дългоочаквани, но дълго отлагани, социално значими приоритети.

За пръв път от 1996 г. разработихме и приехме изцяло нова Наредба за юридическото образование, която да отрази новите реалности на обществено-икономическия живот, сложността на правната система и обществените потребности.

Премахнахме така наречените „златни паспорти“, които често се оказваха източник на корупция и потенциална заплаха за националната сигурност, без реални инвестиции.

Разработихме и внесохме в парламента дългоочаквани промени в Закона за домашното насилие – улеснява се достъпът до правосъдие, разширява се кръгът на лицата, пострадали от домашно насилие, които могат да търсят защита, увеличават се мерките за защита и се засилва ангажиментът на държавата по отношение на този изключително значим социален проблем.

Разработихме редица приоритетни изменения в ГПК, НК и НПК, Търговския закон, вкл. пълна електронизация на запорите в България, както и важни законодателни решения в областта на екстрадицията и Европейската заповед за арест.

Ускорихме значително работата по заварените наказателни процедури за нарушение на правото на ЕС – за 7 месеца успяхме да закрием 3 наказателни процедури. Разработихме законодателни решения във връзка с редица осъдителни Решения на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ).

През тези 7 месеца:

  • за 6 205 лица е отправено предложение за издаване на указ или отказ за издаване на указ за българско гражданство;
  • международни осиновявания – от министъра на правосъдието са дадени 60 съгласия за осиновяване на 72 деца. Даден е ход на 95 процедури за осиновяване на 131 деца.
  • общият брой лица получили правна помощ за периода е 22 218.

Върнахме Министерството на правосъдието на европейската карта посредством задълбочено сътрудничество с Европейската комисия, Съвета на Европа, Европейската прокуратура, Групата държави срещу корупцията (GRECO), Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и други. Като министър на правосъдието имах честта да участвам активно и в инициативите на равнище ЕС, свързани с борбата с безнаказаността в Украйна.

За тези 7 месеца извлякохме много поуки и стартирахме много важни процеси – някои от тях доведохме до успешен край, много други финализирахме, но за тях животът на 47-ото Народно събрание се оказа твърде къс. Много са в своята финална фаза на разработване, а други тепърва започнахме и планирахме.

Иска ми се да кажа, че стартирахме необратими процеси. Но знам, че битката за справедливост, законност и върховенство на правото е непреходна. И следва да бъде такава, защото демокрацията се отстоява всеки ден. И ние ще продължим да я отстояваме.

Още новини

Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред

Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред

Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния

Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния

Пеевски е сериен изнасилвач на българската демокрация и влиза в ролята на жертва.

Пеевски е сериен изнасилвач на българската демокрация и влиза в ролята на жертва.

Общо събрание на МО Триадица

Общо събрание на МО Триадица

Предлагаме санитарен кордон около Пеевски. Смятаме, че безпрецедентното купуване на гласове и контролиран вот за „Новото начало“ доведе до нелегитимно представителство за Пеевски в новия парламент

Предлагаме санитарен кордон около Пеевски. Смятаме, че безпрецедентното купуване на гласове и контролиран вот за „Новото начало“ доведе до нелегитимно представителство за Пеевски в новия парламент

Божидар Божанов: Борисов продължава да отрича ролята нa Пеевски, стигайки дотам да му адвокатства

Божидар Божанов: Борисов продължава да отрича ролята нa Пеевски, стигайки дотам да му адвокатства

Всички новини

Медиатека

Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред

Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред

Божидар Божанов в "ДЕНЯТ ON AIR"

Божидар Божанов в "ДЕНЯТ ON AIR"

Атанас Славов в "Офанзива"

Атанас Славов в "Офанзива"

Всички видеа

Позиции

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ

Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK