Днес „Демократична България – Обединение“ изпрати на Председателя на Народното събрание и всички парламентарни групи законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта. Сега действащият Закон за хазарта създава общи правни положения в режима на организиране на игри на случайността, като задава рестриктивен контрол преимуществено върху казината и игралните зали без оглед на новите тенденции лотарийните игри и моментите печалби и същевременно либерализира хазартните игри от ново поколение, което налага необходимостта на прецизиране текстовете на закона.
Изготвянето на предложения закон за изменение и допълнение на Закона за хазарта е продиктуван от нарастващите тенденции за навлизане на дигитални възможности за трансгранични и вътрешни залагания през интернет, мобилен телефон и телевизия, включително и онлайн-лотарии и игри от разстояние. Стремежът на „Демократична България“ е да бъде разширен обхватът на законовата регламентация, за да се даде законова защита, която да бъде в помощ на обществото.
Предложените промени се основават на съобразяването със съществени и обективни причини като процента пристрастени към този тип игри на късмета, както и на стремежа да се стандартизират критериите, за да се осигури равенство на всички участници пред закона. Промените целят да хармонизират критериите за организиране и разпространение на хазарта, без оглед конкретния вид игра.
Към настоящия момент особени изисквания за разпространение на хазартни игри се наблюдава само при ситуиране и отстояние от училища и домове за деца, което на практика протектира разпространението на лотарийни билети и моменти игри без оглед важността за улеснен достъп от беззащитни обществени групи.
Сходна императивна промяна се въвежда и при разпространението на територията на и в близост до площи публична и общинска собственост, както и лечебни заведения. Промените целят да хармонизират критериите за организиране и разпространение на хазарта, без оглед конкретния вид игра.
Друга част от предложението е насочена към ограничаване на рекламата на хазартни игри като се цели дейността да се третира наравно с рекламата на тютюневи изделия и спиртни напитки. Императивната забрана за реклама на хазартни игри ще уеднакви регулацията с европейската в тази посока и ще даде оптимално рестриктивен достъп за промотиране и разпространение чрез масовите средства за осведомяване.
Така предложеният законопроект предвижда въвеждането на мандатност на членовете на комисията ще повиши общественото доверие в регулатора и неговата безпристрастност.
Наред с измененията за приложеното поле на нормите и тяхното действие в контролирана среда се въвежда и пропорционалност на вноските за социално отговорно поведение на организаторите на хазартни игри, която е в процентно съотношение с печалбата от тяхната дейност, които са насочени към борба и превенция на зависимостите. Предложени са разпоредби, които да приведат в действие неработещата сега норма част от държавните такси, събирани от организаторите на хазартни игри, да се привеждат в Национален фонд “Култура” и да се ползват за култура.
В допълнение, следва да се вземе предвид и обстоятелството, че по отношение на ДП „Българският спортен тотализатор“ са приложими нормативни ограничения – то разпределя печалба в полза на принципала си – министерство на младежта и спорта. Въпросното отчисление при частните дружества не е регулирано нормативно, от което следва, че те могат да си позволят и да връщат по-голям процент от сумата на залозите като печалби на играещите, и да инвестират повече в реклама и маркетинг. Това създава неравнопоставеност в организаторите на хазартни игри, която може да бъде преодоляна чрез запазване на частната инициатива, наред с която се въвеждат рестриктивни мерки за лиценз, контрол и разпространение на хазартните услуги.
„Демократична България“ счита, че настоящият закон не осигурява системен подход при лицензирането и постлицензионния контрол върху организаторите на различни хазартни игри, а дори стимулира участието в лотарии чрез липсата на системна регламентация на този тип дейности. Наред с това считаме, че наименованията на хазартните дейности не следва да въвеждат в заблуда обществото и с оглед което е адресирана законова промяна, императивно забраняваща търговското наименование на организатора и/ или играта да бъде подвеждащо и двусмислено.
Приложения:
- Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта;
- Мотиви към проекта на закон за изменение и допълнение на закона за хазарта;
- Доклад за цялостна оценка на въздействието на проекта на изменение и допълнение на Закона за хазарта.
Демократична България
Още новини
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Медиатека
Божидар Божанов в "Панорама"
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Божидар Божанов в "Денят ON AIR"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.