След въвеждането на извънредно положение на 13.03.2020 г., наред с безспорно необходимите и обществено подкрепени мерки, управляващите започнаха да предприемат и ред стъпки, които ерозират и без това отслабения правов и демократичен ред в страната. Връх в това отношение е фактическото прекратяване на работата на парламента. На практика, мнозинството превръща Народното събрание в придатък към “щаба”.
Вместо да бъде върховен представителен и контролен орган, парламентът се свежда до мълчалив гумен печат. Това е изключително опасно в условията на обявено извънредно положение, ограничаване на граждански права, стигащо до заявки за суспендиране на Европейската конвенция за правата на човека, приспиване на съдебната власт, планиране на големи извънредни разходи и пр. Практически, в страната остават да действат единствено органите на изпълнителната власт и прокуратурата. Все по-големи области от обществения живот се уреждат със заповеди.
Управляващите трябва да бъдат наясно, че общественото доверие е крехко и разполагат с подкрепа единствено за мерки, които са конкретно необходими за преодоляване на пандемията и нейните непосредствени последици. Обществото ни не се е съгласявало с установяване на режим на управление с декрети, издавани от изпълнителната власт и неясни щабове и съвети, без гаранции за правомерност, прозрачност и отчетност.
Ето защо, в спешен порядък призоваваме за следното:
1. Възстановяване на пълноценната работа на Народното събрание. За целта предлагаме да се въведат необходимите нормативни и технологични мерки за неприсъствена работа на народните представители, при пълни гаранции за прозрачност и обществено участие. Готови сме да предоставим експертна помощ за бързото реализиране на тази цел.
2. Приемане на необходимите редакции в Закона за здравето, Закона за защита при бедствия и други закони, които да позволят след 13.04.2020 г. мерките по прилагане на карантина и ограничаване последиците от пандемията да продължат да се прилагат на основата на редовното законодателство и да не се налага продължаване на извънредното положение. Ще направим конкретни законодателни предложения в тази насока.
3. Всички извънредни харчове на обществени средства да бъдат придружени от максимални гаранции за прозрачност и отчетност. Всеки разход над 200 000 лева да бъде одобряван с постановление на Министерски съвет, а изпълнението на всички финансови мерки, включително от страна на Българската банка за развитие, да бъде отчитано ежеседмично в парламента.
4. Изричен отказ от всякакви действия, насочени към дерогиране прилагането на Европейската конвенция за правата на човека и утвърждаване на пълноценното й прилагане.
Припомняме, че правова държава означава управление на правото и на законите, а не чрез произволни декрети на изпълнителната власт. Отстояването на нормалната парламентарна дейност, прилагането на редовно законодателство и зачитането на Конвенцията за правата на човека са важни гаранции, че всички необходими ограничителни мерки ще бъдат основани на закона, пропорционални на легитимна цел и обосновани от ясна за обществото необходимост. Само при тези условия те могат да бъдат истински ефективни и обединяващи обществото в споделена воля за преодоляване на кризата.
България трябва да прилага решителни противоепидемични, социални и икономически мерки. Необходимостта за това вероятно ще продължи по-дълго, отколкото ни се иска. И точно затова, то трябва да се прави без да се отказваме от своите демократични и правови завоевания. Нещо повече, убедени сме, че ако управляващите продължат със своя антидемократичен уклон, това ще разруши обществения консенсус за прилагане на необходимите противоепидемични мерки и може да има изключително опасно въздействие върху волята за преодоляване на кризата.
Още новини
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Ивайло Мирчев: Първо лидерска среща с ГЕРБ, после с юридическите екипи
Медиатека
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Божидар Божанов в "Денят ON AIR"
Ивайло Мирчев в "12+3"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.