Избори 2024: Подкрепете ни с номер 26 в бюлетината!

Демократична България настоява за независима проверка на Търговския регистър

ДО

ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,

Вече две седмици частноправните субекти и гражданския оборот са в безпрецедентна ситуация. Търговският регистър на Република България не функционира поради пълен технологичен срив, като по този начин се нарушава нормалното протичане на търговските отношения, препятства се упражняването на правата на частните субекти и се създават предпоставки за засягане на правната сигурност.

Няколко обявени от правителството срокове за възстановяване на функционирането на Търговския регистър (ТР) вече бяха пропуснати. Вече две седмици правителството на Република България:

– не дава адекватно обяснение за естеството на аварията и какви конкретни действия за нейното възстановяване се предприемат;

– извън голословни общи заявления, не дава конкретни и обосновани гаранции, че информацията ще бъде възстановена в пълнота и всякаква манипулация ще бъде изключена, а евентуалните опити за такава- санкционирани;

– не прави оценка на щетите и не коментира тяхното компенсиране.

Единствената форма на понасяне на отговорност беше подадената под обществен натиск оставка на изпълнителната директорка на Агенция по вписванията Изключително алармиращо е, че на нейно място веднага беше назначена чисто партийна креатура, която не разполага с никаква компетентност за мениджмънт на подобна агенция или в областта на електронното управление. Нито от биографията на новата изпълнителна директорка, нито от нейни публични изявления, каквито няма, следва, че тя разполага с каквато и да било визия за справянето с аварията в ТР и кризата на търговския оборот в България. Чисто политическият процес на определяне на изпълнителния директор не съдържа никакви гаранции за интегритета на назначеното лице. Това което е добре известно, че предложението идва от партия Атака и нейния лидер, който води парламентарната група на Обединени патриоти в управленската коалиция, човек, който открито е на страната на Президента Путин в отношенията НАТО-Русия и ЕС-Русия, а и България-Русия, който работи за признаване на анексирането и последвалия незаконен референдум в Крим.

Въпреки, че следствените органи бяха сезирани по случая, през изтеклите две седмици те не са обявили никаква информация и не са оповестили никакви конкретни свои действия, с които да се гарантира, че информацията ще бъде възстановена и опазена в пълнота, евентуални умишлени действия биха били разкрити, а виновните – идентифицирани и наказани. Считаме, че органите на прокуратурата и МВР не се ползват с необходимото доверие, за да се гарантира, че единствено чрез техните действия може да бъде извършено обективното, компетентно и безпристрастно изясняване на причините за и последиците от срива на Търговския регистър.

В този контекст считаме, че е от изключително значение възможно най-бързо да бъде възстановено функционирането на Търговския регистър, като същевременно бъде установено по обективен, прозрачен и не будещ никакво съмнение начин, какви са причините за възникналата безпрецедентна ситуация и дали сривът на регистъра е в резултат на умишлени действия. Необходимо е също да бъде проверено, доколко възникналият проблем не е довел до загуба или  манипулиране на данни относно обстоятелства, вписани в Търговския регистър.

Въвеждането и поддържането на Търговски регистър в електронен формат е предмет на правна уредба не само в собственото ни законодателство. Този формат на регистрация и гарантиране на публичност на определени обстоятелства, свързани с търговските дружества и оборот, е задължение, което Република България има като член на Европейския съюз. В правото на ЕС са установени общи за всички държави членки правила относно поддържането на електронен регистър за търговските дружества и гарантирането на публичен достъп до информация за тях, които целят да защитят интересите на съдружниците и на трети лица с оглед осъществяването на търговска дейност в отделните държави от ЕС и с оглед упражняване на свобода на установяване от гражданите и правните субекти на ЕС между отделните държави членки на Съюза.

Първа директива за дружественото право (2009/101/EC) изисква от държавите да поддържат система за публикуване на (минимално определени в директивата) обстоятелства и документи (за капиталови дружества), т.е. търговски регистър. По правото на ЕС и към всеки европейски гражданин, българското правителство дължи да осигури:

– цялата информация относно статута на дружествата да се съхранява и да е достъпна в електронна форма (информация от преди 2006 — може да се съхранява и на хартия, но при поискване трябва да се конвертира в електронна форма и да се предостави така);

– заявления и документи до ТР да може да се подават по електронен път;

– базата данни да е достъпна чрез централна електронна платформа.

Достъпността и коректността на тази информация е въпрос на сигурност на европейския търговски оборот. Несъмнено, това е въпрос и на общоевропейската киберсигурност.

С оглед на това, сривът на електронния Търговски регистър и невъзможността той да бъде възстановен при гаранции за сигурността на информацията нарушава изискванията на хармонизираното законодателство на ЕС и представлява поредна стъпка по посока на ерозирането на доверието в страната ни като подходящо място за инвестиции и развитие на бизнес в рамките на общия европейски пазар.

Нещо повече, този инцидент повдига сериозни въпроси относно способността на  правителството да отговори на изискванията, свързани с постигането на критериите за макроикономически баланс и конвергенция. В контекста на заявеното намерение за присъединяване към Еврозоната, българското правителство пое редица ангажименти за институционални реформи и оздравяване на финансовия сектор. За целта се планира провеждането на нови стрес-тестове на редица банкови и небанкови финансови институции. Не е ясно как всички тези ангажименти биха могли да бъдат изпълнени без да има гарантирана сигурност на информацията в ТР и да бъдат елиминирани всички съмнения във възможността тя да е била манипулирана.

С оглед на горното, настояваме да бъде проведена независима проверка на причините за срива на Търговския регистър, която да бъде осъществена при участие на външни експерти и гаранции за прозрачност и независимост от страна на Европейската комисия. По наше мнение в подобен формат на проверка следва да бъдат привлечени независими експерти от авторитетни и доказани компании в ITсектора, както и експерти от научно-изследователски институции със съответната експертиза, които обстойно и обосновано да посочат техническите причини, довели до срива на регистъра и невъзможността той да функционира дни наред.

Считаме, че прилагането на подобен подход се налага и с оглед на това, че функционирането на Търговски регистър в електронен формат е предмет на обща европейска уредба, за спазването на която отговаря Европейската комисия. Подобен ред на проверка относно причините за и последиците от срива на Търговския регистър според нас е наложителна и предвид на това, че един значителен кръг от търговски дружества са собственост на или в тях има участие на граждани и правни субекти от други държави от ЕС, а от друга страна, много български компании работят активно с дружества в други държави от общия европейски пазар.

С уважение:

Съпредседатели на Демократична България – Обединение

Атанас Атанасов

Христо Иванов

Още новини

Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали

Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи

Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи

Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство

Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство

Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски

Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски

Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024

Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024

Всички новини

Медиатека

Д-р Симидчиев в "Говори сега, 23.11.2024г.

Д-р Симидчиев в "Говори сега, 23.11.2024г.

Божидар Божанов в "Панорама"

Божидар Божанов в "Панорама"

Надежда Йорданова в "Лице в лице"

Надежда Йорданова в "Лице в лице"

Всички видеа

Позиции

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK