Поставен под силен обществен натиск, МС представи досегашните си половинчати и неефективни предложения като “пакет от 4,5 милиарда лв.” за подпомагане на бизнеса. В действителност, предложените мерки нито са за 4,5 милиарда, нито отговарят на мащабите на кризата. Те по-скоро представляват финансово подпомагане за по-представително погребение на българския малък бизнес.
1. Предложеното покриване на 60% от заплатите е PR мярка и имитация на загриженост.
- То не подпомага никого, освен административно затворените предприятия. Хиляди фирми, които не работят поради собствената си социална отговорност или поради срив на пазара, остават изцяло непокрити.
- 60% е сумата, която НОИ така и така дължи в случай на съкращения. За сметка на фирмата обаче остават 100% от осигуровките. Държавата пести, а не дава пари с тази мярка.
- Предложената процедура е тромава и неработеща. Реален е рискът мярката да остане на хартия.
2. Бюджетът осигурява 0,5, а не 2,5 милиарда чрез капитализацията на ББР. Пълната непрозрачност на работата на тази банка досега и кредитният й портфейл, насочен към олигархични структури създават недоверие в бизнеса и съмнения, че тези публични средства всъщност са насочени към партийно-обвързани бизнеси и спонсори на властта.
3. Програмата за потребителски кредити за лица в неплатен отпуск е крайно неефективна и несправедлива мярка. Тя създава тежка процедура в условия на oграничена свобода на движение. Достъпът е силно ограничен, тези пари ще останат неизползвани. Независимо от това – лицата без доходи заради кризата имат нужда от подпомагане, а не от допълнително задлъжняване.
4. Отказът на властта да предостави, за разлика от почти всички други държави в ЕС, данъчно-осигурителна “ваканция” за периода на кризата, обрича десетки хиляди фирми на неизправност и ги лишава от достъп до помощта по т. 1 и 2.
5. Пренебрегването на самоосигуряващите се лица – собственици на дребен и фамилен бизнес, занаятчии, свободни професии – обрича най-малко 100 000 български семейства на фалит без всякаква помощ от държавата и обществото.
6. Общо отделените от бюджета средства по тези “мерки” са около 2,3 милиарда, а ако се отчете “спестяването” на Бюджета на ДОО с мярката по т.1 – под 1,2 милиарда лв. Само пряката помощ от ЕК е над 1,3 милиарда лв. Българското правителство се опитва да “излезе напред” от кризата, за сметка на бизнеса и гражданите, като използва фондовете на ЕС за допълнително финансиране на олигархичните си обръчи.
Мерките, които Демократична България предлага, ще намерите тук: https://demokrati.bg/speshnite-merki-za-ikonomikata-sa-edinstven-shans-za-rastezh-sled-krizata/
Още новини
Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.
Общо събрание на МО Берлин
Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента
Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии
Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ
Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.
Медиатека
Надежда Йорданова в "120 минути"
Божидар Божанов в "Говори сега"
Д-р Симидчиев в "Събуди се"
Позиции
Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.