Критично ниските резултати от международния тест PISA доказват, че българското образование се проваля в голямата задача да подготви децата и младежите за реалния живот. Това заяви народният представител Елисавета Белобрадова от “Продължаваме Промяната – Демократична България” в ефира на Българското национално радио.
“Дефицитите на учениците ще се преодолеят след години работа и широк консенсус за сериозни реформи, с които не се злоупотребява за политически цели. Нужно е всички да се съгласим, че интересът на децата и младите хора на България е на първо място. Българското образование трябва да стане абсолютен приоритет с цел българските деца да останат в България, да могат да работят за себе си и близките си, да са адекватни на съвремието и да са доволни от живота си”, подчерта Белобрадова.
Представителят на “Да, България” добави, че заедно с колегите си ще работи за качествени изменения в Закона за предучилищното и училищното образование, както и за успешна програма за ранно детско развитие. Според Белобрадова програмата трябва да доведе до консенсус за качествена работа с и приобщаване на най-малките деца. Тя посочи и добри практики от Португалия и Германия, които биха били приложими и у нас. Конкретно португалският пример включва огромна реформа в ранното детско развитие, която помага на най-малките още в първите им шест години да бъдат мислещи, възприемащи околната среда и владеещи чужди езици.
“Българското образование трябва да отговаря на съвременните реалности, в които живее ученикът – с постоянно отклоняващо се внимание, с адаптиране на материала и включване на реалния живот вътре в образованието, с повече дигитализация, така че то да е адекватно на начина, по който общуват хората в момента. Ще са ни нужни няколко години, но с финансовата подкрепа по Плана за възстановяване и устойчивост ще тръгнем в правилната посока”, каза още Белобрадова.
Депутатът подчерта, че реформата трябва да бъде цялостна и да засегне не само осъвременяването на учебните програми, но и подхода на преподавателите, които трябва да бъдат адекватно подкрепени и обучени в нови компетенции. Според Белобрадова трябва да се подобрят и педагогическите програми в университетите за подготовка на млади учители.
“Програмите са централният елемент, в който като крайна цел трябва да заложим уменията на децата. Проблем е, че учебните програми не са фокусирани в компетентностен модел, а в зубрене, наизустяване и решаване на теоретични задачи. Учебниците не подпомагат ученика в решаването, а особено много утежняват нещата с неразбираеми текстове, написани в тежък и академичен стил. Според мен като зам.-председател на Комисията по образованието и науката в нашето образование няма брънка, която да не е в тежест на българския ученик”, заключи Белобрадова.
Още новини
Надежда Йорданова: Делян Пеевски олицетворява част от най-грандиозните и корпулентни корупционни скандали
Парламентът може да започне работа след избирането на председател, като отприщи бента на безобразията.
Докато ГЕРБ не спре да бъде гостоприемник на политическия паразит Пеевски, тази криза ще продължи
Да се обединим около друг председател на парламента, зад когото няма политическо мнозинство
Ако всички оттеглят кандидатите си и консенсусно целият парламент избере Силви Кирилов, това ще отпуши Народното събрание, иначе Борисов отказва да се разграничи от Пеевски
Общо събрание на МО Лозенец, 28.11.2024
Медиатека
Д-р Симидчиев в "Говори сега, 23.11.2024г.
Божидар Божанов в "Панорама"
Надежда Йорданова в "Лице в лице"
Позиции
Решение на Изпълнителния съвет на „Да, България!“ за избор на председател на 51-ото Народно събрание
Резолюция на Националния съвет на „Да, България!“ от 3 септември 2024 г.
Резолюция на Националния съвет на „Да, България! от 29.08.2024 г.