Г-Н РУМЕН РАДЕВ
ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
УВАЖАЕМИ ПРЕЗИДЕНТ РАДЕВ,
Обръщаме се към Вас с настояване да упражните правомощията си по чл. 101, ал. 1 от Конституцията и да върнете § 6 и § 11 от Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г., приет на 29 ноември 2017г., за ново обсъждане в Народното събрание.
В § 6 и § 11 от Преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса (ЗБНЗОК) за 2018 г. се предлага пълна забрана на реимбурсиране на нови лекарства и нови дейности. Приемането на текста означава на практика мораториум за медикаменти, които са достижение на съвременната медицина, вече се заплащат в останалите държави от Европейския Съюз и са от жизненоважно значение за хиляди граждани в България.
Решението на Парламента да установи мораториума е акт на противоконституционно посегателство върху правата на пациентите в България. Осигуряването на равен достъп до лекарства на всички граждани на Европейския съюз бе потвърдено наскоро като приоритет и за България, а приетите промени правят точно обратното.
Механизмът на навлизане на нови лекарствени продукти на българския пазар е ясен и предвидим. Повече от година съществува и ефективно работи Комисия по оценка на здравни технологии, оценяваща терапевтичната полза и фармакоикономическата перспектива на всяка нова молекула. Само след позитивна оценка и последващи преговори за отстъпка между НЗОК и производител, съответната терапия може да бъде включена в Позитивен лекарствен списък. От 2016 година насам НЗОК има и ефективни механизми за договаряне на максимална обща стойност на заплащане. Промените в Наредба № 10 от 24.03.2009 г. за условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 и т. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, както и на лекарствени продукти за здравни дейности по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (Загл. изм. – ДВ, бр. 67 от 2011 г., изм. и доп., бр. 48 от 2014 г., доп., бр. 62 от 2015 г., в сила от 14.08.2015 г.), публикувани в Държавен вестник на 7-ми ноември 2017 г., гарантират пълно спазване на договорена прогнозна стойност на заплащане от страна на НЗОК. Мораториумът засяга около 20 нови терапии на стойност около 25 млн лева с вече договорени отстъпки по действащия в България механизъм, като част от тях са животоспасяващи или без налична лекарствена алтернатива на българския пазар. Някои от тези медикаменти са по-разходоефективни в сравнение с вече заплащани терапии. Не на последно място може да се спомене, че за някои от тези терапии пациенти са в очакване от няколко години.
Мораториумът за нови дейности на практика спира развитието, инвестициите и инициативата в сектора за цяла година. Ако България трябва да предложи достъп до нови технологии и терапии на гражданите си, наравно с гражданите на останалата част от ЕС, то с тази мярка, предлагана под претекст на спестяване на средства, разходите просто се отлагат. Това отлагане обаче води и до натрупване на финансови разходи, защото медицината се развива постоянно и 2019 г. ще ни очакват още нововъведения за финансиране.
При настоящата сложна финансова ситуация опитът за оптимизиране на бюджета на НЗОК е повече от нужен. Това обаче не може да бъде постигнато със забрана за иновации и достъп до терапия на пациентите. Опитът по такъв елементарен и механичен начин да се решат тези проблеми издава безсилието или нежеланието на управляващите да се борят с корупцията в системата и да осигурят по-качествено здравеопазване на хората. Само цялостен ефективен контрол, прозрачно и модерно електронно управление на сектора могат да доведат едновременно до покачване на медицинския стандарт, предвидимост на разходите и устойчива система на здравеопазване. Замразяване на системата и мораториум 2018 са сигнал за прехвърляне на отговорност за здравето на българските граждани. Нещо повече, те представляват подкрепа за статуквото и просто „пазене на територията“ от нови участници, които биха могли да предложат по-изгодни продукти и да намалят разходите. Инвестицията в здравеопазване е инвестиция от национално значение за развитието на обществото.
В днешно време в сферата на здравеопазване, докато светът въвежда приоритетно и своевременно високо технологични дейности, валидира и прилага иновативни лекарствени терапии, върви към ера на „персонализирана медицина“, у нас все още стои въпросът за адекватно здравеопазване. Към настоящия момент, чрез решенията си управляващите не показват държавнически подход и грижа към бъдещето и здравето на нацията ни. Забрана за нови лекарства и нови дейности по същество е незачитане правата на пациентите по отношение на ефективно лечение и дискриминация на региони, където съответната болнична медицинска услуга не се предлага към настоящия момент.
Ето защо, Ви призоваваме да упражните своето право на вето и да върнете § 6 и § 11 от Закона за Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2018 г.
4 декември 2017 г.
Христо Иванов – Преседател на
ПП „Движение Да България“
Още новини
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Медиатека
Божидар Божанов в "Панорама"
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Божидар Божанов в "Денят ON AIR"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.