Конкуренцията сваля цените и съответно ограничаването на конкуренцията е предпоставка за по-високи цени. Именно изкривяванията на конкуренцията са проблемът на пазара на горива и, ако бъдат преодолени, цените могат да бъдат по-ниски. Създаването на държавни бензиностанции няма да подобри състоянието на сектора, дори напротив. Особено обезпокоително е, когато държавата се използва, за да се ударят малките и да се облагодетелстват големите фирми.
Удариха малките бензиностанции, а сега искат да правят държавни:
- Първо приеха промените в ЗДДС, чрез които малките търговци бяха недопустимо дискриминирани и задължени да обезпечават двойно дължимото ДДС за разлика от големите вериги на пазара.
- След това приеха „картелния закон“ за горивата, гласуван от ГЕРБ, БСП и т.нар. „патриоти“, който има за цел да удари малките търговци. Въпреки няколкото редакции, утежненията са за „малките”!
Многократно от Демократична България призовавахме властта да облекчи достъпа до данъчно-акцизните складове, което ще подобри конкурентната среда. Ако нямаш достъп до склад, не можеш да търгуваш с горива. Близо четири години властта се крие от същината на проблема, а сега предлагат социалистическо решение, което е ясно, че няма да работи. Създаването на държавни бензиностанции единствено ще създаде нова корупция при закупуването на терени и строежа на съоръжения.
Какви са истинските решения, за които винаги сме настоявали:
- Да се отменят ограниченията за малките бензиностанции и да не им се пречи да работят нормално.
- Да се облекчат условията за създаване и достъпът до данъчните складове за горива, за които се знае, че през 2015 г. близо 80% за дизела и над 90% при бензина, като капацитети, се контролират от една компания – групата „Лукойл“.
- Да се въведе законодателна забрана производителите и търговците или свързани с тях лица да имат господстващо положение или концентрация в сегмента на данъчните складове.
- Данъчните складове да бъдат регулирани като обществени доставчици със задължителен, свободен и равнопоставен достъп до тях и публичност на цените за наемане, като в края на всеки месец обявяват свободните количества.
- Да се разреши използването на лицензирани данъчни и акцизни складове в съседни страни от ЕС, както това съществува от години при останалите страни-членки.
- Като краткосрочна мярка държавата може да се намеси като пазарен участник в сектора на акцизните и данъчни складове, като създаде допълнителни такива с прозрачни правила за достъп и пазарни цени за ползване или предостави свободни складови капацитети през Държавния резерв при ясна пазарна процедура.
Припомняме, че Демократична България внесе на 16 Ноември 2018 г. в парламента предложения за изменение в законодателството, чрез които да се постигнат по-ниски цени на горивата и да се осигури конкуренция в сектора. Предложенията ще намерите ТУК.
Още новини
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Ивайло Мирчев: Първо лидерска среща с ГЕРБ, после с юридическите екипи
Медиатека
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Божидар Божанов в "Денят ON AIR"
Ивайло Мирчев в "12+3"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.