Избори 2024: Подкрепете ни с номер 26 в бюлетината!

Наредба за текстила - да, но не така и не сега

„Демократична България“ подкрепя усилията на институциите и задължената индустрия в България да бъде въведена устойчива, ефективна, справедлива и отговаряща на европейските стандарти система за управление на ненужния текстил от домакинствата.

За изграждането на подобна система, в еднаква степен отговаряща на интересите на заинтересованите страни и способна да постигне високите цели, очаквани в обновената Рамкова директива за отпадъците на Европейския съюз, е необходимо:

  1. Да се разясни на каква база са изчислени предвидените продуктови такси и за какво ще се харчат събраните от държавата (в лицето на ПУДООС) приходи.

Продуктовите такси, предложени в проекта за наредба, като цяло са непазарни, отнесена към стойността на голяма част от продуктите, за които ще се прилагат, и неоправдано високи,  съотнесена с разходите по дейностите по разделно събиране и третиране, които трябва да се извършват. При артикули за ежедневна употреба и ниска единична цена, например чорапи, такса от 1,40 лв. може да доведе до увеличение на цената за крайния потребител над 100%.

Основно правило за таксите в Р България е, че те трябва да са разходоориентирани, т.е. държавата не трябва да събира повече пари, отколкото са ѝ необходими, за да извършва определена общественополезна услуга. Друго важно правило в прозрачното и ефективно управление е всяко инвестиционно решение да се взима на базата на информиран анализ на възможните алтернативи. Така, дори да приемем, че ПУДООС има ясна визия и строен план за разходване на събраните от такси средства, къде са аргументите в подкрепа на решението да се инвестират държавни средства в изграждането от нула на нова система за разделно събиране и третиране на отпадъци от текстил, вместо да се използва вече съществуваща инфраструктура?

  • Да се заложи изрична цел за повторна употреба, която включва и подготвените за повторна употреба изнесени от България количества

Предложената наредба не предвижда цел за повторна употреба и изключва за целите на изпълнението теглото на изнесените, изпратените от страната ни към територията на друга държава-членка на Европейския съюз текстил и обувки, и текстил, предаден за директна повторна употреба. По този начин се стимулират дейности, които са по-ниско в йерархията на отпадъците – т.нар. даунсайклинг и енергийно оползотворяване.

  • Наложителните и неизбежни промени в проекто-наредбата да отчетат реалностите в засегнатите индустрии

Използваната оценка на въздействието е от 2019 г. и е твърде далеч от икономическата пост-ковид 19 реалност в текстилната и обувната промишлености в България и света,  силно повлияна от висока инфлация, сътресения във веригите за създаване на стойност и геополитическа несигурност. Освен, че се основава на неизползваеми стари данни, въпросният анализ не отговаря на някои базови регулаторни изисквания за информацията, която трябва да се предоставя в такъв тип документи. Трябва да се вземе предвид и фактът, че се очаква през следващите месеци Европейската комисия да представи ясни регулаторни насоки за управлението на отпадъците от текстил, посредством обновяването на Рамковата директива за отпадъците,.

  • Да се успокои припряността в нормотворческия процес и да си повиши неговото качество и прозрачност

По-бързото регламентиране на оползотворяването на отпадъците от обувки и текстил е в най-добър интерес на българското общество. Прибързаните и непрозрачни решения обаче са в ущърб на бизнеса, на потребителите и на устойчивото развитие на сектора.

Настояваме да се направи нова, адекватна на реалностите оценка на въздействието. Задължението ни като държава-членка на ЕС да въведем разделно събиране на текстил  от 1 януари 2005 г. ни дава необходимото време за това. И на нейна база, в рамките на прозрачен процес, заинтересованите страни заедно да намерят умни и работещи решения за оползотворяване на този поток отпадъци, съобразени с европейското законодателство и добри практики и в интерес на цялото общество.

Още новини

Ивайло Мирчев: Едно голямо момче в момента, Пеевски, търси мнозинство, с което да бъде избран негов председател на НС.

Ивайло Мирчев: Едно голямо момче в момента, Пеевски, търси мнозинство, с което да бъде избран негов председател на НС.

Ивайло Мирчев: Борисов е бащата на санитарния кордон, не сме го измислили ние.

Ивайло Мирчев: Борисов е бащата на санитарния кордон, не сме го измислили ние.

ГЕРБ не просто не отстъпват от Рая Назарян, а саботират процесите и не инициират никакво решение на проблема

ГЕРБ не просто не отстъпват от Рая Назарян, а саботират процесите и не инициират никакво решение на проблема

Общо събрание на МО Брюксел

Общо събрание на МО Брюксел

Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали

Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова в "Твоят ден"

Надежда Йорданова в "Твоят ден"

Д-р Симидчиев в "Добро утро, Европа"

Д-р Симидчиев в "Добро утро, Европа"

Ивайло Мирчев в "Денят започва"

Ивайло Мирчев в "Денят започва"

Всички видеа

Позиции

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK