Отчетът на Божидар Божанов като министър: Изведохме политиката за електронно управление и модернизация на най-високо държавно ниво

30 юли 2022, събота Viber

Отчетът на Божидар Божанов като министър: Изведохме политиката за електронно управление и модернизация на най-високо държавно ниво

Министърът на електронното управление Божидар Божанов публикува Отчет за дейността на Министерството на електронното управление (МЕУ) за периода декември 2021 – юли 2022 г. Отчетените дейности са разпределени в 13 основни направления, показващи напредъкa по публично поети ангажименти в областта на политиката за електронно управление.

Само за 7 месеца свършихме повече работа за електронната идентификация отколкото за последните 5 години, заяви Божанов.

  • По наше предложение беше прието Решение на Министерския съвет за изграждане на схема за електронна идентификация от Министерството на електронното управление (МЕУ) със срок до края на годината.
  • Подготвихме и обсъдихме с широк кръг експерти техническа спецификация за мобилно средство за електронна идентификация.
  • Възложихме изграждането на системата, като работата по нея вече е напреднала.
  • Подготвихме нормативните изменения за използване на системата за електронна идентификация.

Подготвихме законови изменения, с които да направим електронното управление по-удобно и по-достъпно:

  • Отпадане на задължението за заявяване с квалифициран електронен подпис.
  • Отпадане на удостоверения, така че гражданите да не са куриери на администрацията.
  • Въвеждане на задължение за администрацията да напомня за изтичащи срокове на документи.
  • Уреждане на гъвкави възможности за посредници на електронни административни услуги.
  • Стартиране на мащабна регистрова реформа с цел дигитализация на информацията в държавата и лесна интеграция между системите.
  • Създаване на възможност за изцяло електронно връчване на фишове, актове и наказателни постановления.
  • Намаляване на таксите за предоставяне на административни услуги по електронен път.
  • Покриване на целите, поставени в Плана за възстановяване и устойчивост.

Въведохме антикорупционна прозрачност

Повишихме нивото на киберсигурност в държавната администрация, за да бъдат защитени институциите ни в среда на нарастващ риск

Съвместно с МВР подготвихме законодателни изменения за намаляване на административната тежест.

  • Отпадане на синия талон към свидетелството за управление на МПС.
  •  Отпадане на стикера за гражданска отговорност от предното стъкло на автомобилите.
  •  Възможност за плащане на електронни фишове без да има нужда да бъдат връчвани присъствено.
  •  Отпадане на необходимостта от смяна на шофьорска книжка при смяна на адрес.
  •  Отпадане на изискването за попълване на излишни данни в заявлението за български лични документи.

Контрол

Изпълнихме със съдържание контролните функции в областта на електронното управление:

  • Осъществихме контрол на редица нормативни актове, за да не електронизираме един процес, докато други два минават на хартия.
  •  Обработихме сигнали от граждани за неспазване на изискванията на Закона за електронното управление и отправихме задължителни предписания към администрациите.
  •  Инициирахме съгласуване на системата за електронно гласуване на Висшия съдебен съвет, за да бъде спазен Законът за съдебната власт.
  •  Извършихме 46 проверки за спазване на Закона за електронното управление.
  •  Извършихме 17 проверки за спазване на Закона за киберсигурност.
  •  Извършихме 56 проверки за спазване на изискванията за достъпност на интернет страници.

Дигитализация по сектори

Подпомогнахме редица институции да започнат дигитализация на вътрешни процеси и услуги:

