Мегаломанският проект Белене ще се плаща от данъкоплатците. Правителството ги предава за пореден път

13 октомври 2017, петък Viber

Мегаломанският проект Белене ще се плаща от данъкоплатците. Правителството ги предава за пореден път

Правителството ги предава за пореден  път

Министерство на енергетиката вече открито говори за нов договор с Русия за АЕЦ „Белене” и за привличане
на руската страна като инвеститор. Преди изборите предупреждавахме, че ГЕРБ и БСП готвят рестарт на
проекта и, че е „уговорен мачът”. Готвеното посещение на Путин в България вероятно се очаква да завърши
процеса с фанфари.

АЕЦ „Белене” е неефективен проект и риск за националната сигурност, защото:

1/ Площадката е на сеизмологично опасно място и по тази причина доклад на БАН от 1989-1990 г. се
противопоставя въобще на възможността за построяване на ядрена централа. Пряката аналогия с АЕЦ
„Козлодуй” е некоректна, защото съществуващата централа е на значително по-малко рисково място от
сеизмологична гледна точка, като разликата е една степен по скалата на Рихтер.
2/ Българският данъкоплатец вече плати близо 3 млрд. лв. за експеримента „Белене”. Включително страната
ни бе осъдена за милиардни задължения, договорени от БСП и платени под безхаберния поглед на кабинета
на Герб, който дори не пожела да обжалва тези суми, макар публично да говореха за „гьола Белене”.
Ситуацията е още по-скандална, защото дори не е ясно каква част от оборудването е доставена и каква е
въобще изработена.
3/ По проекта вече бяха платени огромни разходи за консултанти и изглежда, че това е основната мотивация
за продължаване – нови огромни консултантски разходи.
4/ От 2009 г. ДАНС и прокуратурата разследват този корупционен проект. За съжаление досега стигнаха
само до обвинения за злоупотреба със 77 млн евро. към двама главни изпълнителни директори на НЕК
(Любомир Велков и Мардик Папазян ) и бившия министър на икономиката и енергетиката Петър Димитров.
На фона на източените от държавния бюджет досега 2,389 млрд. лв. това е имитация на разследване и
позволява продължаване на ограбването с проекта за строеж на АЕЦ Белене.
5/ Няма никакъв сериозен анализ, който да показва бъдещ недостиг на електроенергия. В предишен опит да
бъде представен такъв анализ се стигна до тежък провал за неговите автори. Те предвиждаха режим на тока
в периода 2010-2011 г . без АЕЦ „Белене”. Тези неточни допускания бяха категорично опровергани от
времето.
6/ Нещо повече в периода 2016 -2017 г. България използва около 50-60% от инсталираните мощности, с
изключение на моментите на пиково потребление през най-студените и най-топлите дни.
7/ Очакванията за постоянно нарастване цената на електроенергията не се оправдаха, включително защото в
условията на либерализиран пазар съществуват множество възможности за ефективни решения и поради
бурния прогрес в енергийните технологии.
8/ Във връзка с горното, България е една от страните в ЕС с най ниска енергийна ефективност и това създава
огромен потенциал за икономия на електроенергия и при производството, и при преноса, и при
потреблението.
9/ Различни анализи посочват, че крайната цена на АЕЦ „Белене” вероятно ще надмине 20 млрд. лева, което
ще направи произвеждания ток абсолютно неконкурентен, при рационални допускания.
10/ Не е разрешен въпросът със съхранението на ядрените отпадъци, като до момента няма формалното
съгласие на нито една българска община. Без разрешаването на този въпрос е несериозно дори да се говори
за строителството на нова ядрена централа.
11/ При положение, че България не се нуждае от големи производствени мощности за вътрешно
потребление, то решението да се строи АЕЦ, за да се захранват чужди икономики в региона за сметка на
българите е категорично против националния ни интерес.

България няма нужда от ужасно скъпи мегаломански мощности, а от децентрализация на енергийното
производство, чрез гъвкави енергийни решения, мощности близо до енергийните потребители, които
спестяват загуби по трасето ,разходи за пренос и завършване на процеса на либерализация, в синхрон с
водещите трендове за развитие на енергетиката в ЕС.

ДСБ / Нова Република
ПП  „Движение Да,България!“
ПП  Зелените
ПП  БЗНС
ПП  ДЕОС

Още новини

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Общо събрание на МО Берлин

Общо събрание на МО Берлин

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова в "120 минути"

Надежда Йорданова в "120 минути"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK