До
Управителния съвет на БНБ
До
Управление „Банков надзор“ на БНБ
До
Министъра на финансите Владислав Горанов
В края на миналата година, поискахме спиране на опорочената процедура за продажба на Общинска банка, защото настояваме банката да има ясен собственик. Столичният общински съвет обаче разреши 67,64% от капитала на Общинска банка да бъдат продадени на регистрирания в Лихтенщайн фонд Novito Opportunities. 45-ма от общинските съветници гласуваха без да задават въпроси кои са инвеститорите във фонда, чиито средства ще бъдат използвани за придобиване на мажоритарния дял в банката, и кой ще упражнява контрол. Ден преди гласуването в Столичния общински съвет, Комисията за защита на конкуренцията даде разрешение за сделката. За по – малко от три месеца с експедитивността на институциите процедурата за приватизация на Общинска банка беше открита, проведена и бе избран и одобрен единствен неизвестен кандидат-купувач.
На нито един етап от тази процедура никоя отговорна общинска или държавна институция не е положила усилия да провери кой всъщност стои зад фонда Novito Opportunities:
- Самият фонд е създаден в края на юли 2017 г. – малко след като е обявено намерението за приватизация на Общинска банка;
- Първоначалната капиталова вноска във фонда е в минимален размер;
- Пълната сума от 25 милиона евро, покриваща продажната цена на Общинска банка, е направена едва в края на ноември 2017 г. ;
- Абсолютно неясно остава кой и откъде е превел тази сума в Novito Opportunities.
Сега предстои най-важната стъпка – получаване на разрешение от БНБ. Народната банка трябва да изиска пълната информация и да разкрие реалните собственици на купувача.
Тъй като заявената структура на купувача под формата на фонд, администриран от трима австрийски граждани, позволява възможност за скрит контрол от страна на инвеститорите във фонда, както и промяна на участията без да се търси разрешение от БНБ, призоваваме Банков надзор да изиска следната актуална информация и документи от купувача, отнасящи се до инвеститорите във фонда:
- Списък на всички инвеститори във фонда, включително лични и фирмени документи според вида на инвеститора;
- Декларации за краен бенефициален собственик за юридическите лица;
- Данъчни декларации за физическите лица, доказващи наличността на средства;
- Заверени финансови отчети на юридическите лица – за последните 3 финансови години включително за 2017 г.;
- Декларации за произход на средствата, включително съдържащи изявление, че средствата за участие в капитала на фонда не са заемни;
- Извлечения от банковите сметки на всеки инвеститор, показващи трансфера на средствата за участие в капитала на фонда;
- Договори за управление на фонда, условията и редът за купуване и продажба на дялове във фонда, договори за indemnity на администраторите на фонда;
- Договори или споразумения за бъдеща продажба на дялове от фонда, включително опционни или условни договори, ако такива са налични, касаещи дяловете на инвеститорите към момента на подаване на справките;
- Актуални справки от съответните регистри за обезпечения и залози в съответните юрисдикции, касаещи дяловете на фонда и дяловете и акциите на юридическите лица, притежаващи дялове във фонда.
Вярваме, че тази информация е адекватна за установяването на инвеститорите и механизмите на контрол на кандидат – купувача на Общинска банка и разчитаме на добросъвестността и професионализма на Банков надзор, за да не се допусне неоправдан риск в банковата система и евентуално нова КТБ.
Тъй като съществува реална опасност Общинска банка да попадне под контрола на структура с неясни акционери и неясни капитали вследствие на порочното решение на Общински съвет и тъй като депозитите в тази банка са гарантирани от данъкоплатците – призоваваме министъра на финансите Владислав Горанов да изясни, чрез механизмите на АДФИ и ДАНС, произхода на средствата на инвеститорите във фонда кандидат – купувач на Общинска банка, както и интегритета на самите лица и организации, явяващи се финансово заинтересовани във фонда.
Независимо, че формално министерство на финансите не участва в лицензионната процедура за нов купувач на банка, инструментите, които има министърът, включително и като принципал на Фонда за гарантиране на влоговете, а и самият Министерски съвет, позволяват изясняването и осветляването на инвеститорите и механизмите на контрол в банката. Това е от особено важно значение за българските данъкоплатци с оглед да не се допусне създаването на една нова КТБ, която ни струва над 4 млрд. лева.
Още новини
Преговорните екипи на ГЕРБ – СДС и “Демократична България” постигнаха съгласие да се работи по проект на споразумение за съвместно управление, отразяващо резултатите от проведените до момента срещи по сектори и антикорупционните приоритети и мерките за реформа в правосъдната система.
Общо събрание на МО Берлин
Служебното правителство може веднага да подпише споразумението с Украйна - няма нужда от санкция на парламента
Надежда Йорданова: Призоваваме всички политически сили максимално бързо до края на седмицата да формираме постоянните комисии
Продължават преговорите за правителство между ГЕРБ-СДС и ДБ
Ще се отзовем на поканата от ГЕРБ и от утре влизаме в преговори сериозно, с грижа за България и много ясна цел.
Медиатека
Надежда Йорданова в "120 минути"
Божидар Божанов в "Говори сега"
Д-р Симидчиев в "Събуди се"
Позиции
Позиция на “Демократична България” относно необходимостта от съставяне на редовно правителство и излизане от политическата криза
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.