Избори 2024: Подкрепете ни с номер 26 в бюлетината!

“Демократична България”: Конституционният съд утвърди парламентарната отчетност на главния прокурор

13 юли 2022, сряда Viber

“Демократична България”: Конституционният съд утвърди парламентарната отчетност на главния прокурор

“Демократична България” определи вчерашното решение на Конституционния съд като пореден успех в утвърждаване на парламентарната отчетност на главния прокурор. Решението на КС потвърждава задължението главният прокурор да се отчита в Народното събрание поне веднъж на 3 месеца – както в пленарната зала, така и в комисия.

В декларация от трибуната депутатът Атанас Славов припомни, че въпросната точка в правилника за дейността на Народното събрание е инициирана от “Демократична България” в предишните два кратки парламента – 45-ия и 46-ия. Оттам е възприета и редакцията на чл. 25 в настоящия правилник, която главният прокурор Иван Гешев неуспешно атакува пред КС.

В същото време “Демократична България” обявява, че с решението си да не отстрани Иван Гешев миналата седмица Висшият съдебен съвет окончателно е загубил своя авторитет пред обществото.

Атанас Славов обяви, че в Министерство на правосъдието вече е изработен законопроект, гарантиращ независимо наказателно разследване на главния прокурор в съответствие с европейските стандарти и препоръки.

“Липсата обаче на реална възможност за търсене на отговорност на главния прокурор по действащия конституционен ред, трудно може да бъде компенсирана само с промени в законите”, се казва в декларацията.

ДЕКЛАРАЦИЯ

на

ПГ „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ“

относно

ПАРЛАМЕНТАРНАТА ОТЧЕТНОСТ НА ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР

Вчера, 12 юли 2022 г., се навършиха 31 години от приемането на Конституцията на Република България, която наред с утвърждаването на основните ценности, принципи и институции на конституционната демокрация, остави недовършен модела за гарантиране на независимост и отчетност на съдебната власт и прокуратурата в страната.

Вчера Конституционният съд се произнесе с Решение № 6 от 12  юли 2022 г., което категорично подкрепя необходимостта от въвеждане на парламентарна на отчетност на главния прокурор пред Народното събрание – както в рамките на редовните обсъждания най-малко веднъж на три месеца в Комисията по конституционни и правни въпроси (чл. 25 ПОДНС), така и в пленарна зала (чл. 86 ПОДНС). КС единодушно прие, че „предвиденият в разпоредбата механизъм е съобразен напълно с конституционно отредената роля на всеки орган от съдебната власт за реализиране на държавната политика в правосъдието, като осигурява функционирането на независимите власти в условията на взаимодействие, баланс и контрол за постигане на целите в съответната сфера на държавното управление.“

Радваме се, че и “Демократична България” има съществен принос за въвеждане на тази форма на парламентарна отчетност на главния прокурор още в Правилника за организация и дейността на Народното събрание на 45-ото и 46-ото Народно събрание, откъдето тя беше възприета редакцията на чл. 25 в настоящия правилник.

Вчерашното решение на КС е важна стъпка в утвърждаването на парламентарната отчетност на главния прокурор. В същото време, миналата седмица, окончателно приключи производството пред Висшия съдебен съвет, инициирано от министъра на правосъдието Надежда Йорданова с искане за освобождаване на главния прокурор за извършени от него конкретни нарушения и уронване на престижа на съдебната власт. Главният прокурор запази своя пост, но ВСС окончателно загуби своя авторитет пред обществото.

В Министерство на правосъдието вече е изработен законопроект, гарантиращ независимо разследване на главния прокурор в съответствие с европейските стандарти и препоръки. Липсата обаче на реална възможност за търсене на отговорност на главния прокурор и неговото отстраняване по действащия конституционен ред, трудно може да бъде компенсирана само с промени в законите. Необходима е процедура, която да не зависи от йерархични лоялности и конюнктурни обвързаности на членовете на ВСС. Такава пълноценна процедура за търсене на отговорност на главния прокурор е възможно да бъде приета единствено чрез конституционна промяна.

Идеите за реформа на съдебната система и прокуратурата са съществена част от политическата идентичност на “Демократична България” от самото й създаване. Въпреки ограничените възможности за извършване на необходимите конституционните реформи в структурата и отчетността на съдебната власт в настоящия политически контекст, няма да се откажем от тази основна стратегическа цел. Ще продължим да я отстояваме в този и в следващите парламенти. Докато в нашата България върховенството на правото и конституционната демокрация се установят на твърда основа и се превърнат в необратим избор на цялото общество.

Още новини

Ивайло Мирчев: Едно голямо момче в момента, Пеевски, търси мнозинство, с което да бъде избран негов председател на НС.

Ивайло Мирчев: Едно голямо момче в момента, Пеевски, търси мнозинство, с което да бъде избран негов председател на НС.

Ивайло Мирчев: Борисов е бащата на санитарния кордон, не сме го измислили ние.

Ивайло Мирчев: Борисов е бащата на санитарния кордон, не сме го измислили ние.

ГЕРБ не просто не отстъпват от Рая Назарян, а саботират процесите и не инициират никакво решение на проблема

ГЕРБ не просто не отстъпват от Рая Назарян, а саботират процесите и не инициират никакво решение на проблема

Общо събрание на МО Брюксел

Общо събрание на МО Брюксел

Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали

Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.

Всички новини

Медиатека

Надежда Йорданова в "Твоят ден"

Надежда Йорданова в "Твоят ден"

Д-р Симидчиев в "Добро утро, Европа"

Д-р Симидчиев в "Добро утро, Европа"

Ивайло Мирчев в "Денят започва"

Ивайло Мирчев в "Денят започва"

Всички видеа

Позиции

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK