Министърът на електронното управление Божидар Божанов публикува Отчет за дейността на Министерството на електронното управление (МЕУ) за периода декември 2021 – юли 2022 г. Отчетените дейности са разпределени в 13 основни направления, показващи напредъкa по публично поети ангажименти в областта на политиката за електронно управление.
Само за 7 месеца свършихме повече работа за електронната идентификация отколкото за последните 5 години, заяви Божанов.
- По наше предложение беше прието Решение на Министерския съвет за изграждане на схема за електронна идентификация от Министерството на електронното управление (МЕУ) със срок до края на годината.
- Подготвихме и обсъдихме с широк кръг експерти техническа спецификация за мобилно средство за електронна идентификация.
- Възложихме изграждането на системата, като работата по нея вече е напреднала.
- Подготвихме нормативните изменения за използване на системата за електронна идентификация.
Подготвихме законови изменения, с които да направим електронното управление по-удобно и по-достъпно:
- Отпадане на задължението за заявяване с квалифициран електронен подпис.
- Отпадане на удостоверения, така че гражданите да не са куриери на администрацията.
- Въвеждане на задължение за администрацията да напомня за изтичащи срокове на документи.
- Уреждане на гъвкави възможности за посредници на електронни административни услуги.
- Стартиране на мащабна регистрова реформа с цел дигитализация на информацията в държавата и лесна интеграция между системите.
- Създаване на възможност за изцяло електронно връчване на фишове, актове и наказателни постановления.
- Намаляване на таксите за предоставяне на административни услуги по електронен път.
- Покриване на целите, поставени в Плана за възстановяване и устойчивост.
Въведохме антикорупционна прозрачност
- Публикувахме всички плащания, които държавата е правила от 2006 г. досега.
- Подготвихме проект на наредба, с която се автоматизира публикуването на всички плащания оттук нататък.
- Приехме решение на Министерския съвет за публикуване на данните от системата на кадастъра в отворен, машинночетим формат.
- Предложихме разширяване на данните, подлежащи на публикуване в машинночетим формат за всяка обществена поръчка с проект на изменение на Закона за обществените поръчки.
- Подготвихме и внесохме в Народното събрание изменение на Закона за достъп до обществена информация, с което улесняваме публикуването на качествени отворени данни, транспонираме европейска директива и разширяваме възможностите за достъп до информация от обществения сектор.
- Създадохме правила, според което всички договори по реда за възлагане на системна интеграция да бъдат публични. Дадохме пример с електронната идентификация.
Повишихме нивото на киберсигурност в държавната администрация, за да бъдат защитени институциите ни в среда на нарастващ риск
- Организирахме провеждането на тестове за проникване от висококвалифицирани доброволци.
- Съвместно с ГДБОП блокирахме 45 хиляди IP адреса от Руската федерация, свързани със злонамерена активност.
- Затворихме редица отворени портове в мрежата на държавната администрация, които създаваха риск от проникване.
- Свикахме съвет по киберсигурност, на който приехме план за действие във връзка с усложнената киберобстановка.
- Направихме одит на сигурността на инфраструктурата на електронното управление.
- Създадохме Национален координационен център за киберсигурност.
- Абонирахме институциите за безплатни известия за изтекли пароли на държавни служители.
- Стартирахме разширяването на капацитета на националния екип за реагиране при инциденти с компютърната сигурност (CERT).
- Мигрирахме над 130 ключови администрации към Защитения интернет възел на държавата, гарантирайки по-високо ниво на сигурност.
- Извършихме преглед на предоставените достъпи до лични данни от регистри и го съгласувахме с Комисията за защита на личните данни.
Съвместно с МВР подготвихме законодателни изменения за намаляване на административната тежест.
- Отпадане на синия талон към свидетелството за управление на МПС.
- Отпадане на стикера за гражданска отговорност от предното стъкло на автомобилите.
- Възможност за плащане на електронни фишове без да има нужда да бъдат връчвани присъствено.
- Отпадане на необходимостта от смяна на шофьорска книжка при смяна на адрес.
- Отпадане на изискването за попълване на излишни данни в заявлението за български лични документи.
Контрол
Изпълнихме със съдържание контролните функции в областта на електронното управление:
- Осъществихме контрол на редица нормативни актове, за да не електронизираме един процес, докато други два минават на хартия.
- Обработихме сигнали от граждани за неспазване на изискванията на Закона за електронното управление и отправихме задължителни предписания към администрациите.
- Инициирахме съгласуване на системата за електронно гласуване на Висшия съдебен съвет, за да бъде спазен Законът за съдебната власт.
- Извършихме 46 проверки за спазване на Закона за електронното управление.
- Извършихме 17 проверки за спазване на Закона за киберсигурност.
- Извършихме 56 проверки за спазване на изискванията за достъпност на интернет страници.
Дигитализация по сектори
Подпомогнахме редица институции да започнат дигитализация на вътрешни процеси и услуги:
- В партньорство с други институции създадохме процес за бързо производство и издаване на разрешително за работа “Синя карта” за високотехнологични компании.
- Участвахме заедно с Министерството на регионалното развитие и благоустройството в подготовката на проектите за дигитализация на данни и процеси от областта на устройственото планиране и строителството.
- Отправихме препоръки към Министерствата на туризма и външните работи във връзка с български визи, подновяване на документи на български граждани и консулски услуги.
- Съвместно с Министерството на образованието и науката подготвихме отпадането на редица бележки и удостоверения в образователния сектор.
- Подпомогнахме Министерството на здравеопазването с ускореното въвеждане на електронно здравеопазване.
- Подпомогнахме Mинистерство на правосъдието в инициативите им за електронизиране на регистри в сектор “Правосъдие”.
- Подпомогнахме Агенция “Пътна инфраструктура” в анализа на проблемите с тол-системата и тяхното решаване.
- Съвместно с други институции подготвихме първия етап на електронизирането на трудовите книжки и начертахме следващите стъпки.
- Стартирахме създаването на платформа за дигитализиране на издаването на разрешителни за работа, която да улесни и ускори процесите между администрациите и бизнеса.
- Предложихме на Министерството на финансите нормативни изменения, с които да позволим въвеждането на електронни ваучери за храна, спазвайки принципите за отворен и конкурентен пазар.
- Подпомогнахме екипа на вицепремиера по ефективно управление и Български пощи в предоставянето на административни услуги като посредник.
- Участвахме в изготвянето на изцяло електронен епизод „раждане“, за да спестим на гражданите всички бюрократични стъпки около раждането на дете.
- Изготвихме изменения на наредба, с която отпадат изискванията за печати и щемпели при наемане на държавни служители.
- Подпомогнахме Българска агенция по безопасност на храните да осигури устойчвиост на информационните си системи.
Предоставихме централизирани, споделени ресурси и услуги на голям брой администрации
- Близо двойно повишение в използванато на е-услуги, е-връчване и е-плащане.
- 35 нови институции, използващи данни чрез системата за междурегистров обмен.
- 7 нови регистъра включени в системата за междурегистров обмен.
- 21 нови институции с ресурси в Държавния облак.
- 26 нови институции с централизирани пощенски кутии.
- 115 нови връзки с единната електронна съобщителна мрежа.
- 48 нови абоната на единната електронна съобщителна мрежа.
- 10 нови институционални интернет страници.
- 54 нови институции използващи централния виртуален POS терминал на МЕУ.
- Пилотно споделено ИТ обслужване за 2 администрации.
Подготвихме дигиталната компонента на Плана за възстановяване и устойчивост
- Постигнахме 23% за дигитализация от общата стойност на плана.
- Повишихме очакваната ефективност на проекта за дигитализация на регистри.
- Ревизирахме различни проекти в посока на по-висока ефективност и защита на обществения интерес.
- Предвидихме разширяване на единната електронна съобщителна мрежа на администрацията, за да стигне до всички общински центрове.
Обновихме и подготвихме приоритетната ос за дигитализация в Програмата за научни изследвания, иновации и дигитализация за икономическа трансформация
- Поставихме основите на обща политика за данните и подобрихме значително програмите, насочени към развитие на възможностите за работа с данни на администрация, наука и бизнес.
- Договорихме с Европейската комисия система за съвместно управление на програмата от три министерства.
- Задълбочихме допирните точки и взаимодействието с другите приоритети в програмата.
- Обновихме мерките, свързани с киберсигурност и разширихме обхвата им.
Предприехме действия за борбата с дезинформацията, стъпвайки на принципа на свободата на словото
- Отправихме предложения по акта за цифровите услуги в рамките на триалога между европейските институции.
- Проведохме активна комуникация с Европейската комисия по бъдещото прилагането на акта.
- Информирахме многократно Мета относно системните проблеми, които платформата създава и предложихме решения.
- Инициирахме създаване на звено за анализ на дезинформационния фон.
Българска кирилица
Създадохме правила за използване на българска форма на кирилицата в интернет страниците на институциите.
Отчетът включва постигнатото от екипите на МЕУ и на Изпълнителна агенция „Инфраструктура на електронното управление“ (ИА ИЕУ) в областта на електронната идентификация, киберсигурността, електронните услуги, дигитализацията на процеси, секторни политики и др. в рамките на последните седем месеца. Министър Божидар Божанов изразява благодарност към екипите на МЕУ и ИА ИЕУ за плодотворната работа и постигнатите успехи в условията на изграждане на нови структури и на изработване на нов подход в изпълнението на политиката за електронно управление.
Още новини
Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред
Декларация за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния
Пеевски е сериен изнасилвач на българската демокрация и влиза в ролята на жертва.
Общо събрание на МО Триадица
Предлагаме санитарен кордон около Пеевски. Смятаме, че безпрецедентното купуване на гласове и контролиран вот за „Новото начало“ доведе до нелегитимно представителство за Пеевски в новия парламент
Божидар Божанов: Борисов продължава да отрича ролята нa Пеевски, стигайки дотам да му адвокатства
Медиатека
Докато не решим проблема с политическата и икономическата корупция, ние не можем да продължим напред
Божидар Божанов в "ДЕНЯТ ON AIR"
Атанас Славов в "Офанзива"
Позиции
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.
Концепция за предварителни избори на ПП-ДБ