  • В партньорство с други институции създадохме процес за бързо производство и издаване на разрешително за работа “Синя карта” за високотехнологични компании.
  •  Участвахме заедно с Министерството на регионалното развитие и благоустройството в подготовката на проектите за дигитализация на данни и процеси от областта на устройственото планиране и строителството.
  •  Отправихме препоръки към Министерствата на туризма и външните работи във връзка с български визи, подновяване на документи на български граждани и консулски услуги.
  •  Съвместно с Министерството на образованието и науката подготвихме отпадането на редица бележки и удостоверения в образователния сектор.
  •  Подпомогнахме Министерството на здравеопазването с ускореното въвеждане на електронно здравеопазване.
  •  Подпомогнахме Mинистерство на правосъдието в инициативите им за електронизиране на регистри в сектор “Правосъдие”.
  •  Подпомогнахме Агенция “Пътна инфраструктура” в анализа на проблемите с тол-системата и тяхното решаване.
  •  Съвместно с други институции подготвихме първия етап на електронизирането на трудовите книжки и начертахме следващите стъпки.
  •  Стартирахме създаването на платформа за дигитализиране на издаването на разрешителни за работа, която да улесни и ускори процесите между администрациите и бизнеса.
  •  Предложихме на Министерството на финансите нормативни изменения, с които да позволим въвеждането на електронни ваучери за храна, спазвайки принципите за отворен и конкурентен пазар.
  •  Подпомогнахме екипа на вицепремиера по ефективно управление и Български пощи в предоставянето на административни услуги като посредник.
  •  Участвахме в изготвянето на изцяло електронен епизод „раждане“, за да спестим на гражданите всички бюрократични стъпки около раждането на дете.
  •  Изготвихме изменения на наредба, с която отпадат изискванията за печати и щемпели при наемане на държавни служители.
  •  Подпомогнахме Българска агенция по безопасност на храните да осигури устойчвиост на информационните си системи.

Предоставихме централизирани, споделени ресурси и услуги на голям брой администрации

  • Близо двойно повишение в използванато на е-услуги, е-връчване и е-плащане.
  •  35 нови институции, използващи данни чрез системата за междурегистров обмен.
  •  7 нови регистъра включени в системата за междурегистров обмен.
  •  21 нови институции с ресурси в Държавния облак.
  •  26 нови институции с централизирани пощенски кутии.
  •  115 нови връзки с единната електронна съобщителна мрежа.
  •  48 нови абоната на единната електронна съобщителна мрежа.
  •  10 нови институционални интернет страници.
  •  54 нови институции използващи централния виртуален POS терминал на МЕУ.
  •  Пилотно споделено ИТ обслужване за 2 администрации.

Подготвихме дигиталната компонента на Плана за възстановяване и устойчивост

  • Постигнахме 23% за дигитализация от общата стойност на плана.
  •  Повишихме очакваната ефективност на проекта за дигитализация на регистри.
  •  Ревизирахме различни проекти в посока на по-висока ефективност и защита на обществения интерес.
  •  Предвидихме разширяване на единната електронна съобщителна мрежа на администрацията, за да стигне до всички общински центрове.

Обновихме и подготвихме приоритетната ос за дигитализация в Програмата за научни изследвания, иновации и дигитализация за икономическа трансформация

  • Поставихме основите на обща политика за данните и подобрихме значително програмите, насочени към развитие на възможностите за работа с данни на администрация, наука и бизнес.
  •  Договорихме с Европейската комисия система за съвместно управление на програмата от три министерства.
  •  Задълбочихме допирните точки и взаимодействието с другите приоритети в програмата.
  •  Обновихме мерките, свързани с киберсигурност и разширихме обхвата им.

Предприехме действия за борбата с дезинформацията, стъпвайки на принципа на свободата на словото

Българска кирилица

Създадохме правила за използване на българска форма на кирилицата в интернет страниците на институциите.

Отчетът включва постигнатото от екипите на МЕУ и на Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“ (ИА ИЕУ) в областта на електронната идентификация, киберсигурността, електронните услуги, дигитализацията на процеси, секторни политики и др. в рамките на последните седем месеца. Министър Божидар Божанов изразява благодарност към екипите на МЕУ и ИА ИЕУ за плодотворната работа и постигнатите успехи в условията на изграждане на нови структури и на изработване на нов подход в изпълнението на политиката за електронно управление.

Участници в материала:

Божидар Божанов

Народен представител

Божидар Божанов

Още новини

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Общо събрание на МО Берлин

Общо събрание на МО Берлин

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова в "120 минути"

Надежда Йорданова в "120 минути"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK