“Движение Да България“ изразява загриженост от оповестените публично предложения за промени в правилника на Център „Фонд за лечение на деца“ (ЦФЛД) и непрозрачния начин, по който тези промени се планират и обсъждат.
Детското здравеопазване е една от сферите на особен интерес и приоритет на политиката ни, затова смятаме за неморално въпроси, засягащи здравето и живота на най-уязвимите български граждани – болните деца – да се решават непрозрачно и централизирано.
12-годишната история на ЦФЛД доказа, че институцията работи най-ефективно и в интерес на децата и техните семейства, когато компетентна администрация си сътрудничи със заинтересован и активен Обществен съвет. Институцията беше модел за работещ граждански контрол върху разходването на публични средства. Общественият съвет е гарант за целесъобразното и законосъобразно изразходване на средствата на Фонда, а не медицински консилиум.
Комуникираните публично тези, че гражданският контрол върху медицински разходи е вреден и едва ли не опасен за здравето на децата, напълно противоречат на философията на институцията, която предполага решенията на Обществения съвет да се взимат съобразно становищата на външни, независими експерти. Личи неразбирането, че Фондът е институция с финансови и организационни, а не медицински функции, и работата на администрацията и на Обществения му съвет е да се вземат най-целесъобразните за здравето и живота на всяко дете решения, въз основа на компетентните становища на експертите, а не да предопределя клинично поведение.
Опитът за елиминиране на гражданския контрол върху разходите на Фонда за лечение на деца започна със затварянето на достъпа до регистъра на институцията, и елиминирането на представителите на гражданския сектор и медиите би било поредната стъпка към пълна зависимост на институцията от политическото ръководство на Министерството на здравеопазването. Посегателството върху гражданския контрол при лечението на тежко болни деца е посегателство върху гражданския сектор като цяло. Изваждането на зависимостите, корупционните практики и конфликтите на интереси от всяка една институция минава през отварянето й за гражданско участие и мониторинг. В момента сме свидетели на точно обратния процес.
Призоваваме служебната администрация на Министерството на здравеопазването да отвори диалога за необходимите промени в работата на ЦФЛД за всички заинтересовани страни!
Уверени сме, че за да се върне институцията в ефективен режим, решенията трябва да се взимат при максимална прозрачност.
Още новини
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Медиатека
Божидар Божанов в "Панорама"
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Божидар Божанов в "Денят ON AIR"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.