В предложения от Министерството на финансите бюджет за 2023 г. има доста странни моменти, неясноти, недостатъчно информация и необявени буфери, но с малко разум България може да има бюджет с дефицит под 3%. Това заявява депутатът то „Демократична България“ Ивайло Мирчев по адрес на предложения от финансовото ведомство проект. Ето и неговия коментар:
На пръв поглед дефицитът от 6.4% стряска и действа обезкуражаващо за голямата национална цел – приемането ни в еврозоната. При по-внимателно вникване, обаче нещата не изглеждат толкова зле и бленуваният дефицит от 3% може да се окаже възможен без вдигане на данъците, а с орязване на разходите (без да се засягат социалните системи) и форсиране на приходите. Казано накратко – търсят се 6 млрд. лв. Ето ги и тях:
- Правителството е предвидило само 50% от дивидента на държавните предприятия да влезе в хазната. Останалите 50% са между 1-1.5 млрд. лв.
- Капиталовите разходи по проект са с ръст от 82%. По министерства те (само в МРРБ има необоснован ръст от над 1 млрд. лв.) са със сериозен ръст, без налични проекти и ясна обосновка. Почти сигурно там няма да бъдат усвоени поне 1 млрд. лв.
- МФ залага увеличение с 46% на текущата издръжка, без да има обявени проекти и процедури. По-голямата част от тези средства нямат да бъдат изразходвани и това ще намали допълнително дефицита.
- Приходите от ДДС забавят ръста си наполовина (за 2022 г. ръстът е 2.3 млрд., докато за 2023 г. е около 1 млрд.). Вероятно това е следствие от забавения икономически растеж, но въпреки това сумите изглеждат подценени на фона на продължаващата висока инфлация.
- България не е готова да усвои значителни средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Въпреки това МФ е заложило да се направят 100% от разходите за почти 3 млрд. лв. По-вероятно е обаче да не достигнем дори 1 млрд. за 2023 г. Това ще намали допълнително дефицита.
- Въпреки големия ръст на възнагражденията през 2022 г. не е заложен голям ръст на приходите от данъци върху доходите на физическите лица и от социалното и здравното осигуряване. Там се крие допълнителен буфер, който МФ е заложило.
- Разходите за бойни самолети имат голям ефект на касова основа в момента на извършването им, но се отчитат на начислена основа за период от няколко години. Същото ще важи и за разходите по ПВУ, въпреки че не е пояснено в мотивите към бюджета. Това означава, че дефицитът на начислена основа за 2023 г. ще бъде значително по-нисък, а именно той е от значение за Маастрихтските критерии за еврозоната.
Едно е сигурно – внесеният бюджет удря по имиджа на страната ни заради високия прогнозиран дефицит. Това може би носи на някого временни политически дивиденти и притиска партиите в парламента да търсят решение, но не се отразява добре в международен план.
При разумно поведение на партиите в парламента България ще има бюджет с дефицит под 3% от БВП, ще избегнем тегленето на големи обеми дълг, ще задържим относително ниски лихви, няма да вдигаме данъците и ще имаме още един аргумент за приемането ни в еврозоната.
Още новини
Първа среща между преговорните екипи на "Демократична България", ГЕРБ-СДС, БСП-ОЛ и ИТН
Продължават преговорите за правителство между "Демократична България" и "ГЕРБ - СДС"
Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.
Общо събрание на МО Берлин
Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента
Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии
Медиатека
Надежда Йорданова в "120 минути"
Божидар Божанов в "Говори сега"
Д-р Симидчиев в "Събуди се"
Позиции
Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.