Ликвидацията на Фонда за лечение на деца – пореден морален банкрут на управлението

Протестираме срещу намерението на управляващите тихомълком да ликвидират Център „Фонд за лечение на деца“ в сегашната му форма. Като отделна специализирана структура, заедно със своя Граждански съвет, Фондът е постижение на гражданското общество у нас. През годините той беше фокус на множество сблъсъци, но и на непресекваща надежда за изграждане на модел на индивидуализиран подход при висока степен на прозрачност и участие на всички заинтересовани страни, което да гарантира ефективност, справедливост и хуманност.

Днес, управляващите опитват чрез преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджет на НЗОК за 2019 г. да закрият Фонда като отделна структура. Това се прави без подробни мотиви и оценка за въздействието на такова решение и без всякакъв обществен дебат.  При този подход не се предвиждат никакви законодателни гаранции за осигуряване на непрекъснатост на осъществяваните от ЦФЛД дейности, както и за прозрачност и своевременност на разглежданите процедури.  Неясна е и съдбата на Гражданския съвет, но с висока степен на увереност можем да предположим, че именно неговото премахване е една от основните цели на управляващите. Предвижда се всички важни въпроси да бъдат уредни с бъдещ подзаконов нормативен акт, без никаква яснота относно цялостния модел, който се предлага и без гаранции за обоснованост, прозрачност и обществено участие в неговата разработка.  Това създава още едно ниво на несигурност и непредвидимост при осигуряване на финансирането на лечението на деца.

Особено притеснително е, че в така предлаганите преходни и заключителни разпоредби не се съдържат механизми, които да осигурят финансиране на съпътстващите лечението в чужбина разходи и да гарантират неговата достъпност – разходи за транспорт, преводи, настаняване и пътуване на един придружител. За сметка на това, законодателят не е пропуснал да уреди, че част от средствата, постъпващи в бюджета на ЦФЛД  (дарения, невъзстановени депозити по чл. 79, ал. 1 от Изборния кодекс и други) ще постъпват по сметка на НЗОК, без обаче да се гарантира тяхното целево използване именно за финансиране на лечението на деца, а не за други разходи на НЗОК.

Посочените промени се правят непрозрачно и без никаква възможност за обществено обсъждане. Чл. 18а от ЗНА задължава органите, които имат право на законодателна инициатива да провеждат обществени консултации с гражданите и да извършват оценка на въздействието на всеки законопроект. Противното нарушава установените в ЗНА принципи на предвидимост, откритост и съгласуваност. Посоченият законопроект все още не е обявен публично и не е предоставена никаква възможност за провеждане на обществени консултации за срок от поне 30 дни.

Приемането на промени чрез преходни и заключителни разпоредби на бюджетен закон е потенциално противоконституционен подход.  Конституционният съд вече се е произнасял, че „ежегодните бюджетни закони са закони във формален смисъл като в основното, същинското си съдържание те не съдържат правни норми“. Въвеждането на фундаментални промени чрез изменение на над десет нормативни акта чрез ПЗР на „закон“ с действие една календарна година противоречи на основни принципи на върховенство на правото и крие риск от обявяването им за противоконституционни. Това поставя под въпрос легитимността и стабилността на обществените отношения в областта на здравеопазването и законосъобразното установяване и функциониране на новосъздадените органи, както и на процедурите, които протичат пред тях.

„Демократична България“ не поставя под съмнение необходимостта от сериозни реформи в здравеопазването и в частност лечението на най-малките. Този подход обаче е напълно недопустим. На обществото се дължи цялостна оценка за негативите и позитивите на досегашния подход при финансиране лечението на деца и пълноценна концепция за модела, с който се предлага той да бъде заменен. Особено важно е да бъде даден отговор как ще се гарантира прозрачността и участието на заинтересованите групи и обществеността. Едва след широк обществен дебат и отчитане на всички гледни точки управляващите биха могли да внесат един напълно разработен нормативен пакет, с който да осъществят необходимите реформи.

Напълно наясно сме обаче, че без концентриран обществен натиск, управляващите няма да се откажат от своя порочен подход и практически при никакви обстоятелства не можем да очакваме да проведат отговорно и задълбочено обсъждане на необходимите реформи, с уважение към огромния хуманитарен залог на дейността, за която става дума. За съжаление, този казус не само не е прецедент, той е израз на най-дълбоката същност на това управление. Той е част от цялостния подход на това правителство при лансиране на т.нар. реформи в здравеопазването. В този казус виждаме логичен и завършващ етап от последователната война с гражданското общество по повод на Фонда за лечение на деца. Същата война се води и по отношение на майките на деца с увреждания, които са принудени да протестират с месеци, за да могат да си осигурят вниманието на управляващите.  По същество, той съдържа същия шокиращ цинизъм, който беше демонстриран от вицепремиера Валери Симеонов, не само в скандалното му изявление, но и в многократно по-скандалното му поведение след това.

Политическата реалност е, че никой български гражданин, дори да става дума за болни деца и техните семейства или хора с увреждания и техните близки, по никакъв начин не може да очаква добро управление или дори елементарно политическо приличие и хуманност, докато на власт остават ГЕРБ и ОП или ролята на опозиция в парламента се играе от БСП и ДПС.

Ето защо и по този повод „Демократична България“ заявява своята трайна позиция: настояваме за оставка на цялото правителство начело с Бойко Борисов и нови избори, които да позволят на българските граждани да дадат мандат за политическа промяна и смела модернизация на родината ни.

Още новини

Христо Иванов: Предлагаме деконцентрация на властта, другото е Пеевски и връщане към времената на страха

Христо Иванов: Предлагаме деконцентрация на властта, другото е Пеевски и връщане към времената на страха

Надежда Йорданова: Поведението на прокуратурата от последния месец показва, че тя се влияе от политическата конюнктура

Надежда Йорданова: Поведението на прокуратурата от последния месец показва, че тя се влияе от политическата конюнктура

Христо Иванов: Къде стои Елена Йончева и къде Делян Пеевски по отношение на войната в Украйна?

Христо Иванов: Къде стои Елена Йончева и къде Делян Пеевски по отношение на войната в Украйна?

Стефан Тафров: България трябва да е в центъра на силна и защитена Европа

Стефан Тафров: България трябва да е в центъра на силна и защитена Европа

Антоанета Цонева: Създаването на Съвет по координация на политиките за българите в чужбина е крачка в правилната посока

Антоанета Цонева: Създаването на Съвет по координация на политиките за българите в чужбина е крачка в правилната посока

ГЕРБ и ДПС блокират 1,3 милиарда евросредства към България по Плана за възстановяване и устойчивост

ГЕРБ и ДПС блокират 1,3 милиарда евросредства към България по Плана за възстановяване и устойчивост

Всички новини

Медиатека

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Антоанета Цонева: ГЕРБ показа, че без одобрението на ДПС не може да взема решения и отиваме на избори

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Христо Иванов: Залогът на изборите е дългата власт – в съдебната система и в регулаторите

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Надежда Йорданова: Избор на служебен премиер измежду висши държавни длъжности не е нещо нечувано в България

Всички видеа

Позиции

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

Позиция на пловдивската структура на Да, България: "Mястото на Альоша е в музей – в музея на историята ни!"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

"Да, България" ще преговаря за коалиционно споразумение с "Продължаваме промяната"

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

“Демократична България” внесе в НС предложение за създаване на временна комисия за изменение на конституцията

Всички позиции
Използваме бисквитки на нашия уебсайт, за да подобрим неговото представяне и вашето преживяване. Ако продължите, ще приемем, че сте съгласни с това. OK