Божидар Божанов, ИТ експертът срещу аналоговото мислене на властта

Той е на 34. Високите технологии са неговата страст, професия и бизнес. Има диплома от Лондонския университет Голдсмит. Ценен актив е за поредица компании по света, преди да създаде стартъп-компания за киберсигурност. Защитава информацията в компютърните ни системи от кражби и злоупотреби.

Той е популярен в средите на експертите по информационни технологии. В БЛОГодаря (bоzho.net), блога му, откриваш, че има талант да разказва увлекателно и да обяснява лесно сложната материя, в която иначе неразбираемите термини са повече, отколкото можем да понесем.

Божидар Божанов иска да въведе пълно електронно управление в институциите, за да не бъдат гражданите и бизнеса куриери на администрацията.

Сега си припомнете как говорим с чиновник на гише. Чиновникът седи, ти стърчиш прав. Принуден си да се наведеш, за да създадеш нормален контакт. Тая поза на принудителна наведеност на човека е символът на отношението на властта към обществото. Божо иска да премахне това. Ако имаш нужда от административна услуга, чиновникът да ти я дължи заедно с уважение и учтивост. Не ти прави лична услуга, за която трябва да се унижиш, да си платиш и да благодариш. Така стоят нещата в нормалните държави.

Електронното управление беше прасенце-касичка за ГЕРБ и приятелските ­ѝ партии. Никой не знае колко точно пари са профукани и… почти никакъв осезаем напредък. Незначителен процент услуги са достъпни горе-долу дигитално. Преди 2-3 години някой беше пресметнал, че около 2 млрд. лева са потънали в е-управлението, но продължаваме да разнасяме документи на хартия, задължително с печат, от гише на гише и от град на град. Наведени.

Неотдавна хората на Томислав Дончев поискаха още 1,5 млрд. А в това време българската администрация продължава да се отнася към компютрите като към компоти. И Дончев така и не отговори на поканата от Божидар и Ивайло Мирчев за публични дебати по темата.

Ако ви звучи абстрактно е-управлението, ето съвсем малко примери какво ще промени то според Божидар:

  • Ще сложи края на „Тук не е информация“ – дежурното клише, с което чиновникът ти казва с вбесяващ тон да му се разкараш от главата.
  • Ще има информация и тя ще е достъпна и удобна за използване и от гражданина, и от администратора.
  • Информацията няма да бъде източвана от киберпирати, както стана с личните данни от НАП и Търговския регистър. Понеже киберсигурността е част от е-управлението.
  • Ще отпадне задължението да набавяш всевъзможни удостоверения и бележки – администрацията ще е задължена да си ги събира служебно в дигитализираната система.
  • Ще отпаднат декларациите за обстоятелства, за които носиш отговорност и които могат да бъдат проверени служебно. И това ще е задължение на е-администрацията.
  • Ще намалеят до минимум изискванията за безбройните нотариални заверки – повечето излишни, губещи време и пари. Квалифицираният електронен подпис в голяма част от случаите ще бъде приравнен с нотариалната заверка.
  • Ще има електронни регистри по различните закони. Общото в различните регистри ще отговаря на стандарт за проследимост и история на действията, отворени данни, уникални идентификатори, отворени програмни интерфейси и т.н. Регистрите няма да са трудно откриваеми или нарочно скрити.
  • Банките, застрахователите, телекомите и другите големи компании ще използват електронна изцяло комуникация, за да изпълнят задълженията си по Закона за мерките срещу изпирането на пари например. Вместо сегашните хартиени писма, за които не може да е сигурно, че стигат до адреса и че там някой обръща внимание на сигнала.  Впрочем как се промушват 60 млн. лв. през банки, за да може един хазартен бос да ги даде за подкуп?
  • Ще приключим с номера на китайката един закон да се променя с преходните и заключителните разпоредби в друг закон. Близо 10 години тази практика създаваше хаос и противоречия в свързаните закони или обслужваше лобистки интереси.

Във всекидневния ни живот е-управлението ще ограничи до максимум „малката“ и „голямата“ корупция и източването на публичните финанси към нечии чекмеджета. Сега корупцията краде около 10 млрд. лева годишно и обезкървява социалните системи. Цените в обществените поръчки рязко ще поевтинеят.

Е-здравеопазването ще улесни и пациентите, и лекарите. Ще премахне бумащината и изтичането на пари. Ще премахне и тичането на пациентите между кабинети и комисии с една камара ненужни документи. Ще отнеме диктата на здравната каса, ТЕЛК и другите здравни мастодонти.

Ще има пари за образование, за социални дейности, за пенсии, за култура, за всичко.

Да, електронното управление не е прищявка, а инструмент, който принуждава държава на бъде прозрачна и почтена, а на гражданите им е удобно и евтино,  бързо и лесно, казва Божо.

„Ще разбереш какво мисля, като видиш какво правя“, е логиката в действията му. Като експерт Божидар Божанов настоява и работи за въвеждането на е-управление от 2009-а. Подготвя промени в закони, пише нови наредби и стратегически документи, но за парламента това никога не е било истински приоритет.

Така Божидар взема решението, че щом не може като експерт, ще се наложи да влезе като политик в парламента, за да може най-после обществото да получи електронно управление, армията държавни служители на хранилка, да стане професионална, добре възпитана и постепенно да намалее.

По думите му свободата е възможна само с върховенство на закона, а на тези два стълба стъпва модернизацията на страната. Много граждани и бизнесът отдавна са се „дигитализирали“. Дори и най-възрастните се справят с чудесно таблетите, защото само чрез тях виждат децата си в чужбина, избягали от аналоговите политици в България.

Естествено Божидар става част от „Да, България“ и кандидат за народен представител на изборите след две седмици. Той е от „Демократична България“ – номер 23 в листата. Преференцията за него е 103.

Е-управлението е доверие между хората и тяхната държава. Имайте доверие на Божо за това.

Още новини

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.

Общо събрание на МО Берлин

Общо събрание на МО Берлин

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова в "120 минути"

Надежда Йорданова в "120 минути"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Божидар Божанов в "Говори сега"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Д-р Симидчиев в "Събуди се"

Всички видеа

Позиции

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK