Протестираме срещу намерението на управляващите тихомълком да ликвидират Център „Фонд за лечение на деца“ в сегашната му форма. Като отделна специализирана структура, заедно със своя Граждански съвет, Фондът е постижение на гражданското общество у нас. През годините той беше фокус на множество сблъсъци, но и на непресекваща надежда за изграждане на модел на индивидуализиран подход при висока степен на прозрачност и участие на всички заинтересовани страни, което да гарантира ефективност, справедливост и хуманност.
Днес, управляващите опитват чрез преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджет на НЗОК за 2019 г. да закрият Фонда като отделна структура. Това се прави без подробни мотиви и оценка за въздействието на такова решение и без всякакъв обществен дебат. При този подход не се предвиждат никакви законодателни гаранции за осигуряване на непрекъснатост на осъществяваните от ЦФЛД дейности, както и за прозрачност и своевременност на разглежданите процедури. Неясна е и съдбата на Гражданския съвет, но с висока степен на увереност можем да предположим, че именно неговото премахване е една от основните цели на управляващите. Предвижда се всички важни въпроси да бъдат уредни с бъдещ подзаконов нормативен акт, без никаква яснота относно цялостния модел, който се предлага и без гаранции за обоснованост, прозрачност и обществено участие в неговата разработка. Това създава още едно ниво на несигурност и непредвидимост при осигуряване на финансирането на лечението на деца.
Особено притеснително е, че в така предлаганите преходни и заключителни разпоредби не се съдържат механизми, които да осигурят финансиране на съпътстващите лечението в чужбина разходи и да гарантират неговата достъпност – разходи за транспорт, преводи, настаняване и пътуване на един придружител. За сметка на това, законодателят не е пропуснал да уреди, че част от средствата, постъпващи в бюджета на ЦФЛД (дарения, невъзстановени депозити по чл. 79, ал. 1 от Изборния кодекс и други) ще постъпват по сметка на НЗОК, без обаче да се гарантира тяхното целево използване именно за финансиране на лечението на деца, а не за други разходи на НЗОК.
Посочените промени се правят непрозрачно и без никаква възможност за обществено обсъждане. Чл. 18а от ЗНА задължава органите, които имат право на законодателна инициатива да провеждат обществени консултации с гражданите и да извършват оценка на въздействието на всеки законопроект. Противното нарушава установените в ЗНА принципи на предвидимост, откритост и съгласуваност. Посоченият законопроект все още не е обявен публично и не е предоставена никаква възможност за провеждане на обществени консултации за срок от поне 30 дни.
Приемането на промени чрез преходни и заключителни разпоредби на бюджетен закон е потенциално противоконституционен подход. Конституционният съд вече се е произнасял, че „ежегодните бюджетни закони са закони във формален смисъл като в основното, същинското си съдържание те не съдържат правни норми“. Въвеждането на фундаментални промени чрез изменение на над десет нормативни акта чрез ПЗР на „закон“ с действие една календарна година противоречи на основни принципи на върховенство на правото и крие риск от обявяването им за противоконституционни. Това поставя под въпрос легитимността и стабилността на обществените отношения в областта на здравеопазването и законосъобразното установяване и функциониране на новосъздадените органи, както и на процедурите, които протичат пред тях.
„Демократична България“ не поставя под съмнение необходимостта от сериозни реформи в здравеопазването и в частност лечението на най-малките. Този подход обаче е напълно недопустим. На обществото се дължи цялостна оценка за негативите и позитивите на досегашния подход при финансиране лечението на деца и пълноценна концепция за модела, с който се предлага той да бъде заменен. Особено важно е да бъде даден отговор как ще се гарантира прозрачността и участието на заинтересованите групи и обществеността. Едва след широк обществен дебат и отчитане на всички гледни точки управляващите биха могли да внесат един напълно разработен нормативен пакет, с който да осъществят необходимите реформи.
Напълно наясно сме обаче, че без концентриран обществен натиск, управляващите няма да се откажат от своя порочен подход и практически при никакви обстоятелства не можем да очакваме да проведат отговорно и задълбочено обсъждане на необходимите реформи, с уважение към огромния хуманитарен залог на дейността, за която става дума. За съжаление, този казус не само не е прецедент, той е израз на най-дълбоката същност на това управление. Той е част от цялостния подход на това правителство при лансиране на т.нар. реформи в здравеопазването. В този казус виждаме логичен и завършващ етап от последователната война с гражданското общество по повод на Фонда за лечение на деца. Същата война се води и по отношение на майките на деца с увреждания, които са принудени да протестират с месеци, за да могат да си осигурят вниманието на управляващите. По същество, той съдържа същия шокиращ цинизъм, който беше демонстриран от вицепремиера Валери Симеонов, не само в скандалното му изявление, но и в многократно по-скандалното му поведение след това.
Политическата реалност е, че никой български гражданин, дори да става дума за болни деца и техните семейства или хора с увреждания и техните близки, по никакъв начин не може да очаква добро управление или дори елементарно политическо приличие и хуманност, докато на власт остават ГЕРБ и ОП или ролята на опозиция в парламента се играе от БСП и ДПС.
Ето защо и по този повод „Демократична България“ заявява своята трайна позиция: настояваме за оставка на цялото правителство начело с Бойко Борисов и нови избори, които да позволят на българските граждани да дадат мандат за политическа промяна и смела модернизация на родината ни.
Още новини
Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Медиатека
Надежда Йорданова в "Неделя 150"
Мартин Димитров в "Офанзива"
Божидар Божанов в БНР
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.